شناسهٔ خبر: 66649538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

توقف ادعایی ارسال تسلیحات آمریکایی به رژیم صهیونیستی؛ ژست جدید حقوق بشری دولت بایدن

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا به‌طور ویژه از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سرعت ارسال تسلیحات آمریکایی را به اراضی اشغالی که برای کشتار فلسطینی‌ها استفاده می‌شود، افزایش داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‎تازگی مدعی توقف ارسال محموله بمب و تسلیحات دیگر به اراضی اشغالی برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در رفح شده است.

مقام‌های دولتی آمریکا ادعا می‌کنند که ارسال هزار و ۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی (حدود ۹۰۰ کیلویی) و هزار و ۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلویی) متوقف شده و دولت بایدن در حال بررسی است که آیا از ارسال چند محموله دیگر در آینده جلوگیری کند یا خیر.

دولت آمریکا در حالی ژست انسانی‌دوستی و مخالفت با کشتار غیرنظامیان در رفح گرفته که تا‌کنون بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات برای رژیم صهیونیستی بوده است. دولت بایدن همچنین پس از آغاز تهاجم ارتش اشغالگر به نوار غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تحویل تسلیحات به این رژیم را تسریع کرده است.

تسریع در ارسال تسلیحات آمریکایی به اراضی اشغالی از ۷ اکتبر

آمریکا از ۷ اکتبر تاکنون ده‌ها هزار سلاح به اراضی اشغالی ارسال کرده است. 

بردلی بومن، کارشناس نظامی در یک موسسه مستقر در واشنگتن، می‌گوید که دولت آمریکا تحویل تسلیحات به رژیم صهیونیستی را در بیشتر موارد که قبلا تحت قرارداد‌هایی متعهد شده بود، تسریع کرد. 

بومن، که افسر سابق ارتش آمریکا است، اضافه کرد: کاری که آمریکا بلافاصله انجام داد، ارسال یک جریان فوق‌العاده تسلیحات (به اراضی اشغالی) بود.

براساس گزارش موسسه دفاع از دموکراسی‌ها، در این مدت محموله‌های تسلیحاتی زیادی به اراضی اشغالی ارسال شده است.

پیت نگوین، سخنگوی پنتاگون در ایمیلی گفته بود که کمک‌های اخیر شامل مهمات هدایت‌شونده دقیق، مهمات توپخانه‌ای و دسته‌های دیگر تجهیزات حیاتی بوده است.

قانون‌گذاران و رسانه‌های خبری آمریکا اخیرا از اطلاع‌رسانی عمومی غیرشفاف در مورد این فروش انتقاد کرده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا تاکنون تنها ۲ خبر در ۹ و ۲۹ دسامبر (۱۸ آذر و ۸ دی ۱۴۰۲) در مورد تایید فروش اضطراری نظامی به رژیم صهیونیستی منتشر کرده است؛ در حالی که بسیاری از تجهیزات نظامی ارسال شده به اوکراین را در یک برگه اطلاعاتی که به‌طور مداوم به‌روز می‌شود فهرست می‌کند.

تسلیحات ارسالی آمریکا برای رژیم صهیونیستی

همان‌طور که در آن خبر‌ها آمده، کمک‌های ارسال شده برای رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تا ۲۹ دسامبر (۱۵ مهر تا ۸ دی ۱۴۰۲) شامل ۵۲ هزار و ۲۲۹ گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری، ۳۰ هزار محرک M۴ توپخانه‌ای، ۴ هزار و ۷۹۲ گلوله ۱۵۵ میلی‌متری M۱۰۷ و گلوله‌های ۱۸۳۰-۹۸۱ میلی‌متری M۱۰۷ بود.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که اما وزارت خارجه آمریکا می‌تواند از نظر قانونی از اطلاع دادن به کنگره و مردم در مورد برخی از سفارش‌های تسلیحاتی جدید که از ۷ اکتبر از سوی رژیم صهیونیستی ارسال شده است، خودداری کند.

واشنگتن‌پست هم اعلام کرده بود که آمریکا بیش از ۱۰۰ فروش جداگانه نظامی خارجی به رژیم صهیونیستی را از ۷ اکتبر تائید کرده و تحویل داده است.

یکی از فروش‌هایی که در اواخر اکتبر به تصویب رسید، امکان فروش ۳۲۰ میلیون دلار کیت را به رژیم صهیونیستی برای تبدیل بمب‌های غیرهدایت‌شونده به مهمات هدایت‌شونده با جی‌پی‌اس فراهم می‌کند. علاوه بر این، تحویل سفارش قبلی به ارزش ۴۰۳ میلیون دلار در ازای همان کیت‌های هدایت‌شونده فراهم شده بود.

موسسه دفاع از دموکراسی‌ها فهرستی از گزارش‌های خبری و اطلاعات رسمی موجود در مورد تسلیحات تحویل داده شده را تهیه کرد.

براساس این گزارش‌ها، تسلیحات تحویل داده شده شامل سیستم‌های دفاع هوایی، مهمات هدایت‌شونده دقیق، گلوله‌های توپخانه، گلوله‌های تانک، سلاح‌های کوچک، موشک‌های هلفایر مورد استفاده از سوی پهپادها، مهمات توپخانه‌ای ۳۰ میلی‌متری، دستگاه‌های دید در شب PVS-۱۴ و راکت‌های دوش‌پرتاب است.

همچنین براساس گزارش پایگاه خبری بریکینگ‎دیفنس، پنتاگون ۲ باتری ضد موشکی گنبد آهنین را دوباره به رژیم صهیونیستی اجاره داده است.

آمریکا همچنین اجازه دسترسی سریع رژیم صهیونیستی را به انبار‌های نظامی آمریکا در اراضی اشغالی برای رفع نیاز‌های فوری داده است. 

یک مقام آمریکایی، گفت که مهمات درخواستی رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر از این ذخایر تامین می‌شود. این درخواست‌ها شامل بمب‌هایی از ۲۵۰ تا ۲ هزار پوند و بسیاری از بمب‌های ۵۰۰ پوندی بوده‌اند. 

تحویل این میزان تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی در حالی انجام می‌شود که رژیم اشغالگر همواره از آن‌ها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه استفاده می‌کند.

این کمک‌های تسلیحاتی در حالی انجام شده که وزارت خارجه آمریکا در گزارشی به استفاده از تسلیحات آمریکایی در مغایرت با قوانین بین‌المللی اذعان کرده است.

این گزارش می‎گوید که رژیم صهیونیستی احتمالا هنجار‌های حقوق بین‌الملل را در استفاده از تسلیحات آمریکایی نقض کرده است.

اما وزارت خارجه آمریکا با وجود شواهد گسترده درباره استفاده رژیم صهیونیستی از این تسلیحات برای کشتار فلسطینی‌ها، در این گزارش ادعا کرده که شواهد کافی برای متوقف کردن ارسال محموله‌های تسلیحاتی پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

نظر شما