شناسهٔ خبر: 66649320 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کیفیت نان به کیفیت آرد و نحوه پخت و آموزش خبازان بستگی دارد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان در خصوص گلایه شهروندان از بی کیفیتی نان در سطح شهر زاهدان گفت: تولید و کیفیت نان به کیفیت آرد و نحوه پخت و آموزش خبازان بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

سرگزی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گفت:  باتوجه‌به ۱۱ واحد، کارخانهٔ تولید آرد در استان که مجهز به فنّاوری روز دنیا هستند کیفت آرد تولیدی در این واحدها حائز رتبه است.
 
 وی افزود: گندمی که در استان مصرف می‌شود گندم وارداتی است از لحاظ برخی از مولفه‌های کیفیتی از گندم داخلی بالاتر است به همین دلیل کیفیت نانی که در استان تولید می‌شود نسبت به اکثر نقاط کشور دارای کیفیت بهتری است.
 
 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به اینکه برای تولید نان باکیفیت آموزش به خبازان، باید رعایت مسائل کیفی توسط آن‌ها انجام شود، تصریح کرد: جلسات، کارگاه‌های آموزشی جهت اغنای خبازان انجام شده است کلاس‌های آموزشی در سطح استان به مدت یک هفته و با حضور اساتید مجرب که از اصفهان به استان آمده بودند در همهٔ شهرستان‌ها با ۹ کارگاه آموزشی برگزار شد و خبازان با تمام زنجیره تأمین نان از مرحله آرد، تولید و استراحت خمیر، تولید نان و نحوه پخت آشنا شدند.
 
  وی اذعان کرد: نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها در زاهدان و شهرستان‌ها به‌صورت گروه مجهزهای بازرسی متشکل سازمان صنعت معدن تجارت، جهاد کشاورزی، مسئولان بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل غله به‌صورت مشترک و گروهی انجام می‌شود.
 
سرگزی افزود: در کارخانه‌های تولید آرد آزمایشگاه‌های معتبر و مسئولین فنی که مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد هستند روزانه بر ورود و کیفیت گندم وارداتی به کارخانه‌ها چه داخلی چه خارجی و همچنین به وارد خروجی و تولیدی کارخانه‌ها نظارت دارند. روزانه با انواع نمونه‌گیری‌ها بر نحوه تولید و خط تولید کارخانه‌ها نظارت دارند و آردی که از این کارخانه‌ها خارج می‌شود مورد تأیید واحد فنی کارخانه است واحد واپایش کیفی اداره کل غله بر عملکرد واحدهای آزمایشگاهی و خود کارخانه‌ها نظارت دارند .
 
 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تصریح کرد: کیفیت آرد و فراوری خمیر، استراحت خمیر، استراحت چانه بعد از چانه‌گیری، پخت مناسب که شامل استفاده از دستگاه‌های که باحرارت غیرمستقیم و ظاهر مناسب نان و جرم حجمی نان از مولفه‌های نان باکیفیت است.
 
 وی گفت: بیش از ۲۰۰ واحد خبازی حمایتی تاکنون مجوز گرفته‌اند و از طریق اتحادیه‌های صنفی برای نانوایی‌های آزادپز در سطح شهر زاهدان با مجوز فعالیت می‌کنند و با آردی که به آن‌ها می‌دهیم فعالیت می‌کنند.
 
سرگزی اظهار کرد: نانوایی‌های سنتی که نان تافتون سیستانی را پخت می‌کنند سعی شده با تصمیماتی که در کارگروه گرفته شده است این نانوایی‌های سنتی هم ساماندهی شوند و آرد خود را از منشأ مطمئن تأمین کنند بالغ بر ۱۲ واحد از این نانوایی‌ها زاهدان مجوز گرفتند در نانوایی‌های سنتی هم نظارت بهداشتی و کیفیتی وجود دارد.
 
  وی با اشاره به اینکه مجوز صنف و صنعت باز است ادامه داد: نانوایی‌ها می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند ونانی را پخت کنند که باسلیقه و ذائقه مردم سازگاری دارد نانوایی‌های سنتی که جمعیت زیادی از آن را در شهرستان شاهد هستیم، این نانوایی‌ها قبلاً بدون هیچ مجوزی پخت می‌کردند در حال حاضر این فرصت را دارند تا مجوز بگیرند و آرد خود را از شبکه دولتی تأمین کنند و عملکرد نانوایی‌هایی که با سلامتی مردم سرکار دارند ونان بهداشتی تولید نمی‌کنند قطعاً مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.
 

نظر شما