شناسهٔ خبر: 66649221 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آیین کلنگ‌زنی ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز

همزمان با دهه کرامت، کلنگ احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز بر زمین زده شد.

صاحب‌خبر -

طی مراسمی با حضور جمعی از دانشگاهیان دانشگاه و خیّر داوطلب، مهندس محمدرضا صفایی‌فر (دانش‌آموخته دانشگاه شیراز و کارآفرین موفق کشوری)، مراسم کلنگ‌زنی و آغاز عملیات احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز (واقع در پردیس فناوری دانشگاه) برگزار شد. 

محمد مؤذنی، رئیس دانشگاه شیراز در آغاز این مراسم ضمن قدردانی از خیّر این پروژه و خانواده ایشان توضیح داد: دانشکده‌ مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز با بیش از شصت‌سال سابقه علمی، در حال حاضر در چهار گروه مهندسی مکانیک جامدات، مهندسی حرارت و سیالات، مهندسی انرژی هوافضا و مهندسی هسته‌ای فعال است و مکان فعلی آن در خیابان ملاصدرا شیراز فعال است؛ اما به‌دنبال سیاست دانشگاه شیراز در طرح تجمیع دانشکده‌های مختلف در پردیس ارم، طرح احداث ساختمان جدید این دانشکده در پردیس فناوری دانشگاه آماده‌سازی شد. 

او با یادآوری اینکه دانشگاه شیراز، از نظر مساحت و ساختمان‌های دانشگاه، دانشگاهی پراکنده است، توضیح داد: این پراکندگی موجب دشواری نگهداری و نگهبانی اماکن مختلف دانشگاه شده و هزینه‌های بسیاری را به دانشگاه تحمیل کرده است. همچنین سبب افزایش تعداد کارکنان دانشگاه و ایجاد بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل در میان دانشگاه‌های کشور شده است. از همه مهم‌تر اینکه، همکاری بین بخش‌های مختلف دانشگاه را با کندی و دشواری روبه‌رو کرد است.

رئیس دانشگاه شیراز، احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه را یکی از گام‌های طرح تجمیع اماکن دانشگاه معرفی کرد و گفت: امیدواریم با همت والای خیر نیک‌اندیش این پروژه، هرچه زودتر شاهد احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک و تحقق طرح تجمیع دانشگاه شیراز باشیم.

ضرورت انجام هرچه سریع‌تر طرح تجمیع دانشگاه شیراز

محمدرضا صفایی‌فر، مدیرعامل مجتمع تجاری اداری تفریحی ورزشی فرهنگی و خدماتی رزمال و خیّر این پروژه نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از این اقدام، یاد استادان پیشکسوت دانشگاه شیراز را گرامی داشت و گفت: به‌عنوان یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه شیراز و با احترام به مقام رفیع استادان دانشگاه، اعلام می‌کنم که با عشق برای این کار (احداث ساختمان جدید دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز) به شیراز برگشته‌ام و این اقدام را حاصل حمایت و همکاری خانواده خود می‌دانم. 

او ضمن ادای احترام به استادان دانشگاه شیراز، به‌ویژه دکتر سعید سهراب‌پور، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز به‌عنوان تأثیرگذارترین استاد خود در طول تحصیل، بیان کرد: دانشگاه شیراز در جایگاه یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف عالی کشور داشته است و از امکانات و سرمایه‌های خوبی بهره‌مند است. 

صفایی‌پور، با بیان اینکه در دنیا هیچ تغییر و تحولی صورت نمی‌گیرد؛ مگر اینکه زیرساخت‌های علمی آن تقویت شود و امروز شاهدیم که علت قدرتمندی برخی کشورها در دنیا، به دلیل قدرت نظامی و.. نیست؛ بلکه به دلیل قدرت علمی آن‌هاست که از دانشگاه‌ها آورده شده است. 

او با اشاره به جایگاه ممتاز دانشگاه شیراز و حضور استادان برجسته و صاحب‌نام علمی در این دانشگاه، پراکندگی این دانشگاه را آسیبی دانست و گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد طرح تجمیع این دانشگاه باشیم. 

عطاءالله ربیعی، رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز نیز در حاشیه این مراسم توضیح داد: دانشکده‌ مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز در زمینی به متراژ حدود ۱۸هزارمتر مربع در محدوده پردیس فناوری ارم همین فرد نیک‌اندیش انجام خواهد شد. 

او ادامه داد: به‌همت خیّر صفایی‌‌فر، فرایند ساخت دانشکده مهندسی مکانیک از اوایل سال ۱۴۰۲ کلید خورده است و در مدت یک‌سال گذشته تلاش شد که در یک فرآیند هماهنگ و منسجم میان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه و تیم مجرب شرکت فربوم فارس (به‌عنوان طراح و معمار این پروژه) و نیز با هماهنگی و سرپرستی مهندس صفایی‌فر (دختر خیّر بزرگوار و و نماینده تام‌الاختیار ایشان) و استفاده از ایده‌پردازی نسل جوان (که طی یک فراخوان دانشجویی از خردادماه شکل گرفت) این پروژه پیش رود. 

رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز گفت: خوشبختانه طرح معماری ساختمان متناسب با شرایط و ویژگی‌های دانشکده مهندسی مکانیک، درقالب دوبخش و در نسبت تراکم سه طبقه برمبنای نظر طرح و توسعه دانشگاه در متراژ ۱۸هزار متر مربع آماده‌سازی شده است که امیدواریم هرچه زودتر از آن بهره‌برداری شود. 

 

 

 

نظر شما