شناسهٔ خبر: 66649186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

انتصاب میخائیل میشوستین به نخست‌وزیری روسیه

الگوی تکراری پوتین

ولادیمیر پوتین پس از ادای سوگند برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهور روسیه، یک تکنوکرات وفادار را به عنوان رئیس دولت خود انتخاب کرد که نشان‌دهنده ترجیح او به ثبات بر انجام اصلاحات اساسی در ساختار حکومت این کشور است. انتخاب مجدد میخائیل میشوستین ۵۸ساله از سوی پوتین به عنوان نخست‌وزیر، بخشی از یک تغییر برنامه‌ریزی‌شده دولت در پی مراسم تحلیف او در اوایل هفته جاری برای سومین دوره متوالی است.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: ولادیمیر پوتین پس از ادای سوگند برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهور روسیه، یک تکنوکرات وفادار را به عنوان رئیس دولت خود انتخاب کرد که نشان‌دهنده ترجیح او به ثبات بر انجام اصلاحات اساسی در ساختار حکومت این کشور است. به گزارش شرق، انتخاب مجدد میخائیل میشوستین ۵۸ساله از سوی پوتین به عنوان نخست‌وزیر، بخشی از یک تغییر برنامه‌ریزی‌شده دولت در پی مراسم تحلیف او در اوایل هفته جاری برای سومین دوره متوالی است.

البته نمایندگان پارلمان روسیه باید این انتخاب پوتین را تأیید کنند اما مخالفت جدی از سوی نمایندگانی که پیش‌تر از فیلترهای لازم برای حضور در این نهاد قانون‌گذاری روسیه عبور کرده‌اند مشاهده نشد. ۳۷۵ نماینده دوما به میشوستین به عنوان نخست‌وزیر رأی موافق و ۵۷ نماینده رأی ممتنع دادند. هیچ رأی مخالفی وجود نداشت. طبق قوانین روسیه، پس از برگزاری آیین تحلیف و ادای سوگند رئیس‌جمهوری منتخب این کشور، دولت به ریاست نخست‌وزیر استعفا داده بود.

میشوستین پیش از این از ژانویه ۲۰۲۰ به مدت کمی بیش از چهار سال تصدی مسئولیت نخست‌وزیری روسیه را بر عهده داشت. ولادیمیر پوتین هفته گذشته در مراسمی در کاخ کرملین که از سوی بسیاری از مقام‌‌های غربی تحریم شده بود، برای پنجمین بار به عنوان رئیس‌جمهوری روسیه سوگند یاد کرد. او در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که مارس ۲۰۲۴ برگزار شد، برای پنجمین بار و سومین دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهوری، عهده‌دار این مسئولیت شد. انتخاب پوتین توسط ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما یا مجلس سفلی پارلمان روسیه اعلام شد.

پوتین ابراز امیدواری کرده که نمایندگان پارلمان دستاوردهای میشوستین را به‌درستی ارزیابی کنند و به او رأی مثبت بدهند. معرفی این سیاست‌مدار وفادار به پوتین پیش‌تر در سال ۲۰۲۰ شگفتی بسیاری را به همراه داشت چراکه او چندان شخصیت شناخته‌شده‌ای در سپهر سیاسی روسیه به شمار نمی‌رفت. میشوستین برخلاف مدودف چندان چهره‌ای رسانه‌ای نبوده و ترجیح داده عموما در سکوت کار خود را پیش ببرد؛ هرچند باید خاطرنشان کرد که نخست‌وزیری در روسیه سمتی نسبتا تشریفاتی است و همه امور را شخص رئیس‌جمهور یعنی ولادیمیر پوتین اجرا می‌کند.

تحلیلگران معتقدند معرفی این چهره نشان می‌دهد که پوتین برنامه‌ای برای انجام اصلاحات در کشور ندارد و با وجود مشکلاتی که بعد از جنگ با اوکراین پدید آمده و میزان نارضایتی‌ها از کرملین به اوج رسیده، او همچنان قصد دارد رویه پیشین خود را پی بگیرد و برنامه‌ای برای تغییر در دسترس نیست. در صورتی که اتفاقی برای پوتین ۷۱ساله بیفتد این میشوستین خواهد بود که به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت کار را در دست خواهد گرفت. در نظرسنجی که در ماه آوریل از سوی یک مؤسسه روسی به نام لوادا صورت گرفته بود، میشوستین پس از پوتین به عنوان مورد اعتمادترین شخصیت سیاسی این کشور معرفی شده بود. در آن نظرسنجی ۱۹ درصد از پاسخ‌دهندگان میشوستین را قابل اعتماد دانسته بودند و این میزان دو برابر بیشتر از سرگی شویگو وزیر دفاع کابینه پوتین و چهار برابر بیشتر از سرگئی سابیانین شهردار مسکو بوده است که از هر دو به عنوان جانشینان احتمالی پوتین یاد می‌شود.

میشوستین  کیست؟

میخائیل میشوستین، دولتمرد و اقتصاددان روسی سوم مارس ۱۹۶۶ در شهر لوبنیا در نزدیکی مسکو به دنیا آمد. به نوشته «گازتا»، پدرش در سرویس امنیتی و مادرش در بخش خدمات پزشکی فرودگاه شرمتیووا شاغل بود. میشوستین از مؤسسه ماشین ابزار مسکو «Stankin» در رشته مهندسی سیستم‌ها فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی را در همان دانشگاه به پایان رساند. او در سال ۲۰۰۳ مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۰ از پایان‌نامه دکتری خود با موضوع «استراتژی تشکیل مالیات بر دارایی در روسیه» دفاع کرد.

میشوستین در سال ۱۹۹۸ وارد خدمات دولتی شد. او به عنوان دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی روسیه در بخش سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری و کنترل دریافت پرداخت‌های مالیاتی شروع به کار کرد. میشوستین سپس به عنوان معاون امور مالیاتی این سازمان مشغول به کار شد. نام میشوستین در روسیه با معرفی چندین نوآوری فناورانه مرتبط است: امضای دیجیتال الکترونیکی و شماره شناسایی مالیات‌دهندگان و سازماندهی کار سازمان مالیاتی در پنجره واحد.

در سال ۲۰۰۴، میشوستین به عنوان رئیس آژانس فدرال کاداستر املاک و مستغلات (Rosnedvizhimost) منصوب شد. در سال ۲۰۰۶ به سمت ریاست آژانس فدرال مدیریت مناطق ویژه اقتصادی منصوب شد. دو سال بعد، میشوستین استعفای خود را از این مسئولیت ارائه داد و برای مدتی کار در مشاغل دولتی را ترک کرد و وارد تجارت شد. در آوریل ۲۰۱۰، میشوستین به عنوان رئیس خدمات مالیاتی فدرال منصوب شد. او تا اوایل سال ۲۰۲۰ ریاست این بخش را بر عهده داشت./شرق

نظر شما