شناسهٔ خبر: 66648208 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مطالعه عمده سلامت زنان نشان می دهد؛

هورمون درمانی در یائسگی زودرس موثر است

داده‌های یک مطالعه بزرگ سلامت زنان نشان می‌دهد که هورمون درمانی می‌تواند به طور ایمن علائم زنان میانسال را در دوران یائسگی زودرس کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، بر اساس نتایج بلندمدت یک مطالعه، زنان کمتر از ۶۰ سال می‌توانند از هورمون درمانی برای درمان علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده کنند، بدون اینکه خطر ابتلاء به سرطان سینه یا سایر مشکلات سلامتی در آنها افزایش یابد.

دکتر «جوآن منسون»، محقق ارشد و رئیس پزشکی پیشگیرانه در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، گفت: «یافته‌های مطالعه هرگز نباید به عنوان دلیلی برای انکار هورمون درمانی برای زنان در یائسگی اولیه با علائم یائسگی آزاردهنده استفاده شود.»

این مطالعه شامل بیش از ۱۶۰۰۰۰ زن یائسه ۵۰ تا ۷۹ ساله بود. این مطالعه میزان بیماری‌های قلبی، سرطان و شکستگی‌های لگن را در آن‌ها ردیابی کرد و همچنین شامل آزمایش‌های بالینی تصادفی شده روی بیش از ۶۸۰۰۰ زن برای آزمایش درمان‌های بالقوه پیری مانند هورمون درمانی یا مکمل کلسیم و ویتامین D بود.

طبق مطالعات قبلی، زنان مسن‌تری که هورمون درمانی می‌کردند، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، زوال عقل، بیماری‌های مزمن و مرگ کمتری داشتند.

یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۰۲ ترمز درمان جایگزینی هورمونی را گرفت، اما گزارش داد زنانی که هورمون درمانی ترکیبی (استروژن و پروژسترون) دریافت می‌کنند، خطر ابتلاء به سرطان سینه، بیماری قلبی، سکته و لخته شدن خون در آنها افزایش می‌یابد.

اما از آنجایی که زنان شرکت کننده در مطالعه طی دو دهه بعد مورد پیگیری قرار گرفتند، تصویر دقیق‌تری از خطرات و مزایای هورمون درمانی پدیدار شده است.

یافته‌ها همچنان نشان می‌دهند که هورمون درمانی در کاهش خطر ابتلاء به مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن مانند بیماری قلبی یا شکستگی لگن، هیچ کمکی نمی‌کند.

با این حال، نشان داده شده است که هورمون درمانی برای زنان میانسالی که به یائسگی نزدیک می‌شوند، خطرناک نیست و برای مقابله با علائم مربوط به آن تغییر در زندگی مفید است.

اگرچه مکمل‌های کلسیم و ویتامین D خطر شکستگی لگن را در زنان مسن کاهش نمی‌دهند، محققان خاطرنشان کردند که این مکمل‌ها می‌توانند به پر کردن شکاف‌های مواد مغذی در میان افرادی که رژیم غذایی متعادلی ندارند کمک کند.

در همین حال، محققان گزارش می‌دهند که رژیم‌های غذایی کم چرب در حال حاضر با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه مرتبط است.

نظر شما