شناسهٔ خبر: 66647263 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

تداوم رشد اقتصادی با جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنایع نفت و گاز

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: استاد اقتصاد دانشگاه معتقد است: دولت اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنایع نفت و گاز داشته است، در نتیجه شاهد هستیم مجموع قرارداد‌های امضاشده در صنایع نفت و گاز کشور به مبلغ ۱۵میلیارد دلار رسیده و این مسیر در جهت توسعه بدون بودجه دولتی و مبتنی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشور است که به صورت غیرمستقیم مشارکت خرد مردم سهامدار این پتروشیمی‌ها در توسعه کشور را نیز به همراه خواهد داشت. 
 
مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است، به ویژه در شرایط تحریمی فعلی، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود. در همین ارتباط، مقام معظم رهبری امسال را با عنوان رونق تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند. تحقق شعار امسال نیازمند تسهیل شرایط برای ورود بخش خصوصی به پروژه‌های اقتصادی کشور و جذب سرمایه‌هاست. شواهد نشان می‌دهد صنایع نفت و گاز کشور بهترین عملکرد را در این حوزه داشته‌اند، به نحوی که میزان جذب سرمایه در این صنایع طی ۵/۲ سال گذشته رشد چهار برابری را تجربه کرده است. با توجه به جایگاهی که این صنایع در اقتصاد کشور دارند، رشد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در آن‌ها اهمیت دارد. 
صنایع نفت و گاز جزو صنایع سرمایه‌بر به شمار می‌روند، زیرا از پیچیدگی بالایی برخوردارند و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارند. از سوی دیگر، توسعه میادین نیازمند مبالغ بالایی است، بنابراین برنامه‌ریزی در راستای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است. رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با «جوان» در خصوص این موضوع که صنعت نفت و گاز طی ۵/۲ سال گذشته بیشترین جذب سرمایه را داشته و میزان سرمایه‌گذاری سالانه در این حوزه به ۶/۳ میلیارد دلار رسیده است، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور همین صنعت نفت و گاز است. بیشترین درآمد‌های ارزی کشور از این صنایع است و نفت و گاز سهم بسزایی در تأمین بودجه مورد نیاز کشور دارند. 
وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم به توسعه صنایع نفت و گاز کشور بپردازیم، برای‌مان نفع دارد. صنایع نفت و گاز از پیچیدگی بالایی برخوردارند و نیاز به فناوری و سرمایه‌گذاری دارند. این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بیش از یک قرن از راه‌اندازی صنعت نفت و گاز در کشور می‌گذرد و بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز در این صنایع فرسوده شده‌اند، به همین دلیل، نیاز است به جذب سرمایه‌های جدید و تقویت این صنایع بپردازیم. 
سعادت گفت: توسعه میادین نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد. در شرایط تحریم که دولت با کمبود منابع مالی مواجه است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشور می‌تواند بسیار مفید باشد. 
وی ادامه داد: دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنایع نفت و گاز داشته است، در نتیجه شاهد هستیم مجموع قرارداد‌های امضاشده در صنایع نفت و گاز کشور به مبلغ ۱۵میلیارد دلار رسیده و این مسیر در جهت توسعه بدون بودجه دولتی و مبتنی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشور است که به صورت غیرمستقیم مشارکت خرد مردم سهامدار این پتروشیمی‌ها در توسعه کشور را نیز به همراه خواهد داشت. 
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی ۴/۵ درصدی که طی سال گذشته میلادی تجربه کردیم نیز بر اثر سیاستگذاری‌های صحیح در صنایع نفت و گاز به عنوان پیشران اقتصادی کشور به دست آمد. تداوم این رشد اقتصادی نیازمند ادامه تلاش‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به این صنایع است. 
سعادت گفت: به طور کلی، سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل، دولت باید به رویه‌ای که در زمینه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در پیش گرفته است، ادامه دهد. 
وی ادامه داد: پتروشیمی‌ها به تولید فرآورده‌ها می‌پردازند و ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد می‌کنند. خوراک مورد نیاز این صنایع از صنعت نفت و گاز کشور تأمین می‌شود، بنابراین هر چقدر صنایع نفت و گاز کشور توسعه یابند، به نفع این صنایع است. این استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: در صورتی که نتوانیم میادین نفت و گاز کشور را توسعه دهیم، برای تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها به مشکل می‌خوریم. از آنجا که این صنایع بزرگ کشور به لحاظ مالی شرایط نسبتاً خوبی دارند، سرمایه‌گذاری آن‌ها در توسعه میادین نفت و گاز کشور مثبت ارزیابی می‌شود.

نظر شما