شناسهٔ خبر: 66647132 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

سفارش حضرت آقا در نمایشگاه؛ همان همیشگی!

در سال‌های اخیر ایشان یار مهربان کتاب بوده‌اند و بسیاری از چاپ چند دهمی‌ها مدیون سفارش و تقریظ رهبرمان هستند.

صاحب‌خبر -

گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - باز هم عمرمان قد داد و اردیبهشت شد و رسیدیم به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. نمایشگاه برای کتاب‌خوان‌ها و کتاب‌نخوان‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است. خیلی‌ها چه برای خرید کتاب و چه برای قدم زدن در میان غرفه‌های کوچک و بزرگ نمایشگاه به مصلی امام خمینی (ره) می‌روند. دلتان نخواهد گشت و گذار در راهروهای نمایشگاه و ورق زدن کتاب‌ها حال خوشی دارد؛ چیزی شبیه هوای دم صبح یک روز بهاری سواحل شمالی کشور.

همه‌ساله در نمایشگاه کتاب صدها رویداد ربز و درشت برگزار می‌شود، از رونمایی و جشن امضاء گرفته تا تجلیل و نشست خبری و جلسات هم‌اندیشی. با این حال همۀ کتاب‌خوان‌ها چشم چشم می‌کنند تا رهبر کتاب‌شناس انقلاب قدم‌رنجه بفرمایند برای بازدید از نمایشگاه. خوشبختانه نمایشگاه سی‌وپنجم هم توفیق داشت و آقا آمدند برای دیدار با یار مهربان. هرچند که در سال‌های اخیر ایشان یار مهربان کتاب بوده‌اند و بسیاری از چاپ چند دهمی‌ها مدیون سفارش و تقریظ رهبرمان هستند.

امسال حضرت آقا دیدار نسبتاً مفصل خودشان را از غرفۀ روایت ‌فتح آغاز کردند. رهبر در غرفۀ روایت فتح از محمدخانی مدیر این انتشارات پرسیده بودند: «فروش کتاب‌های شما چه‌طور است؟». این پرسش یک معنای روشن دارد؛ آقا می‌خواهند بدانند که مردم کتاب‌های حوزۀ ایثار و شهادت را می‌خوانند یا نه. ایشان بارها به مردم توصیه کرده‌اند که کتاب‌های حوزۀ ادبیات پایداری را بخوانید. قطعاً رهبر نکته‌سنج و دقیق انقلاب هزار نکتۀ باریک‌تر ز مو در این وادی دیده‌اند که این‌طور پی‌گیر خوانده شدن کتاب‌های شهدا و ایثارگرها و جانبازها هستند. آقا در غرفۀ انتشارات خط‌مقدم نیز از مسئول آنجا پرسیدند که مردم از کتاب‌های شما استقبال می‌کنند یا نه؟ به‌نظر می‌رسد که باید یک نهضت جدی و پردامنه برای همه‌گیر شدن این کتاب‌ها آغاز بشود؛ چه توسط مسئولین و چه به‌همّت گروه‌های مردمی.

بازدید رهبر از نمایشگاه حواشی شیرین و جالب متعددی هم داشت. معصومه سپهری بانوی صاحب‌نام نویسنده تسبیح خودش را که از حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها خریده بود تقدیم آقا کرد. آقا هم متقابلاً تسبیح خودشان را دادند به خانم نویسنده. سپهری نویسندۀ خوش‌قلمی است که دو کتاب «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان» ایشان تقریظ حضرت آقا را دارد. رهبر انقلاب در غرفۀ سورۀ مهر حمید حسام را دیدند و ضمن  خوش‌وبش با این نویسندۀ زبردست فرمودند: «ما هر کتابی که ببینیم اسم شما رویش نوشته شده را برمی‌داریم و می‌خوانیم». این بیان رهبر انقلاب بیش از هرکس کام حمید حسام را شیرین می‌کند امّا برای ما هم یک پیام روشن دارد؛ کتاب‌های نویسنده‌های امتحان پس داده ارزش خواندن دارد. راستی تا یادم نرفته بگویم که حسام هم نویسندۀ حوزۀ ادبیات پایداری محسوب می‌شود.

بازار انگشتر گرفتن هم که مثل همیشه داغ بود. یک جوان فلسطینی انگشتر خود آقا را گرفت و یک جوان ایرانی که مادرش قرار عمل جراحی داشت از رهبر خواست برای سلامتی مادرش دعا کند. بعد هم یک انگشتر زنانه به‌رسم تبرک از آقا گرفت برای مادرش.

آقا در هنگام دیدار با محسن عباسی ولدی پس از شنیدن پرفروش بودن آثار این نویسندۀ حوزۀ تربیت خطاب به وزیر ارشاد گفتند که عرضۀ کتاب‌ها باید بیش‌تر باشد. این بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یعنی اگر محصولات خوب در گسترۀ علوم تربیتی و روان‌شناختی به دست مردم برسد، کسی سروقت کتاب‌های خارجی نمی‌رود یا دست‌کم بازار آثار وطنی ‌میدان رقابت را به نمونه‌های بین‌المللی واگذار نمی‌کند.

بی‌تردید در روزها و ماه‌های آینده صدها نکته و خاطره و تحلیل و تفسیر از این دیدار در رسانه‌ها منتشر می‌شود. مهم‌ترین مسئله این است که کتاب‌خوانی برای رهبر این مملکت یک امر حاشیه‌ای و تفریحی نیست. وقتی کسی مثل ایشان با همۀ سرشلوغی و دغدغه‌های مختلف ساعت هشت و نیم وارد نمایشگاه می‌شوند و تا ساعت یازده و نیم برای کتاب وقت می‌گذارند، یعنی کتاب باید از حاشیه به متن زندگی ما وارد شود. حالا اینکه ایشان در کدام غرفه بیش‌تر ماندند و در کدام کمتر، مسائل فرعی به‌حساب می‌آید. اصل قصه را باید  همان چراغ انداختن حضرت آقا روی مقولۀ کتاب و کتاب‌خوانی بدانیم.

امیدواریم که کتاب جای خودش را در سبد هزینۀ فکری و معیشتی خانواده‌ها پیدا کند. خود آقا در این دیدار به یک کتابی اشاره کردند که در زندان آن را خوانده بودند. کتاب‌خوان که باشیم، کتاب از دست‌مان نمی‌افتد.

حمید بناء

نظر شما