شناسهٔ خبر: 66647107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نظر یک اقتصاددان در گفتگو با همشهری مطرح شد؛

نرخ ارز چگونه کاهش می‌یابد؟

احسان قمری گفت: تا زمانی که ایران بتواند عرضه نفت خود را به راحتی انجام دهد دولت خواهد توانست نرخ ارز را در کشور کاهش دهد

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، موضوع کاهش نرخ ارز در یکی دو روز اخیر درحال حاضر بسیار مورد توجه و بررسی اهالی اقتصاد و سیاست کشور قرار گرفته است. ازین منظر برای ارزیابی کلی این موضوع چندکلامی با احسان قمری، اقتصاددان هم‌سخن شدیم که در ادامه حاصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تأثیر فروش نفت بر نرخ ارز

قمری در ابتدا گفت: تا زمانی که ایران بتواند عرضه نفت خود را به راحتی انجام دهد دولت خواهد توانست نرخ ارز را در کشور کاهش دهد. از آنجایی که بزرگ‌ترین تقاضاکننده و عرضه‌کننده ارز در کشور خود دولت است، طبیعی است که او کنترل نرخ ارز را از این جهت داشته باشد. دولت با فروش و تجارت نفت ارز حاصل شده را به بانک مرکزی می‌دهد و بانک مرکزی هم با ریال مبلغی را به دولت می‌پردازد تا از این طریق دولت هزینه‌هایش را تأمین نماید. باتوجه به آنچه که گذشت، تا زمانی که عرضه دولت به بانک مرکزی صحیح صورت بگیرد کما اینکه رئیس بانک مرکزی به این موضوع اذعان داشته است، شاهد خواهیم بود که فشار بر قیمت ارز نیز کاهش خواهد یافت.

انتظارات و نرخ ارز

وی افزود: نکته مهم دیگر در مورد نرخ ارزی این است که در اقتصاد ما مسائلی جاری و ساری است نظیر انتظارات درباب نرخ ارز. این انتظارات می‌تواند تأثیری جدی بر نرخ داشته باشد. کما اینکه گاهی یک خبر مثبت می‌تواند در کاهش نرخ ارز تأثیر بزایی داشته باشد.

این اقتصاددان ادامه داد: باتوجه به فروکشی برخی تنش‌های عرصه بین‌الملل و همچنین افزایش و قوت‌یافتن دیپلماسی اقتصادی انتظار می‌رفت ما شاهد این کاهش نرخ ارز باشیم و به قیمت‌های قبلی خودش بازگردد. هرچند بارها بیان شده است که وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند ما شاهد چسبندگی این نرخ به سمت پایین هستیم. ولی آیا این موضوع که نرخ به قیمت قبلی الزاما برگردد جای تردید قرار می‌گیرد. اما نکته مهم همین عزم و اقدام در جهت تعدیل نرخ ارز است که بسیار موضوعی مهم و قابل توجه است.

او بیان کرد: برای تدوم کنترل نرخ ارز باید کنترل نقدینگی را به خوبی مورد عمل قرار داد. مضاف بر آنکه انتخابات پیش روی آمریکا و انتظارات تورمی نیز همانگونه که گفته شد می‌تواند اثرگذاری مهمی در نرخ ارز ما داشته باشد. نکته آخر اینکه بانک مرکزی از طریق کنترل تراکنش بانک ها؛ خلق پول توسط آن‌ها را کنترل کرده و نتیجتاً این شده که رشد نقدینگی به 23درصد برسد. این یعنی بان مرکزی در پیگیری سیاست‌های انقباضی خودش موفق عمل کرده است.

نظر شما