شناسهٔ خبر: 66646681 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

بورس برای دولت سيزدهم قلک شد

سهامداران نقره داغ در تالار شيشه‌ای - مردم سالاری آنلاين

بازار سرمایه برای یازدهمین روز متوالی روی قرمز خود را به سهامداران نشان داد و فقط در همین روز 449 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی – حسین قبادیان: بازار سرمایه برای یازدهمین روز متوالی روی قرمز خود را به سهامداران نشان داد و فقط در همین روز 449 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، در مجموع 11 روز معاملاتی اخیر 2 هزار و 209 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شده است. در معاملات روز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 32 هزار و 390 واحد نسبت به روز کاری قبلی پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 160 هزار و 780 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 12 هزار و 801 واحدی در رقم 716 هزار و 63 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 461 واحدی به رقم 23 هزار و 974 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 3 هزار و 395 واحد به سطح 129 هزار و 409 واحد رسید.
خروج پول حقیقی از بورس تهران
روز دوشنبه برای یازدهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 449 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.روزگذشته نماد خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 46 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهای خساپا، دامین، فولاد و شپنا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وطوبی، ولکار، کقزوی، خگستر و آسیاتک تعلق داشت. امروز نمادهای فملی، فولاد و فارس نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای وامید، اپال و وتوس از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای آریا، بپاس و مارون بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای بپیوند، ودی و وطوبی نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و خودرو و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز آردینه، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.
ارزش معاملات سهام
روز دوشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 410 هزار و 308 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 402 هزار و 264 میلیارد تومان بود که 98 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش نیم درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 791 میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات   بازار سهام   را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 98 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، دامین بیشترین ارزش معاملات را داشت و ومهان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خگستر و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در جدول حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 910 میلیون و 551 هزار و 161 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبملت و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات دوشنبه، 32 نماد صف خرید داشتند و 117 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 73 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 2 درصدی به 216 میلیارد تومان رسید.
 ۸۰ درصد بورس در اختیار دولت و شبه‌دولتی‌‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه و خروچ پول از این بازار به دلیل ریزش‌های پی در پی شاخص اظهار داشت: 80 درصد این بازار در اختیار دولت و شبه دولتی‌‌ها است و اساسا به این فضا نمی‌توان بازار گفت، بلکه در این شرایط و با این بازیگران این بورس نابازار است. فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: دو سال گذشته و پس از وقایع سال 99 در بازار سرمایه عده‌ای از مسئولان در اتاق‌های اقتصادی در مجلس و دولت این پیشنهاد را دادند که 200 تا 250 همت وارد بازار سرمایه شود و سهام سهامدار خرد را خریداری شود و بخش عمده بورس را به شستا، تامین اجتماعی، بانک‌ها و شبه دولتی‌ها واگذار کنیم و شاهد آن هستیم این که این پیشنهاد در حال اجرا است. وی ادامه داد: صرفا بورس سبز، بورس خوب و بورس قرمز بورس بد نیست، بلکه شرایطی نامناسب است که حاکم بازی اعم از ارکان بورس یا دولت که به عنوان بزرگترین بازیگر در بازار سرمایه نقش ایفا می‌کند و 80 درصد این بازار در اختیار دولت و شبه دولتی‌‌ها است و اساسا این فضا نمی‌توان بازار گفت بلکه در این شرایط و با این بازیگران این بورس نابازار است. در چنین شرایطی وقتی سهامدار خرد با ضرر و زیان پی در پی مشاهده می‌کند که تصمیماتی دربورس اتخاذ می‌شود که خلاف منافع سهامدار است، سرمایه خود را از این نابازار خارج و وارد بازارهای موازی می‌کند و بورس جای ماندن سرمایه نیست.  این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: طبق آمارهای ثبت شده، شاهد آن بودیم در سال 1399 بیش از 25 همت وارد بازار سرمایه شد و در سال 1400 بیش از 40 همت از این بازار خارج شد. در سال 1401 هم بیش از 60 همت خروجی پول از بازار داشتیم و در سال 1402 که بدترین سال بورس بود، خروج پول حقیقی به بیش از 85 همت رسید.
آقابزرگی گفت: در شرایطی که حقیقی‌ها ریسک‌های بازار سرمایه را می‌پذیرند اما دولت به صورت یکسویه در بورس حکمرانی می‌کند. متولیان این بازار هم به جز مذاکرات پشت درهای بسته اقدام دیگری در راستای حفظ منافع سهامداران حقیقی انجام ندادند، طبیعی است که در این شرایط مردم از بورس قهر می‌کنند. وی افزود: اقدام دولت در بورس دقیقا شبیه به کسی است که شاخه‌ای از درخت که بر روی آن ایستاده را اره می‌کند. در حالی که دولت می‌توانست از طریق بورس تامین مالی کند. اما این بی‌اعتمادی به جایی رسیده که در حال حاضر حقوقی‌ها هم اوراقی که منتشر می‌شود را خریداری نمی‌کنند و حتی شبه دولتی‌ها هم خریدار اوراق نیستند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخی از مقامات امنیتی به این نتیجه رسیدند که اگر قیمت‌ها در بورس بالا برود امکان بازگشت آن وجود ندارد و باید اقدامی انجام داد که مردم از بورس خارج شوند و برای تحقق این این هدف ابزارهای بومی‌سازی‌های غیراستاندارد در دوره بورس بسیار دیده‌ایم.
آقابزرگی ادامه داد: آقای رئیسی در دوره انتخابات اعلام کرد که بورس را قلک نمی‌کنیم اما دیدیم که بورس برای دولت سیزدهم قلک شد.وی با بیان اینکه باید برای شنیدن صدای سهامداران یک تشکل واحد وجود داشته باشد، تاکید کرد:‌ طبق قانون باید تشکل‌های خود انتظام باید کانون و نظام خاص خود را داشته باشند. آقای دهقان دهنوی برای ایجاد کانون سهامداران حقیقی تلاش کرد اما عده‌ای اجازه ندادند این کانون شکل بگیرد چراکه از این هراس داشتند در این کانون موضوعاتی مطرح شود که در خلاف منافع دولت باشد.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر چند بورس در چند روز اول سال 1403 بازدهی خوبی داشت اما بلافاصله با برگشت شبه دولتی‌ها ورق برگشت و دولتی‌ها  شروع به نظام دهی بازار کردند و نظام‌دهی به زعم انها به این معنا است که بازار بورس در کنار سایر بازارهای موازی هیچ جذابیتی نداشته باشد و در این شرایط هم سهامدار به مرور زمان از بازار خارج می‌شوند.
آقابزرگی درباره ادامه وضعیت فعلی بازار سرمایه تاکید کرد: در بیش از یک دهه گذشته مسئولانی داشتیم که گفتند بورس قمارخانه است و مسئولانی هم بودند که گفتند هر سرمایه‌ای دارید را بفروشید و سهام بخرید، اما در تمام این مدت بورس کار خود را کرده‌ و در حالی که در سال 96 شاخص 70 هزار بوده که الان به دو میلیون و 200 هزار واحد رسیده‌ است یعنی بازدهی 30 برابری داشته‌ است. اما در سه سال گذشته در دولت سیزدهم نگاه و اقداماتی انجام شده که بورس حتی برای دو ساعت دیگر هم قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم آقای خاندوزی از پیش‌بینی اقتصاد کشور حرف می‌زدند دقیقا منظور وی کدام کشور است چراکه در ایران حتی دو ساعت آینده هم قابل پیش‌بینی نیست چه برسد به فردا و روزهای آینده.

نظر شما