شناسهٔ خبر: 66646522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

باغداران باغستان سنتی:

مشکل اصلی ما مدیریت منابع آب است

یکی از باغداران باغستان سنتی قزوین گفت: باغستان زمانی به آب سهمیه‌ای نیاز دارد که رودخانه‌ها آب نداشته باشند؛ ما کمبود منابع آب نداریم و مشکل اصلی ما مدیریت منابع آب است.

صاحب‌خبر -

مشکل اصلی ما مدیریت منابع آب است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، بارندگی‌های اخیر به ویژه در برخی استان‌ها مانند استان ما قزوین که سال هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند /سبب رونق کشاورزی در باغستان شده است.
امسال بر خلاف سال‌های گذشته شاهد بارندگی‌های بهاری خوبی بودیم که با تداوم این بارندگی در اردیبهشت ماه شرایط را برای محصولات کشاورزی بخصوص محصولات باغستان سنتی قزوین را مطلوب‌تر کرده است.
دو تن از باغداران قزوین با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در خصوص شیوه بهره مندی از این بارش‌ها اظهاراتی داشتند. معاون حفاظت و بهره برداری شرکت اب منطقه‌ای قزوین هم در ارتباط تصویری با استودیو گفتگو اظهار کرد: برای باغستان تخصیص آب متناسب با میزان بارندگی‌ها اختصاص می‌یابد. استان‌های البرز و تهران از سد طالقان سهم آب شرب دارند.
جمشیدی گفت: بر اساس سند تخصیص در شرایط غیر نرمال میزان سهمیه‌ها با ضریب اعمال می‌شوند. در ابتدای سال زراعی که به کشاورزان این ضریب اعلام شد برای باغستان سنتی قزوین هم این میزان در نظر گرفته شد. در این سند ۲۷۸ میلیون مترمکعب قرار داده شده بود که این رقم بازبینی شد.
بابوک گفت: باغستان زمانی به آب سهمیه‌ای نیاز دارد که رودخانه‌ها آب نداشته باشند. ما کمبود منابع آب نداریم و مشکل اصلی ما مدیریت منابع آب است.
بابائیان گفت: ۲۵ میلیون مترمکعب سهمیه سد طالقان برای باغستان بوده است که آن را به هشت میلیون مترمکعب کاهش دادند. پارسال که ۹۰ درصد باغستان آب خورده بوده شش میلیون مترمکعب اختصاص یافت، اما امسال که ۹۰ درصد باغستان آب نخورده است هیچ سهمیه‌ای تخصیص داده نشده است.
بابوک گفت: توانایی باغستان از لحاظ اقتصادی در سال‌هایی که تنش آبی نداشته باشد بیش از دو میلیون و هشتصد هزار تومان در هکتار است.
بابائیان گفت: باغستان سنتی برای ۶۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند که با در نظر گرفتن اشتغال غیرمستقیم به ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد. این میزان یعنی ۴۲۰ هزار نفر کارگر در باغستان در طول سال فعالیت می‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی در ارتباط تصویری با استودیو گفت: از دو هزار و هفتصد هکتار باغستان امسال با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته محصول قابل توجهی برداشت خواهد شد.
ره انجام گفت: با تصمیم مسئولان استان هشت میلیون مترمکعب برای آبیاری باغستان از سد طالقان اختصاص یافته است.
بابوک گفت: یکی از راه‌های پیشنهادی برای آبیاری باغستان که در طول دوره ۱۵ دی ماه تا فروردین ماه چند چاه به صورت تلفیقی ایجاد شود تا آب را در فصل زمستان ذخیره کند.

نظر شما