شناسهٔ خبر: 66646027 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در مراسم رونمایی از کتاب «حماسه‌خوان خمینی» تأکید شد؛

لزوم پرداختن به نقش و صدای آهنگران در دفاع مقدس

نویسنده کتاب «حماسه‌خوان حسینی» در آیین رونمایی این اثر در نمایشگاه کتاب با بیان اینکه حاج‌ صادق آهنگران در هشت سال دفاع مقدس یک اتفاق نبود، پدیده بی‌بدیلی بود که درست به آن پرداخته نشد، تصریح کرد: لشکر فرهنگی باید از پادگان بیرون بیاید و به نقش و صدای او در هشت سال دفاع مقدس بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران؛ مراسم رونمایی از کتاب «حماسه‌خوان خمینی» با حضور محمدرضا سنگری، مؤلف و پژوهشگر؛ حاج‌صادق آهنگران، مداح و مرثیه خوان دفاع مقدس؛ گلعلی بابایی، پژوهشگر دفاع مقدس؛ حجت‌الاسلام مهدی بهداروند، پژوهشگر و مولف کتاب «حماسه‌خوان خمینی»؛ عصر 24 اردیبهشت در کوشک کتاب سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برکزار شد.

حاج‌صادق با صدایش محبوب دل رزمندگان شد

سنگری در این مراسم با بیان آنکه کتاب «حماسه‌خوان خمینی» مستندنگاری از زیست و تجربه حاج‌صادق آهنگران در جنگ است و او را به نوعی هزاردستان انقلاب نامیده‌اند، گفت: معتقدم ابتدا قبل از رونمایی از کتاب باید دید آهنگران کیست؟ رمز و راز موفقیت او در این عرصه در کجاست؟

وی افزود: اگر معروف خودش را بشناسد، یعنی خودش را کشف کرده باشد آن موقع دل‌ها به سمت او گرایش پیدا می‌کند. او در طول راه این سو و آن‌سو نرفته است. او راه را مستقیم آمد و امیدوارم مدام در این راه مستمر بماند. حاج صادق آن‌قدر محبوب و با دل‌ها پیوند خورده است که با همین صدا توانست محبوب دل بسیاری از رزمندگان شود.

این منتقد عنوان کرد: در جبهه همه جا نفس‌به‌نفس رزمندگان بود و برای همین وقتی از چیزی می‌گوید چون آن را تجربه کرده، روایتش صادقانه و شیرین است. البته به نظرم کتاب را باید بازسازی کرد و امیدوارم نشر پیشنهاد دهد که درباره آهنگران چند رساله دکتری بنویسند.

سنگری خاطرنشان کرد: هر شاعری که اشعارش را برای خواندن به آهنگران داد، چهار ضلع کربلا را در اشعار داشتند به ویژه در تیترها. نخست تراژدی، ما به اندوه کربلا می‌پردازیم که این حزن و اندوه در صدای آهنگران است و وجه تراژیک در نوحه‌های او. ضلع دوم در کربلا و عاشورا، پیام است، پیام کربلا دو بعد دارد؛ درس و عبرت. این دو در نوحه‌های آهنگران تجلی دارد. ضلع سوم عرفان است، بهترین کتاب‌های عرفانی درباره کربلا «اتشکده آذر» و… به نظرم نگاه عارفانه و زاویه عارفانه‌گشایانه در نوحه‌های آهنگران پیداست. در عراق رسمی وجود دارد که در ایران نیست، معرفی شاعر است. اگر آهنگران در هنگام خواندن نوحه‌ها، شاعر آن را هم معرفی می‌کرد، خوب بود و مردم با شاعران نوحه‌های او آشنا می‌شوند.

وی ادمه داد: اما ضلع چهارم؛ در نوحه‌های آهنگران بعد حماسه است، حماسه‌خوان خمینی وجه حماسی در صدای او شاخص است. در صدای او تلفیقی میان سوگ و حماسه را می‌یابید.

نفس باکری و همت هنوز با من است

حاج‌صادق آهنگران گفت: من استادان بزرگی در 12 سالگی داشتم از جمله حاج حبیب‌الله معلمی، آیت‌الله حائری و صفای زیادی که در شعر حاج حبیب‌الله وجود داشت. بعد نفس امام خورد و خود استاد خیلی مهم است. من دست به سینه معلم بودم و صفا و یاد دوستان با زمزمه آیت‌الکرسی در من تا به امروز ماند و دوستانی چون باکری و همت در کنارم بودند و نفس‌شان صدای مرا معطر کرد.

وی ادامه داد: من در مسیر ولایت و شهدا حرکت کردم و آن موقع خیلی در فکر ثبت خاطرات نبودم و بعدها افسوس خوردم که چرا لحظه به لحظه دفاع مقدس را ننوشتم. آن موقع فکر می‌کردم چه بنویسم و بعداً که مقام معظم رهبری خیلی تأکید فرمودند که باید تاریخ دفاع مقدس ثبت شود احساس کردم دینی در این زمینه دارم. یکبار خاطراتم را نوشتم که در تصورم نبود که تأثیری داشته باشد.

آهنگران پدیده‌ای بی‌بدیل و نیازمند شناخت است

حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند نیز در این مراسم گفت: صادق آهنگران در هشت سال دفاع مقدس یک اتفاق نبود، پدیده بی‌بدیلی بود که درست به آن پرداخته نشد. این کم‌کاری جای توجیه ندارد. لشکر رزمندگان ما خارج شدند و سوریه و لبنان را درنوردید، اما لشکر فرهنگی ما در جا مانده است. به نظرم لشکر فرهنگی باید از پادگان بیرون بیاید و به نقش آهنگران و صدای او در هشت سال دفاع مقدس بپردازد. من در فضای مجازی نقدی دیدم که چرا چند کتاب درباره حاج‌صادق آهنگران بیرون آمده است هر چه به نظرم از آهنگران بیرون بیاید، کم است، هر چند معتقدم که محتوای «حماسه‌خوان خمینی» متفاوت است.

صدایی که آرامش در جنگ بود

گلعلی بابایی در پایان این برنامه گفت: من به عنوان کسی آمده‌ام که پامنبری آهنگران در پادگان دوکوهه بودم. او که می‌خواند حال ما عوض می‌شد. من آمده‌ام ادای دین کنم برای صدایش که مرهم و آرامش دهنده ما در جنگ بود. به نظرم برای آهنگران هر چه کتاب نوشته شود، کم است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما