شناسهٔ خبر: 66645717 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بانک آمریکا: دلار نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد

بانک اچ‌اس‌بی‌سی آمریکا با تشریح مشکلات پیش روی دلار گفت این ارز علائمی از خستگی را نشان داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وبگاه روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از پل مک‌کل، رئیس تحقیقات جهانی ارز در بانک آمریکایی اچ‌اس‌بی‌سی HSBC، گفت: «دلار آمریکا نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد».

مک‌کیل توضیح داد: در بحبوحه فعالیت‌های اقتصادی ضعیف آمریکا و تمایل شدید اقتصاد این کشور به ریسک و همچنین با توجه به سیاست‌های چین و ژاپن در زمینه ارزهای خارجی برای جلوگیری از ضعف پول داخلیشان علائم ضعف و خستگی در روی دلار ظاهر شده است.

وی تاکید کرد که دلار در بیشتر مقاطع سال گذشته 2023، از نزدیک روند تغییرات در خصوص پیش بینی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال را دنبال کرده است و از همین رو کاهش بیشتر نرخ بهره دشوار به نظر می‌رسد مگر اینکه سناریویی غیرمنتظره رخ داده و فدرال رزرو افزایش نرخ بهره  را لازم ببیند.

این مسئول در بانک اچ‌اس‌بی‌سی تاکید کرد کرد که داده‌های تورم، خرده‌فروشی و تولید صنعتی در ایالات متحده مواردی هستند که باید در این هفته برای ارزیابی شرایط دلار بررسی شوند.پوی افزود: اگر این داده‌ها  نزولی و غافلگیر کننده باشد، می‎تواند دلار آمریکا را در موقعیت دشوارتری قرار دهد، و فدرال رزرو را بیش از این به بازی خواهد گرفت.به گزارش صندوق بین‌المللی پول، در طول دو دهه گذشته، دلار آمریکا ۱۲ درصد از سهم بازار را از دست داده و از ۷۱ درصد به ۵۹ درصد کاهش یافته است.

از زمان جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا قوی‌ترین ارز جهان بوده است، اما حالا کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که به ‌زودی ممکن است این ارز جهانی، قدرت خود را از دست بدهد.جان کارنی، سردبیر اقتصادی نشریه «برایت بارت» اخیرا هشدار داده است که ضعیف بودن ارزش دلار می‌تواند تهدیدی جدی برای نفوذ حیاتی آمریکا در صحنه جهانی باشد. به گفته کارنی چین و روسیه شروع به ساخت یک بلوک ارز جایگزین کرده‌اند.

  اتحاد کشورهای عضو بریکس طی سال‌های اخیر نقش کلیدی را در پیشبرد سیاست دلارزدایی در سراسر جهان ایفا کردند. اعضای بریکس به ویژه روسیه و چین، دستور کار برای ریشه کن کردن دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی را بر عهده گرفته اند و این هدف را مجدانه دنبال می‌کنند.

نظر شما