شناسهٔ خبر: 66645639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هفتصد و نود و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

افزایش کشته های حمله اوکراین به بلگورود روسیه/نیروهای روسیه وارد شهر مرزی اوکراین شدند

هفتصد و نود و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

افزایش کشته های حمله اوکراین به بلگورود روسیه

بین الملل تابناک: هفتصد و نود و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

وزیر دفاع سابق روسیه مسئول نظارت بر همکاری‌های نظامی-فنی این کشور شد
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۰:۴۴

سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه بر همکاری‌های نظامی-فنی این کشور نظارت خواهد کرد.

 سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی بر همکاری‌های نظامی-فنی سرویس فدرال نظارت خواهد کرد. او به طور مستقیم رئیس این سرویس نخواهد شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که در اوایل سال جاری میلادی با ۸۷.۲۸ درصد آرا برای بار پنجم به عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد و قرار است به مدت شش سال تا ۲۰۳۰ رئیس جمهور باشد، از روز یکشنبه شروع به تغییراتی در دولت خود کرده و بدین ترتیب برخی از وزرا تغییر یافته و یا جابه‌جا شده‌اند.

پوتین طی حکمی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع پیشین این کشور را به عنوان دبیر شورای امنیت ملی روسیه منصوب و نیکلای پاتروشف، دبیر پیشین این شورا را برای انتقال به پستی دیگر از سمت دبیری شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه برکنار کرد.

رئیس‌جمهور روسیه پیشتر اعلام کرده بود که این بار معاون اول سابق نخست‌وزیر روسیه را برای سمت وزیر دفاع منصوب خواهد کرد. در نتیجه به دنبال این فرمان، «آندری بلوسوف» به عنوان وزیر دفاع روسیه منصوب شد.

اذعان اوکراین به «موفقیت تاکتیکی» روسیه در خارکیف
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۰:۴۳

در حالی که نگرانی‌ها از دستیابی مسکو به بزرگترین پیشرفت خود از روزهای اولیه جنگ افزایش یافته است، اوکراین اذعان کرد که نیروهای روسیه امروز (دوشنبه) به پیشروی خود در منطقه خارکیف ادامه دادند و به «موفقیت تاکتیکی» دست یافتند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز دوشنبه در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «در حال حاضر، دشمن از موفقیت تاکتیکی در نبرد ووچانسک برخوردار است».

بر اساس این گزارش، برخی از شدیدترین نبردها در حومه شهر ووچانسک (Vovchansk) اوکراین در حال انجام است.

اوله سینیهوبوف فرماندار خارکیف نیز اعلام کرد که روسیه حمله زمینی خود را به شمال منطقه خارکیف اوکراین انجام داد و با گروه‌های کوچک به مناطق جدیدی حمله کرد.

وی به تلویزیون محلی گفت: «روسیه سعی می‌کند به طور عمدی خط مقدم را گسترش دهد و در قالب گروه‌های کوچک، به مناطق جدیدی حمله کند.»

فرماندار خارکیف همچنین اذعان کرد که در این منطقه «شرایط سخت است.»

سینیهوبوف افزود که نیروهای اوکراینی مانع نیروهای روسی می‌شوند، اما این تهدید واقعی وجود دارد که نبرد به مناطق جدیدی گسترش یابد.

طبق گزارش گاردین، کی‌یف در تلاش برای تغییر وضعیت جنگ، فرمانده‌ای که بر خط مقدم شمال شرقی خارکیف نظارت می‌کند را جایگزین کرده است.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای نظامی این کشور در حملات جمعه و شنبه پنج روستای مرزی در منطقه خارکیف اوکراین را تصرف کردند.

نیروهای روسیه وارد شهر مرزی اوکراین شدند
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۰:۵۱

نیروهای روسیه به شهر مرزی «ووچانسک» در خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین وارد شدند.

 ورود نیروهای روسیه به این شهر مرزی در حالی اتفاق افتاده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته درگیری سنگینی در منطقه و در شرق این کشور در جریان است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سربازان اوکراینی گفت: «این شهر برای ماست. روس‌ها وارد شهر شده‌اند اما ما مقابله می‌کنیم. ما برای هر وجب از اوکراین می‌جنگیم.»

در این میان، رئیس ستاد کل اوکراین گفته که نیروهای روسیه در منطقه موفقیت تاکتیکی به دست آورده‌اند.

در بیانیه این ستاد آمده که درگیری و نبرد پیرامون شهر ووچانسک ادامه دارد و روسیه نیروهای زیادی در منطقه مستقر کرده‌ است.

ارتش روسیه نیز اعلام کرد که کنترل دستکم ۹ روستای مرزی را در منطقه خارکیف تحت کنترل خود درآورده است.

چند رسانه روسی نیز گزارش کردند که نیروها و سربازان این کشور وارد ووچانسک شده‌اند.

سخنگوی ارتش اوکراین نیز اعلام کرد، حملات اصلی نیروهای روسی در ووچانسک و شهر «لیپتسی» در ۷.۵ کیلومتری مرز و ۲۰ کیلومتری شهر خارکیف است.

رئیس اداره نظامی ووچانسک اما مدعی است که این شهر هنوز تحت کنترل اوکراین است و پهپادهای روسی به صورت مداوم بر فراز شهر پرواز می‌کنند.

در این میان، زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: «نبردهایی دفاعی در سراسر روستاهای منطقه خارکیف در جریان است.»

سوئیس: روسیه باید در برقراری صلح در اوکراین مشارکت داشته باشد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۰:۵۰

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس گفت مسکو باید در روند صلح بر سر بحران اوکراین مشارکت داشته باشد.

 پیر-الن الشینگر، سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد تلاش برای آغاز روند صلح در اوکراین ضروری است: «سوئیس متقاعد شده است که روسیه باید در این روند مشارکت داشته باشد. روند صلح بدون روسیه غیرقابل تصور است.»

به نقل از پراودا، به گفته الشینگر، کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس که ۱۵ و ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، به حمایت از گفتگوها با هدف دستیابی به صلح عادلانه و پایدار در اوکراین کمک خواهد کرد.

پیش از این، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه خاطرنشان کرده بود مسکو در کنفرانس سوئیس و سایر رویدادها که در آن به اصطلاح «فرمول صلح» رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی ترویج می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

افزایش کشته های حمله اوکراین به بلگورود روسیه

مقام‌های روسیه گفتند در پی ریزش یک بلوک آپارتمانی ناشی از اصابت قطعات یک موشک که توسط اوکراین پرتاب شده بود، دست کم ۱۹ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: اجساد این افراد توسط امدادگران از زیر آوار بیرون کشیده شده‌است.

وزارت دفاع روسیه یکشنبه اعلام کرد کی‌یف با استفاده از موشک‌های بالستیک «توچکا یو» و راکت‌های پرتاب‌شده با سامانه‌های «اولخا» و «ومپایر» اقدام به «حمله تروریستی» فرامرزی به ساختمان‌های مسکونی شهر بلگورود روسیه کرده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، پدافند هوایی روسیه توانست ۶ موشک توچکا یو ساخت دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق، چهار راکت ومپایر و ۲ پرتابه اولخا را رهگیری کند.

در این بیانیه آمده است: قطعاتی از موشک سرنگون شده توچکا یو به یک ساختمان مسکونی در شهر بلگورود آسیب وارد کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین یکشنبه حمله اوکراین به بلگورود را «وحشیانه» توصیف کرد و گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گزارش‌ها درباره این حمله را دریافت کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که این اقدام، حمله‌ای هدفمند به غیرنظامیان بود که جنایتکار بودن اوکراین و حامیان آن - در درجه اول آمریکا و متحدان اروپایی - را نشان داد.

سفیر روسیه در واشنگتن : آمریکا از جنایات اوکراین چشم پوشی می کند

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن می گوید که آمریکا در حمایت از اوکراین از هر جنایتی حتی بمباران شهرهای روسیه چشم پوشی می کند.

آنتونوف افزود: عدم واکنش ایالات متحده به حملات نیروهای مسلح اوکراین به مناطق مسکونی نشان دهنده تمایل آنها برای انجام هر کاری برای رهایی کی یف از مسئولیت جنایاتش است.

وی ادامه داد : واکنش مقامات آمریکایی به حملات مرگبار نیروهای مسلح اوکراین به مناطق مسکونی حتا خودداری از ارسال پیام تسلیت، بسیار جالب توجه است که این امر نشانگر این است که واشنگتن از انجام هر کاری برای رهایی از مسئولیت دست نشانده های خود در کی یف فرو گذار نیست.

دیپلمات روسیه تاکید می کند که رسانه های "مستقل" حتی متوجه نشدند که در طول روز حدود ده بار شهر روسیه مورد حمله نئونازی های اوکراین قرار گرفته است.

آنتونوف ادامه داد: «اجازه دهید تأکید کنم که کودکان، زنان و افراد مسن با سلاح‌های غربی کشته می‌شوند.» سیاست "شتر مرغی" (استعاره از نادیده گرفتن مشکلات و تظاهر به عدم وجود آنها) غرب به رهبری ایالات متحده و عدم تمایل به مهار سرسپردگان اوکراینی هیچ دستاوردی برای آنان نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: «تنها یک نتیجه وجود دارد که نیروهای مسلح روسیه باید عملیات نظامی را از مرزهای فدراسیون روسیه دور کنند.»

دلیل تغییر وزیر دفاع روسیه از زبان سخنگوی کرملین

سخنگوی کرملین با اشاره به تغییر وزیر دفاع روسیه گفت «آندری بلوسوف» بهترین شخصی است که می‌تواند با مسائل امروزه ارتش روسیه و نیازهای اقتصادی آنها مقابله کند.

 «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که در اوایل سال جاری میلادی با ۸۷.۲۸ درصد آرا برای بار پنجم به عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد و قرار است به مدت شش سال تا ۲۰۳۰ رئیس جمهور باشد، از روز یکشنبه شروع به تغییراتی در دولت خود کرده و بدین ترتیب برخی از وزرا تغییر یافته و یا جابه‌جا شده‌اند.

راشا تودی گزارش کرد، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر اعلام کرد که این بار معاون اول سابق نخست‌وزیر روسیه را برای سمت وزیر دفاع منصوب خواهد کرد. در نتیجه به دنبال این فرمان، «آندری بلوسوف» به عنوان وزیر دفاع روسیه منصوب شده است.

بلوسوف که اقتصاددان است، مدت‌ها با دولت روسیه در سمت‌های مختلف فعالیت کرده اما قبلا فقط با مسائل غیرنظامی سروکار داشته است. او بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ وزیر توسعه اقتصادی روسیه بود و بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور پیش از تصدی سمت معاون اول نخست‌وزیر، که تا ۷ مه ادامه داشت، کار کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با اشاره به نیازهای ارتش روسیه عنوان کرد: «اکنون میدان نبرد تحت سلطه افرادی است که از نوآوری‌ها بیشتر اسقبال می‌کنند و هم‌چنین آماده‌اند تا آنها را به سریع‌ترین شکل ممکن معرفی کنند. این بسیار مهم است که اقتصاد ارتش را با اقتصاد ملی ادغام کرد.»

طبق آنچه سخنگوی کرملین گفته است، بودجه نظامی روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین از ۳ درصد به ۶.۷ درصد تولید ناخالص داخلی ملی رسیده است. او افزود که این برای اقتصاد روسیه «بسیار حیاتی» نبود، اما وضعیت همچنان شبیه اواخر دوران شوروی بود؛ زمانی که هزینه‌های نظامی اتحاد جماهیر شوروی برابر با ۷.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی بود.

پسکوف تصریح کرد: «چنین وضعیتی همچنان بسیار مهم است و پاسخ کافی از سوی مقامات را می‌طلبد. بلوسوف فقط یک شخص غیرنظامی نیست. او پیشتر ثابت کرد که در رهبری وزارت توسعه اقتصادی کاملا موفق بوده و سپس برای مدت طولانی» به عنوان دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور کار کرد.»

او در پایان گفت: «وزارت دفاع باید کاملا از نوآوری‌ها، معرفی پیشرفته‌ترین ایده‌ها و ایجاد شرایط مساعد برای رقابت اقتصادی باز استقبال کند.»

 

نظر شما