شناسهٔ خبر: 66643860 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شیوع تب کریمه کنگو با گرم شدن هوا

تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

فتاحی افزود: باید زنجیره انتقال بیماری قطع شود که در قدم نخست باید در دامداری‌ها سم‌پاشی انجام شود و اداره کل دامپزشکی هم در مناطق محروم اقدام به سم‌پاشی کرده که تاکنون ۱۰۷ هزار متر مربع جایگاه دام و تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و سنگین در سطح استان مورد سم پاشی قرار گرفتند.

به گفته فتاحی کشتار غیرمجاز نباید انجام نشود، زیرا بیماری از طریق خون و ترشحات دام و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود بنابر این کشتار باید در کشتارگاه انجام شود، زیرا کشتارگاه مجهز به سردخانه است که یکی از راه‌های پیشگیری هم است.

او افزود: مردم گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌ها، مراکز مجاز و لاشه‌های دارای مهر دامپزشکی تهیه کنند همچنین می‌توانند موارد غیربهداشتی و مشاهده کشتار غیرمجاز را به سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: در روستا‌ها که کشتار توسط مردم انجام می‌شود باید از دستکش، ماسک و وسایل حفاظتی استفاده کنند و ۲۴ ساعت گوشت را در یخچال نگهداری کنند.

<div id="video-display-embed-code_11110991"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233084/11110991?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما