شناسهٔ خبر: 66643723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پنج منطقه بدون تسلیحات اتمی در جهان

منطقه غرب آسیا به دلیل وجود رژیم صهیونیستی از حالت تعادل خارج شده و تسلیحات اتمی آن، امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، پنج منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای (NWFZ) در جهان وجود دارد. این پنج منطقه متمرکز بر نیمکره جنوبی است که البته در سایه قدرت‌های اتمی قرار دارند.کلاهک‌های اتمی کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه و فرانسه سوار بر موشک‌های قاره پیماست که می‌تواند هر نقطه‌ای از جهان را هدف قرار دهد.


معاهدات حاکم بر مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای (NWFZ)
۱ - معاهده تلاتلولکو (Treaty of Tlatelolco): کل ۳۳ دولت آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین عضو این پیمان هستند. این پیمان منع تسلیحات هسته‌ای در سال ۱۹۶۷ میلادی منعقد شد. آرژانتین، بولیوی برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، ‌ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و اروگوئه کشور‌های عضو این پیمان هستند.
۲ - معاهده راروتونگا (Treaty of Rarotonga): این پیمان مربوط به منطقه اقیانوس آرام جنوبی است که در سال ۱۹۸۵ میلادی منعقد شد.محدوده جغرافیایی پیمان راروتونگا از ساحل غربی استرالیا به سمت شرق تا مرزهای دریایی آمریکای جنوبی امتداد می‌یابد. این دومین پیمان در حوزه عاری‌سازی مناطق جهان از تسلیحات اتمی است. البته به غیر از استرالیای ۲۰ میلیون نفری، اعضای معاهده از میان جزایر مینیاتوری اقیانوس آرام هستند. در واقع این پیمان تک نفره است! اعضای معاهده عبارتند از: استرالیا، جزایر کوک، فیجی، کیریباتی، نائورو، نیوزیلند، نیوئه، پاپوآ گینه نو، ساموآ، جزایر سلیمان، تونگا، تووالو، وانواتو.لازم به ذکر است که معاهده اخیراً با پیمان AUKUS (مخفف استرالیا، انگلیس و آمریکا) در معرض فروپاشی است. این پیمان به منظور تسلیح استرالیا به زیردریایی هسته‌ای شکل گرفته و علیه چین است.


۳ - معاهده بانکوک (Treaty of Bangkok): این پیمان مربوط به منطقه جنوب شرقی آسیاست که در سال ۱۹۹۵ منعقد شد. معاهده بانکوک توسط همه ۱۰ کشور آسیای جنوب شرقی امضا شده و سومین پیمان در حوزه عاری‌سازی مناطق جهان از تسلیحات اتمی است.کشورهای طرف این معاهده عبارتند از: برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام.لازم به ذکر است که این منطقه از شمال و شمالغرب در مجاورت کشور‌های دارنده تسلیحات اتمی است.
 

۴ - معاهده پلیندابا (Treaty of Pelindaba): این پیمان مربوط به قاره آفریقاست. این پیمان در سال ۱۹۹۶ میلادی امضا شد. پلیندابا روز ۱۲‌ آوریل ۱۹۹۶ در قاهره منعقد و روز ۱۵ جولای ۲۰۰۹ لازم الاجرا شد. این پیمان چهارمین پیمان عاری‌سازی به لحاظ زمانی است و نام آن برگرفته از تاسیسات اتمی آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید است که در آن تسلیحات اتمی انبار می‌شد.

به نقل از سازمان ملل، پیمان پلیندابا دارای ۴۳ عضو است و ۵۱ کشور از قاره آفریقا آن را امضاء کرده‌اند. الجزایر، آنگولا، بنین، بوتسوانا، بورکینافاسو، بروندی، کامرون، کیپ ورد، چاد، کومور، جمهوری کنگو، ساحل عاج، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه استوایی، سوازیلند، ‌اتیوپی، گابن، گامبیا، غنا، گینه، گینه بیسائو، کنیا، لسوتو، لیبی، ماداگاسکار، مالاوی، مالی، موریتانی، موریس، مراکش، موزامبیک، نامیبیا، نیجر، نیجریه، رواندا، سنگال، سیشل، آفریقای جنوبی، تانزانیا، توگو، تونس، زیمبابوه و زامبیا اعضای این پیمان هستند.

 
۵ - معاهده منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در آسیای مرکزی (CANWFZ): این پیمان در سال ۲۰۰۶ منعقد شد. قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به عنوان پنج کشور آسیای مرکزی متعهد به عدم ساخت و توسعه تسلیحات اتمی شده‌اند.البته این منطقه از شمال، شرق و جنوب در محیط کشورهای دارنده تسلیحات اتمی است.

 
منطقه غرب آسیا به دلیل وجود رژیم صهیونیستی از حالت تعادل خارج شده است. زیرا در هیچ منطقه‌ای از جهان یک رژیم مسلح اتمی تنها و بدون کنترل وجود ندارد. جمهوری اسلامی معتقد به منطقه عاری از تسلیحات اتمی است و برخی از اندیشمندان شهیر روابط بین‌الملل در جهان نظیر «والتز» و «مرشایمر» معتقدند که ایران نیز باید مسلح به تسلیحات اتمی شود تا موازنه اتمی در غرب آسیا شکل بگیرد.

«لیندسی گراهام» سناتور کنگره آمریکا به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که همانند هیروشیما و ناکازاکی، غزه را با بمب اتم مورد هدف قرار دهد!رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در نشست نشست گفت‌وگوهای ایرانی-عربی گفت: «یکی از مسائل این منطقه، موضوع هسته‌ای است.

می‌دانید که اسرائیل دارای سلاح‌های هسته‌ای است که متاسفانه با کمک اروپایی‌ها و حمایت آمریکا به دست آورده است، البته ما همواره اعلام کردیم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح های هسته‌ای هستیم اما راه‌حل چیست؟ راه‌حل این است؛ اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته‌ای است، خلع سلاح شود. اگر نشود منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای محقق نخواهد شد و رقابت هسته‌ای تشکیل می‌شود.»

نظر شما