شناسهٔ خبر: 66643719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ورود نیروهای روسیه به شهر مرزی ووچانسک / یک فرمانده اوکراینی: هیچ مقاومتی صورت نگرفت

همزمان با حملات شدید روسیه در شمال شرق اوکراین، مسکو می‌گوید که نیروهای ارتش آن کشور وارد شهر مرزی ووچانسک اوکراین شدند که در روزهای اخیر به‌شدت بمباران شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: همزمان با حملات شدید روسیه در شمال شرق اوکراین، مسکو می‌گوید که نیروهای ارتش آن کشور وارد شهر مرزی ووچانسک اوکراین شدند که در روزهای اخیر به‌شدت بمباران شده است.

نیروهای مدافع اوکراین می‌گویند که نبردهای سنگین همچنان ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هم پیشتر گفته بود که درگیری‌ها در شماری از روستاها در شمال شرق منطقه خارکیف در جریان است و نیروهای روسیه در تلاشند از مرز عبور کنند.
اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکیف، گفت که حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده بیشتر شده و تمام مرز شمال این منطقه زیر آتش دائمی نیروهای روسیه قرار دارد.

مقام‌های خارکیف، همچنین می‌گویند که مسکو حالا شهرک‌های منطقه خارکیف را با بمب‌های «سرشی» هدف قرار می‌دهد. این بمب‌ها بدنه‌ آیرودینامیک دارد و نسبت به بمب‌های سنتی با سرخوردن در هوا و با فاصلهٔ بیشتری از هدف رها می‌شود.

از زمان تهاجم جدید ارتش روسیه در روز جمعه، شهر خارکیف، که دومین شهر بزرگ اوکراین است، و مناطق اطراف آن، تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد. فرماندهان اوکراین نگرانند که در صورت رسیدن این نیروها به ۳۰ کیلومتری خارکیف، شهر در تیررس آتش توپخانه قرار گیرد.

وزارت دفاع روسیه مدعی شده است که نیروهای این کشور چهار روستای دیگر در منطقه خارکیف را تصرف کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هم علنا هدف خود را برای ایجاد یک منطقه حائل در داخل خارکیف برای محافظت از خاک روسیه در برابر حملات توپخانه اوکراین اعلام کرده بود.

همه می‌دانستند که احتمال وقوع این تهاجم وجود دارد. هم سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین و هم غربی اطلاع داشتند که روسیه در حال آرایش نیرو است.

به نظر می‌رسد که اوکراین به‌خوبی برای چنین حمله‌ای آماده نشده بود و بعضی از نیروهای اوکراینی هم معتقدند که آمادگی برای دفاع وجود نداشته است.

دنیس یاروسلاوسکی، که در پاییز ۲۰۲۲ ‍‌به عنوان فرمانده یگان شناسایی ویژه اوکراین در خارکیف جنگید و تهاجم اولیه روسیه را تا مرز عقب راند، حالا از پیشروی نیروهای روسیه «بدون هیچ مقاومتی» در این منطقه به‌شدت عصبانی است.

او می‌خواهد بداند چه بر سر دفاع اوکراین آمده است.

او می‌گوید که در حمله تازه روسیه «خط اول دفاعی اوکراین وجود نداشت. ما دیدیم. روس‌ها به آسانی داخل این منطقه شدند، بدون مواجه شدن با هیچ میدان مین‌گذاری شده‌.»

او ویدئویی را از یک هواپیمای بدون سرنشین به خبرنگار بی‌بی‌سی نشان داد که چند روز پیش از ستون‌های کوچکی از سربازان روسی گرفته شده بود که بدون هیچ مقاومتی از طرف اوکراینی‌ها از مرز عبور می‌کردند.

او می‌گوید هیچ موانع دفاعی وجود داشت که «یا از سر غفلت بود یا فساد. این شکست نبود. خیانت بود.»

در خارکیف، روسیه از تاکتیک‌های بسیار آشنا برای پیشروی استفاده می‌کند. روستاها و شهرهای اوکراین را به ویرانه تبدیل می‌کند.

یک ژنرال ارشد اوکراین اذعان کرد که وضعیت به طور قابل توجهی بدتر شده است.

الکساندر سیرسکی، گفت که نیروهای اوکراینی هر کاری که می‌توانند، برای حفظ مواضع خود انجام می‌دهند.

او همچنین افزوده که نبردهای تدافعی در سایر نقاط جبهه در جریان است.

روسیه ماهها طول کشید تا بتواند به همین هدف دست یابد.

مسکو همچنین با حمله موشکی به حومه شهر شمالی اوکراین، یک پایگاه هوایی را در منطقه مرکزی پولتاوا، هدف قرار داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی آن کشور امروز دوشنبه، ۱۶ موشک و ۳۱ پهپاد را منهدم کردند. پهپادهایی که اوکراین شب گذشته به خاک روسیه پرتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کی‌یف می‌گوید که در پاسخ به حملات مرگبار روسیه، زیرساخت‌های نظامی، حمل و نقل و انرژی آن کشور را هدف قرار می‌دهد تا اقدامات جنگی مسکو را تضعیف کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما