شناسهٔ خبر: 66643358 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم جلوگیری از واردات پیش ساز‌های مواد مخدر به افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان کشفیات مواد مخدر نشان می‌دهد میزان تولید مواد مخدر در افغانستان تغییر خاصی نکرده و برای جلوگیری از تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان باید جلوی واردات پیش ساز‌های این مواد از کشور‌های اروپایی به افغانستان را گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، اسکندر مومنی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: موضوع قاچاق مواد مخدر از منشاء افغانستان به سمت مرز‌های شرقی جمهوری اسلامی ایران همراه با ناامنی، شرارت، تروریسم و اقدامات مسلحانه است و ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا مواد مخدر را به‌عنوان تهدیدی جدی در نظر بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به ادامه روند قاچاق مواد مخدر از کشور افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی که منجر به کاهش تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر در همسایگی‌مان شود، حمایت و استقبال می‌کند، اما واقعیت امر این است که تا این لحظه هیچ‌گونه کاهش محسوسی در حوزه تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر در افغانستان مشاهده نشده است.

ضمن این که در نشست‌های قبلی و در جریان نشست اخیر کمیسیون مواد مخدر در وین نیز به مسئله رشد تولید و قاچاق موادمخدر صنعتی از جمله متامفتامین از منشاء افغانستان، اشاره شده است.

<div id="video-display-embed-code_11108620"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233034/11108620?width=600&height=350"></script></div>

این مقام مسئول گفت: پیشنهاد اجرایی جمهوری اسلامی ایران اعمال کنترل و نظارت دقیق بر تجارت محموله‌های پیش ساز از مبداء تا مقصد و به ویژه محموله‌های بزرگ پیش ساز به مقصد کشور افغانستان توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC و هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر INCB است.

وی با طرح انتظارات جمهوری اسلامی ایران از جامعه بین‌الملل، از خانم رزا اتانبایوا خواست تا پیشنهادات کشورمان را در قالب یک برنامه همکاری مدون میان ایران، کشور‌های منطقه و سازمان ملل متحد، به منظور اتخاذ یک راهکار عملیاتی برای حل مسئله مواد مخدر در افغانستان دنبال کند.

در ادامه این نشست رزا اتانبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: از ایران به‌منظور بهبود وضعیت و تامین معاش مهاجران افغان تشکر می‌کنم و پیشنهادهای شما را به دبیرکل سازمان ملل متحد منعکس خواهم کرد.

وی تاکید کرد: ایران تیم درمان پیشرفته‌ای دارد و این فرصتی برای انتقال تجربیات در حوزه درمان اعتیاد به افغانستان است.

خانم رزا اتانبایوا، ضمن اشاره به وضعیت دشوار افغانستان، افزود: یک پیش‌نویس توسط مدیر اجرائی UNODC درخصوص راهکار‌های لازم به منظور تامین معاش و ثبات در افغانستان تهیه شده که مراحل نهابی شدن آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد با همکاری UNODC مطالعاتی را درخصوص موادمخدر در افغانستان انجام داده که در نشست آینده دوحه ارائه خواهد شد. محور اصلی این طرح مطالعاتی انجام برنامه‌های کشت جایگزین در افغانستان است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان از رفتار بی‌تفاوت جامعه بین‌الملل در رابطه با مساله افغانستان، انتقاد کرد.

مومنی در این‌باره با بیان این نکته که سازمان ملل متحد، تجلی جامعه جهانی به شمار می‌رود، گفت: مخاطب اصلی این مباحث، خود شما هستید. دغدغه سازمان ملل متحد باید کمک به افغانستان و نجات آن از شرایط فعلی با اجرای یک برنامه جدی باشد. در این رابطه، باید منابع مشخصی برای تامین زیرساخت‌ها، و اجرای برنامه‌های توسعه پایدار و کشت جایگزین، در این کشور تخصیص یابد تا مشکل را به شکل اساسی حل کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز با تجربیاتش در این حوزه آماده کمک به این سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد باید از کشور‌هایی که این بلا را در افغانستان گسترش دادند، سوال و مطالبه کند، گفت: طبق آمار UNODC در سال ۲۰۰۰ میلادی پیش از اشغال افغانستان توسط آمریکا، تولید مواد مخدر در این کشور ۲۰۰ تُن بود، اما پس از اشغال تولید موادمخدر در افغانستان به بیش از ۹ هزار تُن رسید، بنابراین امریکا باید در قبال موضوع افغانستان به جامعه جهانی پاسخگو باشد.

نظر شما