شناسهٔ خبر: 66643253 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گزارش از پیمان جنوبی،

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی در کشوری مثل ایران با جمعیت 84 میلیونی که آمار تصادفات جاده ای در آن از اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر، بالاتر است، کافی نیست و نیازمند ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش مشهود هم هست.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی، افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی در کشوری مثل ایران با جمعیت 84 میلیونی که آمار تصادفات جاده ای در آن از اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر، بالاتر است، کافی نیست و نیازمند ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش مشهود هم هست.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

به گزارش بولتن نیوز، پیمان جنوبی در گزارشی پیرامون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی و راهکارهای کاهش تلفات جاده ای و تصادفات، نوشت: اخیرا مباحثی پیرامون افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی برای بازدارندگی بیشتر و جلوگیری از تخلفات جاده ای مطرح شده که می تواند منجر  به کاهش تصادفات و فوت و جرح بشود، اما آیا افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی در کشوری مثل ایران با جمعیت 84 میلیونی که آمار تصادفات جاده ای در آن از اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر بالاتر است، کافی است.

در ادامه این گزارش آمده است:

اوایل آذرماه سال گذشته سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا با تاکید بر ضرورت افزایش مبالغ جرائم رانندگی، گفت: «متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. درحال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم و گرانی و ... ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست. »

با در نظر گرفتن گفته های فرمانده فراجا در خصوص بازدارندگی جرایم رانندگی سنگین برای متخلفین، عوامل مکمل بازدارنده زیاد دیگری مثل فرهنگ سازی، بالا بردن استانداردهای جاده ای و علائم راهنمایی و رانندگی در کنار هوشمندسازی و پایش سلامت فنی خودروها نیز وجود دارد که می تواند منجر به کاهش تصادفات و تلفات جاده ای بشود.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

آموزش تابلو ها و علائم رانندگی به کودکان و نوجوانان و مردم

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به نقش بالای فرهنگ ترافیک در بین مردم و تاثیرگذاری آن بر رفتارهای ترافیکی می گوید: چطور می شود آموزش و فرهنگ سازی های مناسب ترافیکی را انجام ندهیم اما از مردم توقع رفتاری اجتماعی را داشته باشیم؟ بنابراین تا زمانی که رفتارهای اجتماعی در بسیاری از موارد اصلاح نشود، امیدوار به اصلاح رفتارهای ترافیکی پرخطر از سوی مردم نخواهیم بود.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

آموزش تابلو ها و علائم رانندگی و عبور و مرور در کوچه و خیابان برای کودکان و نوجوانان که جنب و جوش زیادی دارند و بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند بسیار با اهمیت است. کودکان در هر لحظه ممکن است مسیر خود را با دویدن عوض کنند و یا طوری روی صندلی های خودرو بنشینند که هر گونه برخورد و تصادفی برای آنها خطر ناک باشد.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

این اموزش ها می تواند شامل موارد مهمی که در ادامه ذکر می کنیم باشد: استفاده از پل هوایی، عبور از محل خط کشی عابر پیاده، چراغ های راهنمایی و رانندگی، نحوه بیرون آمدن از پشت ماشین پارک شده کنار خیابان، رد نشدن از جلو خودروی ایستاده، مکانایمن برای دوچرخه سواری و استفاده از کلاه ایمنی، معنی تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نشستن در عقب ماشین و بستن کمربند ایمنی،

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

این آموزش ها می تواند از دوران کودکی و نوجوانی از طریق ساخت برنامه های اموزشی کودک و نوجوان از طریق صدا و سیما و یا تهیه برنامه های آموزشی جذاب و نشاط اور از طریق راهنمایی و رانندگی و مدارس، مورد استفاده قرار گیرد.

 

رفع نقاط حادثه خیز و مسدود شدن دسترسی‌های غیر مجاز

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، با ابراز تأسف در خصوص وضعیت موجود در راه‌ها، جاده‌ها و نقاط حادثه خیز کشور، می گوید: ایمنی راه و جاده‌ها در پیشگیری از حادثه و همچنین در هنگام وقوع حادثه نقش بسزایی را ایفا می کنند، بنابراین طراحی و ساخت راه و تجهیز آنها به استانداردهای روز دنیا لازم است تا بتوانیم از وقوع تصادف جلوگیری کرده و بعد از آن اگر حادثه ای هم رخ دهد، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا

نقاط حادثه خیز بر اساس شاخص هایی همچون تعداد تصادف های منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از اولویت بندی ایمنی و استاندارد سازی می شوند. این نقاط در بررسی هایی که توسط شهرداری ها، راهنمایی و رانندگی، راهداری، پلیس راه و وزارت کشور صورت می گیرد، مشخص و اعلام می شود.

طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع سوانح جاده ای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده نقش اصلی را ایفا می کنند. «نقاط پر تصادف یا همان حادثه خیز در شبکه جاده ای جزو متهمان ردیف اول مرگ محسوب می شود. نقاط حادثه خیز به نقاطی گفته می شود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

وضوح و دید خوب علائم راهنمایی و رانندگی در شب و آسفالت مناسب

 

طی سال های اخیر ۸۸۷ نقطه پر تصادف و حادثه خیز در سراسر کشور شناسایی شد که بر اساس توافق انجام شده بین سه ارگان پلیس راه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال گذشته (۱۴۰۲) رفع خطر شد. همچنین ۳۱۳ نقطه حادثه خیز نیز از سال های پیش تر وجود داشت که این نقاط هم اصلاح شد؛ بدین ترتیب تاکنون ۷۲۵ نقطه حادثه خیز، رفع خطر شده است.

طبق ماده (۵ قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت) شرکت های بیمه گر موظف اند، متناسب با ارزیابی دولت از عملکرد دستگاه های مؤثر در کاهش حوادث و تلفات حمل و نقل درون شهری و برون شهری، معادل (پنجاه درصد) صرفه جویی حاصل از عدم پرداخت خسارات بیمه بدنه و شخص ثالث را برای آموزش و فرهنگ سازی ایمنی تردد، تأمین تجهیزات، اصلاح فیزیکی نقاط و مقاطع حادثه خیز پرداخت کنند.

تأثیر کیفیت خودروها در کاهش تصادفات و امار تلفات

طی سالیان اخیر، خودروهای بی کیفیت داخلی به همراه نقاط حادثه خیز نقش اساسی و پررنگی در افزایش آمار فوتی های تصادفی دارند، به طوری که تمام مراجع ذی صلاح این دو عنصر را از عوامل اصلی تلفات تصادفات جاده ای عنوان می کنند.

افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی باید همراه ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش باشد

دستپخت سایپا و خلق یک اثر هنری دیگر  توسط پراید

 

سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در این باره می گوید: در سه سال اخیر شمار تلفات جاده ای با افزایش ۱۳ درصدی به حدود ۱۷ هزار نفر رسیده است که این مساله نشان می دهد باید امنیت و جان مردم در ساخت خوردوهای داخلی جدی گرفته شود.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص مواردی که می تواند عامل مهمی در کاهش تصادفات داشته باشد، معتقد است: ایجاد استحکام در بدنه خودرو، ساخت ستون‌های محکم، استفاده از تجهیزاتی مانند کمربند ایمنی مناسب و استاندارد، کیسه هوا و مواردی از این دست می تواند خسارت‌های جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه تا حد زیادی کاهش بدهد.

 

ایران صدرنشین تصادفات جاده ای و تلفات

به‌رغم خسارات بالای مادی و روانی تصادفات جاده‌ای، همچنان ایران در این زمینه صدرنشین است، به نحوی که میزان تصادفات  در کشور ۸۴ میلیون نفری ما از اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر بیشتر است و در حالی بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۰۹ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی به کام مرگ فرو رفتند که این تعداد، از مجموع کشته‌های ایران در جنگ هشت ساله ایران و عراق با حدود ۱۹۰ هزار نفر بیشتر است .

 

نتیجه گیری

افزایش نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی در کشوری مثل ایران با جمعیت 84 میلیونی که آمار تصادفات جاده ای در آن از اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود ۴۵۰ میلیون نفر، بالاتر است، کافی نیست و نیازمند ایمن سازی خودروها و جاده ها و فرهنگ سازی و آموزش مشهود هم هست و متولیان امر و سازمان های مسئول  به مردم گزارش بدهند که چه برنامه هایی دارند و هر یک تا کنون چه کرده اند.

 

منابع:

نظر شما