شناسهٔ خبر: 66643225 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون وزیر خارجه: قرارداد چابهار بین ایران و هندوستان منعقد شد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز قرارداد چابهار بین جمهوری اسلامی ایران و هندوستان با هدف گسترش مبادلات تجاری امضا شد گفت: در این خصوص وزیر هند امروز (دوشنبه) به ایران سفر کرده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مهدی صفری عصر دوشنبه در مراسم افتتاح همایش فرصت‌های سرمایه گذاری دیار کریمان با عنوان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ افزود: این قرارداد خبری خوش برای صادر و واردکنندگان و ترانزیت ایران و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی همچون ازبکستان، روسیه و قفقاز است.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه تا زمانی که قطار چابهار خاش آماده شود، تدابیری اخذ شده است اظهار داشت: در این خصوص ۱۵۰ کامیون به صورت ترکیبی بار را از این مسیر به آسیای مرکزی و قفقاز منتقل می‌کنند.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: علاوه بر سفرایی که در همایش کرمان آیدکس ۲۰۲۴ حضور دارند، مدیران مختلفی از وزارت خارجه نیز آمده اند تا راهنمایی و فعالیت‌های جذب سرمایه گذاری را در پنل‌های تخصصی این همایش پیگیری و نتایج را جمع بندی کنند.

وی گفت: وزارت امور خارجه در بخش اقتصادی وظیفه ارزآوری برای کشور دارد و ما همواره در تلاشیم که بازار‌های موجود را حفظ کنیم و برای صادرات توسعه دهیم، ضمن آنکه جذب بازار‌های جدید برای واردات را پیگیری می‌کنیم.

صفری عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی ما جذب سرمایه گذاری خارجی است که این موضوع بحثی ۲ طرفه به شمار می‌رود، زیرا محصولات وارداتی را می‌توانیم به کشور بیاوریم، توسعه دهیم و در ادامه آن‌ها را صادر کنیم.

وی با اشاره به همکاری در حوزه‌های مختلف با استاندار کرمان از جمله در بخش‌های معادن، توسعه و صادرات بیان کرد: در این زمینه همکاری‌هایی با کشور‌های آسیایی و آفریقایی از گذشته داشته ایم که این مبادلات را ادامه می‌دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود:موضوع دیگر رشد تولید است و وزارت صمت لیست تولیدات داخلی را برای صادرات در بازار‌های هدف ارائه کند تا آن‌ها را به بازار‌های کشور‌های همسایه، آسیای مرکزی و قفقاز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سال گذشته عضو پیمان بریکس شد یادآور شد: دولت سیزدهم عضو پیمان شانگ‌های شد، ضمن آنکه در پیمان‌های چند جانبه اکو و اقیانوس هند با سازمان‌های مختلف بین المللی همکاری داریم.

صفری اضافه کرد: تعدادی از مدیران دپارتمان و وزارت امور خارجه راهنمایی لازم و چگونگی استفاده از این پلتفرم‌ها و پیمان نامه‌ها را در راستای میدان‌های صادراتی و جذب سرمایه گذاری بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در نشستی با وزیر اقتصاد و دارایی مقرر شد خط ویژه برای سرمایه گذاران بازگشایی کنیم و این موضوع استان کرمان را با وجود معادن غنی شامل می‌شود.

زنجیره‌های ارزش افزوده معادن را شکل می‌دهیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نیز در این نشست گفت: توسعه بدون حل مسأله امکان پذیر نیست و حل این مساله نیازمند شناسایی منابع انسانی است و در این زمینه باید نیاز به توسعه منابع انسانی را به عنوان الگوی موفق دنبال کنیم.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه اعتقاد دارم هیچ خلاقیتی در شرایط آسایش اتفاق نیفتاده و خلاقیت‌ها در شرایط محدودیت‌ها اتفاق می‌افتد تصریح کرد: محدودیت‌ها به عنوان یک فرصت توانمندی‌ها را شکوفا می‌کنند و این فرصت‌ها مورد تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد.

وی تصریح کرد: توسعه نیاز به الگو دارد و برای توسعه به خصوص، استان کرمان توانمندی‌های زیادی در بنگاه‌های اقتصادی و صنایع معدنی دارد، اما باید به زنجیره‌های ارزش بعد از معادن توجه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارت روی الگو‌های یاد شده متمرکز است که در کنار تامین مالی مناسب، زنجیره‌های ارزش زیرمجموعه معادن بزرگ را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوشه سازی‌های صنعتی را از سال‌ها پیش آغاز و روی این حوزه کار کردیم یادآور شد: روی توسعه صنایع معدنی کار شده و این موضوع باید در استان کرمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

مقیمی نژاد ابراز داشت: پیمانکاری یکی از موضوعات مهم است که می‌تواند در توسعه فعالیت‌ها و ایجاد بنگاه‌های جدید به اقتصاد استان کرمان کمک کند لذا در این راستا باید توسعه بنگاه‌های موجود را با گشترش فعالیت‌های جدید به سرانجام برسانیم.

همایش فرصت‌های سرمایه گذاری با عنوان کرمان آیدکس ۲۰۲۴ با هدف گذر از اقتصاد منبع پایه به دانش و فناوری، با ارائه ۲۵۰ پروژه به ارزش ۲۰۰ همت فرصت سرمایه گذاری و تامین نیاز‌های توسعه در بخش‌های مختلف از عصر دوشنبه به مدت چهار روز در ماهان شهرستان کرمان گشایش یافت.

نظر شما