شناسهٔ خبر: 66642943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

انرژی خورشیدی در کرمان؛ استعدادی بی‌مانند

صاحب‌خبر -

مهدیه السادات میرمهدی حسینی در روزنامه کرمان امروز نوشت: «استان کرمان با وجود بیش‌ از 300 روز خورشیدی و قرار گرفتن در زاویه مناسب تابش و داشتن شرایط مساعد آب و هوایی برای بهره برداری از انرژی پاک و ارتفاع از سطح دریا، مکانی مناسب برای بازدهی انرژی خورشیدی محسوب می‌شود که البته متاسفانه تا به امروز آنطور که باید مورد توجه نبوده است.

اما این آمار جالب است که حدود یک هزار و 900 مگاوات برق از انرژی خورشیدی در پنج شهرک تخصصی کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر استان کرمان تولید می شود. خبرها همچنین حاکی از آن است که بزرگ ترین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در راین آماده افتتاح شده است و این اتفاق مبارک را باید به فال نیک گرفت و امید داشت که تداوم داشته باشد و…

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی کلید توسعه پایدار است. به عبارتی پیشرفت و گسترش انرژی های تجدید پذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه اقتصادی زیست محیطی و حفظ انرژی های تجدید ناپذیر رو به پایان می شود، ازطرفی استفاده از انرژی های نو و مخصوصا انرژی خورشیدی می تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی، کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش های تولید و مصرف منابع انرژی و همچنین باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که تاثیر اساسی بر بالا رفتن دمای کره زمین دارد، شود.

استان کرمان با برخورداری از اقلیم مناسب برای توسعه انرژی های خورشیدی به عنوان یکی از مستعدترین قطب های گسترش این صنعت در کشور و حتی منطقه به شمار می آید لذا در همین راستا مسئولان استان با برنامه ریزی در شناسایی دقیق ظرفیت های استانی و ضمن قرار دادن انرژی خورشیدی به عنوان یکی از محورهای سند تحولی گام های عملیاتی مهمی را برای توسعه انرژی خورشیدی در استان برداشته اند و همچنان برتداوم آن اصرار می ورزند.

طبق آخرین گزارش ها، ظرفیت تولید برق در کشور 90 هزار مگاوات است که یک هزار مگاوات از انرژی خورشیدی تولید می شود.آمار گویای سهم اندک انرژی های پاک در تولید برق است و سود آوری سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه های تجدید پذیر عامل مهمی در جذب سرمایه گذاران و افزایش تولید برق از طریق توسعه نیروگاه های خورشیدی است و عرضه انرژی تولیدی در نیروگاه های تجدید پذیر در بازار بورس با در نظر گرفتن سود پایه نقشی مهم در جذب سرمایه گذاران در زمینه ساخت نیروگاه های تجدید پذیر دارد و تولید برق در قالب پنل های خورشیدی پنج کیلو واتی در بخش خانگی نیز برای برخورداری مردم از سودآوری سرمایه گذاری در توسعه تولید برق از انرژی های پاک موثر است که انتظار می رود بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

استان کرمان با وجود بیش از 300 روز خورشیدی و قرار گرفتن در زاویه مناسب انرژی خورشیدی کشور و داشتن شرایط مساعد آب و هوایی برای بهره بری از انرژی پاک همچون ارتفاع بالا از سطح دریا، مکانی مناسب برای بازدهی انرژی خورشیدی محسوب می شود.
حدود یک هزار و 900 مگاوات برق از انرژی خورشیدی در پنج شهرک تخصصی کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر استان کرمان تولید می شود.خبرها همچنین حاکی از آن است که بزرگ ترین شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در راین آماده افتتاح شده است.
به گفته مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان بزرگ ترین این شهرک در بخش راین کرمان 20 مهرماه 1402 تملک و اکنون به همت تمامی مسئولان استان آماده افتتاح و واگذاری به بخش خصوصی شده است.

میجانی با اشاره به «جهش تولید با مشارکت مردم» به عنوان نامگذاری سال جاری بیان کرد: دولت این شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی را با محوریت شرکت شهرک های صنعتی ایجاد کرده اما برای مشارکت مردم در این پروژه ها که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است، ساخت هر نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی ۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری می خواهد که در چهارسال بازگشت کل سرمایه اتفاق می افتد و به شکل تضمینی ۲۰ ساله نیز برق آنها به قیمت روز خریداری می شود.

او گفت: در مجموع پنج شهرک تخصصی خورشیدی را در استان کرمان در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زمین پیگیری کردیم که اگر این پروژه ها به سرانجام برسد طی پنج سال آینده سه هزار مگاوات برق در استان کرمان ایجاد می شود.»

انتهای پیام

نظر شما