شناسهٔ خبر: 66642327 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

عرضه ۸۰ اثر تازه از سوی موسسه انتشاراتی ایران؛

از خاطرات سیاست‌مدار مرموز تا بررسی طوفان الاقصی/ ظهور نخبگان دینی در رژیم صهیونیستی

انتشارات ایران ۸۰ کتاب جدید عرضه کرده و ۳۰ عنوان نیز تجدیدچاپ شده است؛ «آشنای ایران دوست آمریکا»، «فتح سنگر به سنگر»، «ترنج و زیتون» از کتاب‌های تازه انتشارت ایران هستند که به موضوعات مهمی در حوزه تاریخ و سیاست در کشورهای خاورمیانه می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ابینا)، علیرضا زمانی، قائم مقام انتشارات ایران گفت: موسسه انتشاراتی ایران در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران حدود ۳۰ کتاب را بازچاپ و ۸۰ کتاب تازه عرضه کرده است. از کتاب‌های تازه و مهم این ناشر می‌توان به این آثار اشاره کرد:

«آشنای ایران، دوست آمریکا؛ خاطرات احمد چلبی» ترجمه وحید خضاب. احمد چلبی از سیاست‌مدارانی بود که درباره او بسیار نوشته شده است و برخی او را شخصیتی مرموز و پرحاشیه می‌دانند. هم موافقان چلبی فراوان‌اند و هم مخالفان او و از قضا، هم در بین عراقی‌ها به چشم می‌خورند هم غیرعراقی‌ها. او کسی بود که هم با رئیس‌جمهور آمریکا ارتباط داشت و هم با رئیس‌جمهور ایران نشست و برخاست می‌کرد؛ کسی که هم با مسئولان وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی همکاری نزدیک داشت و هم با مسئولان اطلاعاتی ایرانی جلسه برگزار می‌کرد. این کتاب روایت زندگی او از زبان خودش است.

کتاب «فتح سنگر به سنگر: پیامدهای صعود جریان دینی یهودی بر مراکز تصمیم‌ساز رژیم صهیونیستی» نوشته صانع النعامی و ترجمه وحید خضاب. صالح النعامی، پژوهشگر فلسطینی، سال‌هاست درباره مسائل رژیم صهیونیستی تحقیق می‌کند و در این کتاب که به وسیلە مرکز پژوهش‌های الجزیره منتشر شده، خصوصیات نخبگان سکولار پیشین اسرائیل و ظهور نخبگان متدین و جدید را در کنار هم به بحث گذاشته است. در این کتاب، ابعاد ظهور نخبگان متدین در حوزه‌های سیاسی، نظامی، قضایی، اقتصادی و فرهنگی واکاوی شده و چگونگی صعود این نخبگان و اثرات دستیابی آنها به جایگاه‌های مهم تحلیل شده است. فهم ظهور این نخبگان دینی بسیار مهم است زیرا با درک آن می‌توان بسیاری از رفتارهایی که دولت اسرائیل در عرصه‌های گوناون داخلی و خارجی انجام می‌دهد (یا نمی‌دهد) را به درستی دریافت؛ موضوعی که تاکنون از این جنبه، کمتر بدان پرداخته شده است.

کتاب «ترنج و زیتون» نوشته حسین جابری انصاری، معاون اسبق وزارت خارجه. این کتاب شامل ۱۱ جستار است که چند ماه پس از عملیات طوفان‌الاقصی نوشته شده است. طبق گفته‌های نویسنده در نام ترکیبی کتاب حاضر، «زیتون»، به عنوان نماد «فلسطین» و «ترنج» به عنوان نماد یکی از نقش‌ها و طرح‌های اصل «فرش ایرانی» برگزیده شده است. فرش، نماد هنر ایران و شهر زادگاه پدر نویسنده یعنی «نایین» است که در این کتاب، از روش بافت زمان‌برِ آن به عنوان رمزی نمادین برای تبیین راه آزادی فلسطین از اشغال صهیونیستی در چارچوب یک استراتژی بلندمدت و فرسایشی یاد شده است.

کتاب «ناتو و کشورهای خلیج فارس» نوشته اشرف محمد کِشک. این نویسنده استاد دانشکده دفاعی ناتو در رم است و با تسلط به موضوع و علاقه‌اش به بررسی دقیق آن پرداخته است. این استاد دانشگاه با مطرح کردن این سؤال اصلی که «آیا امنیت منطقه‌ای، رکن اساسی دست‌یابی به امنیت جهانی است؟ یا برعکس؟» با بررسی اوضاع هر کشور «فرصت و تهدید» به دنبال جوابی دقیق بوده است. از همین رو در چهار فصل تعاریف مبانی، مطرح کردن سؤالات، پاسخ به آنها، بررسی کشورهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر، به درستی آنها را تحلیل کرده است. همچنین، نقش ناتو در پشتیبانی از قابلیت‌های نیروهای امنیتی عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد و مهم‌ترین موانع همکاری بین ناتو و کشورهای عربی خلیج‌فارس را بحث و بررسی می‌کند.

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما