شناسهٔ خبر: 66641086 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

معرفی فیلم تل‌ماسه ۲ - Dune: part two

تل‌ماسه: بخش دو، یک فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی دنی ویلنوو است که فیلم‌نامه را مشترکاً با جان اسپیتز نوشت. این فیلم دنباله تلماسه (۲۰۲۱) و دومین فیلم از اقتباس دو بخشی از رمانی به همین نام چاپ سال ۱۹۶۵ اثر فرانک هربرت به‌شمار می‌رود. در این قسمت پل اتریدیز با مردم فرمنِ سیاره بیابانی آراکیس متحد می‌شود تا علیه خاندان هارکونن به جنگ برود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم : تل‌ماسه 2 (Dune: part two)

کشور سازنده: ایالت متحده آمریکا

سال انتشار:2024

 امتیاز (Imdb): 8.7

 امتیاز (Rotten tomatoes): %92

کارگردان: دنی ویلنوو

 بازیگران: تیموتی شالامی، زندایا، ربکا فرگوسن، جاش برولین، آســـتین باتلر، فلورنس پیو، دیو باتیستا، کریستوفر واکن، استیون مک‌کینلی هندرسون، لئا سیدو، سهیلا یعقوب، استلان اسکاشگورد، شارلوت رمپلینگ، خاویر باردم و ...

توضیحات:

تل‌ماسه بخش دو، یک فیلم علمی تخیلی حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۴ به کارگردانی دنی ویلنوو است که فیلم‌نامه را مشترکاً با جان اسپیتز نوشت. این فیلم دنباله تل‌ماسه (۲۰۲۱) و دومین فیلم از اقتباس دو بخشی از رمانی به همین نام چاپ سال ۱۹۶۵ اثر فرانک هربرت به‌شمار می‌رود. در این قسمت پل اتریدیز با مردم فرمنِ سیاره بیابانی آراکیس متحد می‌شود تا علیه خاندان هارکونن به جنگ برود.

شاهزاده ایرولان (دختر صدام چهارم در امپراتوری پادشاه) پس از فروپاشی خاندان اتریدیز توسط خاندان هارکونِن، بر این تصور است که پل اتریدیز می‌تواند زنده باشد. در سیاره آراکیس، نیروهای فرِمِنِ استیلگار، به همراه پل و مادر باردارش بانو جسیکا، از پس نیروهای گشتی هارکونن برمی‌آیند. آن‌ها وقتی به یکی از مقرهای فرِمِن‌ها می‌رسند برخی فکر می‌کنند پل و مادرش جاسوس هستند؛ اما استیلگار و دیگران، نشانه‌های پیشگویی را می‌بینند: مادر و پسری از «جهان بیرونی» می‌آیند و آراکیس رونق می‌گیرد. استیلگار به جسیکا می‌گوید که مادر اعظم رو به مرگ است و او باید با نوشیدن «آب زندگی» (سمی مرگبار برای مردان و تعلیم‌ندیده‌ها) جایگزین وی شود. جسیکا سم را می‌نوشد و خاطرات تمام اجدادِ زن خود را به ارث می‌برد. این مایع، سرعت رشد شناختی دختر متولدنشده جسیکا با نام آلیا را هم افزایش می‌دهد و آن‌ها به‌صورت تله‌پاتی ارتباط می‌گیرند...

موسیقی فیلم

هانس زیمر که موسیقی فیلم نخست را ساخته‌بود، برای آهنگ‌سازی موسیقی فیلم دوم بازگشت.زیمر قبل از معرفی فیلم بیش از ۹۰ دقیقه موسیقی ساخته بود تا به ویلنوو در هنگام نوشتن کمک کند.آلبوم کامل موسیقی متن در ۲۳ فوریه 2024 منتشر شد.

گیشه

در ایالات متحده و کانادا، فروش بلیت فیلم از فروش بلیت اوپنهایمر پیشی گرفت و پیش‌بینی می‌شد در آخر هفته افتتاحیه‌اش ۶۵ تا ۸۰ میلیون دلار بفروشد. همچنین انتظار می‌رفت که از ۷۱ بازار بین‌المللی ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلار به دست بیاورد و فروش جهانی با رقم ۱۷۰ میلیون دلار آغاز شود. این فیلم در روز نخست اکران ۳۲٫۲ میلیون دلار فروش کرد. نمایش آی‌مکس ۴٫۵ میلیون دلار (۳۸٪) از مجموع اولیه را تشکیل می‌دهد.

این فیلم با فروشی ۸۲٫۵ میلیون دلاری آغاز به کار کرد،که دو برابر فروش ۴۱ میلیون دلاری آخر هفته افتتاحیه فیلم نخست بود. نمایش آی‌مکس ۱۸٫۵ میلیون دلار (۲۳٪) از کل را تشکیل می‌دهد که یک رکورد برای انتشار در ماه مارس است. به گفته جف گلدشتاین، رئیس توزیع داخلی در برادران وارنر، این رقم «بسیار بالاتر از آن چیزی بود که هر یک از می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم.»

بازخورد ها

این فیلم «بازخوردهای تحسین‌آمیز گسترده منتقدان را دریافت کرد» و به دلیل جلوه‌های بصری و بازی بازیگران مورد تحسین قرار گرفت. برخی از نقدها آن را یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تمام دوران معرفی کرده‌اند.در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۹۳ از ۴۱۳ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۸٫۴/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «تلماسه: بخش دو که از دید بصری هیجان‌انگیز و از دید روایی حماسی است، اقتباس دنی ویلنوو از این مجموعه‌ی علمی تخیلی محبوب را در فرمی تماشایی ادامه می‌دهد. این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۲ منتقد امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند به فیلم نمره متوسط «A» در مقیاس A+ تا F دادند، در حالی که آنهایی که در نظرسنجی پست‌ترک شرکت کردند ۹۴ درصد نمره کلی مثبت به آن دادند و ۸۰ درصد گفتند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.

 

تیم گریئرسن | در حالی که موسیقی پیش‌برنده هانس زیمر، درام فیلم را آبدار و دلنشین‌تر کرده و بر هیجان جست‌وجوی پل افزوده است، «تلماسه: بخش دوم» به چنان عظمت و شکوه سینمایی بر پرده نقره‌ای دست می‌یابد که در سینمای مدرن به‌ندرت کسی جرات انجامش را داشته است. هر تماشاگری که از بخش اول لذت برده بود با نهایت اشتیاق به دیدن این بخش می‌نشیند و پاداشی فوق‌العاده هم دریافت خواهد کرد.

پیتر دبروژ | ویلنوو طوری با هر نمای فیلمش برخورد کرده که انگار با یک نقاشی سروکار داشته است؛ و چنین به نظر می‌رسد که هر طراحی از پس هزاران سال تاریخ بشری دست به دست شده تا به این فیلم برسد؛ از حروف هیروگلیف اسرارآمیز گرفته تا انبوه نقاب‌ها و پوشش‌های خلاقانه‌ای که برای پنهان کردن چهره‌هایی استفاده شده‌اند که اهرم‌های قدرت را دستکاری می‌کنند و تقریبا همگی زن هستند.

حاشیه فیلم تل ماسه

ایران هم جزو لوکیشن های اولیه فیلم تل ماسه 2 بود.

مهران باقی می گوید: جذاب‌ترین نکته درباره سری فیلم‌های تل ماسه این است که طراح تولید فیلم پاتریس ورمت فهرست لوکیشن‌های مناسب برای سکانس‌های کویری فیلم را از نرم‌افزار گوگل ارث انتخاب کرد و در بین بیابان‌های مناسب فیلمبرداری، نام ایران را هم در کنار نام کشورهای چاد، لیبی و موریتانی به عنوان لوکیشن فیلمبرداری در نظر داشت. البته انتخاب نهایی او بیابان مشهور و توریست‌پسند وادی رم در کشور اردن بود. این بیابان قبلا هم میزبان دو فیلم درجه‌یک هالیوودی بوده: لورنس عربستان و مریخی.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما