شناسهٔ خبر: 66641077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نمایشگاه کتاب؛ دریچه ای رو به «باغ هنر»

برنامه «باغ هنر» از رادیو ایران در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ به صورت زنده با تمرکز بر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و کودکان تقدیم مخاطبان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، عبدالله علایی، تهیه کننده برنامه «باغ هنر» از رادیو ایران با تاکید بر اینکه این برنامه بر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تمرکز دارد، گفت: در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب برنامه باغ هنر هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه به صورت صوتی و تصویری از اپلیکیشن ایران صدا و سایت رادیو ایران تقدیم مخاطبان می‌شود. در این برنامه ما دو دغدغه اصلی داریم. یک بحث اینکه کتاب به چه میزان در زندگی مردم تاثیر دارد، به خصوص در حوزه زبان و ادبیات فارسی.

وی معتقد است: باغ هنر یکی از برنامه‌های شاخص این حوزه است و به نوعی به دلیل فعالیت چند ساله نگهبان زبان فارسی در رسانه ملی شناخته می‌شود. به همین دلیل تمرکز ما بر کتاب‌های حوزه فرهنگ و ادبیات فارسی است و در کنار آن به حوزه‌های دیگر به صورت کامل می‌پردازیم. علاوه بر این، گزارش آسیب شناسی ناشران در حوزه کتاب و مشکلاتشان در این فضا هم ارائه می‌شود. حساسیت دوم ما بحث کودکان است. یعنی اینکه چگونه زبان، ادبیات و فرهنگ ایرانی و فارسی را به کودکان از طریق نوآوری‌هایی که می‌شود، منتقل کنیم. همچنین نگاهی به ساده نویسی، روان نویسی و نوآوری در حوزه کودکان داریم. اینکه چگونه کودکان را ترغیب به کتاب خواندن کنیم و اینکه چه کتاب‌هایی بخوانند. آسیب شناسی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان از دیگر مواردی است که به آن می‌پردازیم، این دو حوزه دغدغه اصلی ماست.

وی ادامه داد: در این برنامه معرفی کتاب در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت، اما متمرکز در دو حوزه‌ای که تاکید کرد، هستیم. مباحث کارشناسی و آسیب شناسی بیشتر در این دو حوزه صورت می‌گیرد. مهمانان ما از ناشران، مسئولان نمایشگاه و مردم هستند و سعی می‌کنیم از دولت هم در مباحث انتقادی در مسائل و مشکلات اگر انتقادی داریم، استفاده کنیم تا ضمن حضور و پاسخگو باشند.

علایی با اشاره به وجه تمایز برنامه باغ هنر با سایر برنامه‌های شبکه‌های رادیویی خاطرنشان کرد: وجه تمایز ما با سایر برنامه‌هایی که از شبکه‌های رادیویی از نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود، در تمرکز ما بر زبان و ادبیات فارسی است؛ چرا که مادر فرهنگ ما زبان است. پل ارتباطی بین علوم زبان فارسی است. زبان فارسی یک زبان معیار است و باید به عنوان چهارچوب فرهنگی ایرانی حفظ شود.

نظر شما