شناسهٔ خبر: 66640999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی: هیچ تغییری در روابط وجود ندارد/ کمک‌های ما به اسرائیل جریان دارد

رویا معصومی

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی ضمن تاکید بر عدم تغییر در روابط دو طرف، اهمیت تصمیم کشورش برای تاخیر در تحویل محموله بمب‌های سنگین به رژیم صهیونیستی را کم اهمیت دانست و گفت تنها ارسال یک محموله مهمات به تعویق افتاد و مابقی تجهیزات همچنان ارسال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «جک لو»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی، تغییر در روابط بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد.

او به کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت، علیرغم تصمیم هفته گذشته دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به تاخیر انداختن تحویل محموله بمب‌های سنگین به تل‌آویو و نیز اعلام بایدن مبنی بر این که به رژیم صهیونیستی تسلیحات تهاجمی نمی‌دهد که بر مراکز جمعیتی در رفح در جنوب نوار غزه تأثیر بگذارد، هیچ تغییر اساسی در روابط بین دو طرف ایجاد نشده است.

لو اشاره کرد که کمک‌های نظامی واشنگتن به تل‌آویو پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت و تنها یک گروه مهمات بلوکه شد و ارسال همه چیزهای دیگر جریان دارد.

سفیر آمریکا افزود: دو طرف باید قبل از تکرار این باور که هر چیزی ممکن است موجب تغییر اساسی در روابط شود به گفتگو درباره مسائل مربوط به استفاده از بمب‌های با قطر بزرگ و بمب‌های سنگین، به ویژه زمانی که احتمال استفاده از آنها در مناطق شهری پرجمعیت وجود دارد، ادامه دهند.

لو در پاسخ به سوالی در مورد قصد اعلام شده بایدن مبنی بر عدم ارائه تسلیحات تهاجمی به رژیم صهیونیستی در صورت حمله به مراکز جمعیتی، پاسخ داد: آنچه رئیس جمهور گفت این است که او فکر نمی‌کند که راه اندازی یک عملیات زمینی در مقیاس وسیع در یک منطقه پرجمعیت ایده خوبی باشد. اما او به طور مشخص گفت که نباید از بمب‌های سنگین ۹۰۰ کیلوگرمی در این مکان استفاده شود.

با این حال، لو خاطرنشان کرد بایدن به صراحت گفته است که رژیم صهیونیستی هنوز این نوع عملیات زمینی بزرگ را در رفح انجام نداده است که ایالات متحده با آن مخالف است و در واقع رژیم صهیونیستی هنوز خط قرمز بایدن را رد نکرده است.

سفیر آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا واقعاً بایدن خواستار توقف جنگ است، مخالفت کرد و گفت آمریکا از ابتدای جنگ «بر حق اسرائیل برای دفاع از خود» تاکید کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا هدف از جنگ همچنان «نابودی حماس» است، گفت آمریکا «هرگز از این ادبیات استفاده نمی‌کند» و تاکید کرد: «چالش در کاهش حجم حماس و جلوگیری از حکومت آن است و این به معنای حذف همه اعضای حماس نیست.»

وی ادامه داد: ما هرگز نگفتیم که تعقیب چهار تیپ که حماس در رفح دارد، هدف مشروعی نیست بلکه گفتیم راه بهتری برای انجام این کار وجود دارد از جمله اینکه «عملیات هدف‌گیری» انجام شود.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به انتقادها از جمله از داخل حزب دموکرات مبنی بر اینکه تعلیق تحویل تسلیحات توسط بایدن مماشات با چپگراها و کمک به دشمنان رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت دولت علیرغم نگرانی از احتمال استفاده از برخی تسلیحات آمریکایی در موارد ناقض قوانین بین‌المللی، به تازگی از ادامه کمک‌های نظامی حمایت کرده است.

لو گفت «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده است که هیچ وقفه‌ای در کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. او افزود این تصمیم پیامدهای بزرگی دارد و خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم از این تصمیم انتقاد می‌کنند اما من معتقدم که این تصمیم، درست است چرا که به موضوع تاخیر در ارسال یک محموله از بمب‌های سنگین باید در مقیاس وسیع‌تری نگاه شود.

وی در ادامه تأکید کرد، اصلاحات موجود در پیشنهاد آتش‌بس ارسال شده به جنبش حماس که از نظر رژیم صهیونیستی غیرقابل قبول بود، برای واشنگتن هم مقبول نبود و همه طرف‌ها باید به مذاکرات آتش‌بس ادامه دهند.

سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی تاکید کرد کشورش با ارائه اطلاعات حساس در مورد محل اختفای رهبران حماس به رژیم صهیونیستی کمک می‌کند و ایالات متحده و رژیم صهیونیستی یک هدف مشترک دارند و آن «شکست حماس» است.

انتهای پیام

نظر شما