شناسهٔ خبر: 66640667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول نوآوری اتاق تهران، در گفت و گو با «انتخاب»:

در یک ماه اخیر، وضعیت اینترنت بدتر شده / تلاش‌ها برای اعمال فیلترینگ در اختلال‌ها اثرگذار است / احتمالا چینی‌ها در آینده از ایران، روش فیلترینگ گسترده را یاد بگیرند

مازیار نوربخش درباره محدودیت بیشتر در روز‌های اخیر در زمینه اینترنت بیان کرد: اختلال‌ها تماماً از زیرساخت است که تعیین‌کننده اینترنت است. بیشتر شدن محدودیت اینترنت را باید در نتیجه پایش ابزار‌ها بررسی کرد. اینکه در یک دوره محدودیت‌ها بیشتر و یا کمتر شده از گزارش انجمن تجارت الکترونیک مشخص می‌شود. چند ماه پیش هم گزارشی در این باره منتشر شد. هر شش ماه نتیجه این گزارش ارائه می‌شود. بنابراین کار علمی بررسی اختلال‌ها از طریق ابزارهاست، اما از طریق حسی و روزمره می‌توان ادعا کرد که در یکماه اخیر وضعیت بدتر شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اختلال و کندی سرعت اینترنت روز به روز بیشتر می‌شود. در حالیکه رئیسی و دولت او مدعی‌اند که با اجرا طرح‌های فیبرنوری، اقدامات قابل توجهی برای اینترنت انجام داده‌اند، گسترش فیلترینگ برای تمامی افشار، حتی کسانیکه از اینترنت برای بازی استفاده می‌کنند، چالش‌های اساسی‌تری برای اینترنت به وجود آورده است. 

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول نوآوری اتاق تهران، درباره علل اختلال و قطعی اینترنت به «انتخاب» گفت: به نظر من سامانه‌هایی که برای فیلترینگ و سانسور نصب می‌شود و مسائلی که برای تأمین پهنای باند جهانی وجود دارد در قطعی و اختلال اینترنت مؤثر است. البته در مواردی با قطعی کابل و ارتباط مواجه هستیم، مثل تششعات خورشیدی که چند روز پیش اتفاق افتاد؛ اما از این مسائل که بگذریم، پهنای باند داخل می‌ماند که به دلیل محدودیت‌های داخلی مشکل ساز می‌شوند. تلاش نهاد‌ها برای فیلترینگ هم بر اختلال اثرگذار است. گاهی اوقات هم در اثر تحریم نمی‌توانیم پول پهنای باند بین‌الملل را بدهیم و باعث اختلال و قطعی می‌شویم.

وی در ادامه درباره محدودیت بیشتر در روز‌های اخیر در زمینه اینترنت بیان کرد: اختلال‌ها تماماً از زیرساخت است که تعیین‌کننده اینترنت است. بیشتر شدن محدودیت اینترنت را باید در نتیجه پایش ابزار‌ها بررسی کرد. اینکه در یک دوره محدودیت‌ها بیشتر و یا کمتر شده از گزارش انجمن تجارت الکترونیک مشخص می‌شود. چند ماه پیش هم گزارشی در این باره منتشر شد. هر شش ماه نتیجه این گزارش ارائه می‌شود؛ بنابراین کار علمی بررسی اختلال‌ها از طریق ابزارهاست، اما از طریق حسی و روزمره می‌توان ادعا کرد که در یکماه اخیر وضعیت بدتر شده است.

او افزود: گزارش انجمن تجارت الکترونیک هم با برخورد مواجه شد و سازمان تنظیم گفت این یک حرکت سیاسی است؛ در حالیکه یک گزارش ساده از وضعیت اینترنت منتشر شده بود. در نتیجه ما نمی‌فهمیم دقیقاً اینترنت به چه میزان و چه زمان‌هایی دچار چالش اساسی شده است.

نوربخش درباره ادعا استفاده از هوش مصنوعی برای از بین بردن کارکرد فیلترشکن‌ها گفت: من بعید می‌دانم هنوز بتوانند از هوش مصنوعی برای محدود کردن فیلترشکن‌ها استفاده کنند. هوش مصنوعی هنوز پدیده جدیدی در ایران است. تقویت ابزار‌های فیلترینگ واقعیت است. احتمالاً در آینده چین از ما روش فیلترینگ گسترده را یاد می‌گیرد. اگرچه امروز چین برای ما الگو است.

 

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما