شناسهٔ خبر: 66640230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

رنگ زبان نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

برخی معتقدند که زبان و رنگ آن، می‌تواند نشانه‌های زیادی درباره سلامتی ما داشته باشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی معتقدند که زبان و رنگ آن، می‌تواند نشانه‌های زیادی درباره سلامتی ما داشته باشد.
، حتی برخی که کمی متخصص‌تر به‌نظر می‌رسند، معتقدند با دریافت عکس زبان‌تان، می‌توانند وضعیت بیماری‌ و مزاج و سلامتی شما را حدس بزنند. آیا چنین چیزهایی درست است؟ آیا رنگ زبان خبر می‌دهد از سرّ سلامتی ما؟ در این‌باره با دکتر زهرا بحرینیان، متخصص تصویربرداری دهان و فک و صورت و دکتر علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

دکتر علیرضا استقامتی:بخشی از نشانه‌های بیماری است

آیا تشخیص یکسری از بیماری‌ها از طریق رنگ زبان واقعیت دارد؟

آنگونه که در فضای مجازی عنوان می‌شود خیر. اما برخی از بیماری‌ها مانند سیانوز (کمبود اکسیژن در خون) را که نشانه آن کبودی زبان است ، می‌توان تشخیص داد. اگر فردی سیانوز داشته باشد، می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که احتمالا به بیماری پیشرفته قلبی مبتلاست. اما اینکه بگوییم با توجه به رنگ زبان، بیمار سرطان دارد، خیر، چنین چیزی امکان پذیر نیست.


بیشتر توضیح می‌دهید؟

امکان دارد برخی از بیماری‌ها آثاری روی زبان بگذارند، البته نه روی رنگ آن. ممکن است فردی بیماری کبدی داشته باشد که روی زبانش تأثیر بگذارد. تشخیص این بیماری‌ها از روی وضعیت زبان کار تخصصی افراد در رشته‌های مختلف است.


یعنی از روی رنگ زبان نمی‌توان تشخیص داد؟

برخی از بیماری‌ها همانطور که روی پوست تأثیر دارند، روی زبان هم اثر می‌گذارند، اما اینکه شما بخواهید بگویید صرفا از روی نشانه‌های ظاهری مانند رنگ تشخیص بدهید خیر. این تنها بخشی از یک مجموعه نشانه‌هاست.


برای این موارد مثالی ‌می زنید؟

امکان دارد رنگ زبان فردی که بیماری کبدی یا قلبی دارد، کبود شود. این به آن معنا نیست که تنها این نشانه را برای بیماری قلبی ملاک قرار دهیم یا بگوییم فردی که زبانش تیره است، لزوما بیماری قلبی یا کبدی دارد. امکان دارد زبان او به ده‌ها دلیل دیگر تیره شده باشد. زمانی که شک می‌کنید باید علائم و وضعیت‌های مختلف را بررسی کنید.

 

دکتر زهرا بحرینیان:‌ شدنی نیست


آیا واقعا می‌توان یکسری بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، قندخون و چربی خون را از طریق رنگ زبان تشخیص داد؟


هرگز. بیماری‌ها از طریق رنگ زبان قابل تشخیص نیستند. این دیدگاه‌هارا برخی از منظر طب سنتی مطرح می‌کنند. اما واقعا اینکه بتوان بیماری‌های مهمی را از روی رنگ زبان تشخیص داد چنین امری امکان پذیر نیست.


حتی نمی‌توان رنگ زبان را به‌عنوان نشانه‌های احتمالی یک بیماری یا یک عارضه درنظر گرفت و بعد براساس آن تست‌هایی انجام داد که نوع بیماری یا عارضه به دقت مشخص شود؟

خیلی از بیماری‌های دیگری هستند که می‌توان آنها را از طریق دهان و دندان تشخیص داد؛ ایدز، هپاتیت یا علائمی از سرطان. اما اینکه از طریق رنگ زبان بتوان بیماری را تشخیص داد و به‌عنوان مثال اینطور گفت که رنگ زرد نشانه این بیماری است یا رنگ قرمز نشانه فلان بیماری است، خیر، چنین امکانی وجود ندارد. زمانی پیش می‌آید که زبان سفید رنگ است یعنی اینکه بار زیادی روی آن است. اما این علائم را نمی‌توان به بیماری خاصی ارتباط داد.


به این مسئله اشاره کردید که از طریق دندان یا دهان می‌توان یکسری از بیماری‌ها را تشخیص داد. می‌توانید در این‌باره بیشتر به‌صورت موردی توضیح دهید؟

به‌عنوان مثال، می‌توان آفت‌های مکرر یا عفونت‌های قارچی را تشخیص داد یا اینکه با نمونه برداری از ضایعه روی زبان و لب به تشخیص سرطان رسید، می‌توان با استناد به این نشانه‌ها یکسری از بیماری‌ها را از طریق دهان تشخیص داد.

روزنامه همشهری

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما