شناسهٔ خبر: 66639676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمد رسولی در آیین بزرگداشت فردوسی:

شاهنامه تجلی حکمتی چند هزارساله است + فیلم

یک زبانشناس گفت: شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن در این اثر بزرگ فردوسی متجلی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین بزرگداشت فردوسی و بررسی شاهنامه و رونمایی از نخستین کتاب تاریخ کامل ایران بر اساس شاهنامه با حضور؛ محمد رسولی، تاریخ‌دان، شاهنامه‌شناس، مؤلف کتب شاهنامه‌پژوهی و مدرس شاهنامه، هوشنگ طالع، تاریخ‌دان، شاهنامه‌‎شناس و نویسنده کتب متعدد ایران‌شناسی، علیقلی محمودی بختیاری امور 24 اردیبهشت در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
 
در آغاز برنامه رسولی با بیان اینکه شاهنامه هویت ملی و کتابی مفید برای بشریت است، گفت: برخی از جملات شاهنامه اینطور به ذهن تداعی می‌کند که صحبت‌های این کتاب کلیشه‌ای است اما افرادی که با آن آشنایی دارند و در آن تفحص می‌کنند، متوجه هستند این موارد نه تنها تعارف نیست بلکه شاهنامه بیش از اینها است. شاهنامه را در یک جمله نمی‌توان وصف کرد و آن را به درستی کتابخانه می‌گویند و درباره عظمت این کتاب نیز حرف برای گفتن زیاد است.
 
وی افزود: شاهنامه کتابی است که کتاب‌های زیادی در آن نهفته است و حاصل تفکر و زاییده تخیل یک فرد، به تنهایی نیست. شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است که حکمت و دانش آن در شاهنامه متجلی شده است. فردوسی آنچه را که از حکمت و دانش ایرانیان در عهد باستان و دوره کهن بوده در قالب شاهنامه به نظم درآورده است و عمر یک انسان به تنهایی برای درک همه مطالب شاهنامه کفایت نمی‌کند. شاهنامه دستاورد چندین هزارساله تمدن بشری است و اگر یک عمر پژوهش صرف خواندن آن کنیم به تمام آنچه در آن است، دست نمی‌یابیم.
 
رسولی در ادامه یکی از معجزات شاهنامه را بیان کرد و گفت: هر فردی با هر میزان دانش و سواد می‌تواند شاهنامه را بخواند اما برای رسیدن به تمام شاهنامه باید دانش زیادی در تمام ابعاد داشته باشد. بهترین تعریف از شاهنامه این است که بدانیم شاهنامه کتابی تاریخی است؛ تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنر و رشد تکامل بشریت در شاهنامه است. در شاهنامه درباره حقوق عمومی‌ مردم برای مشارکت در قدرت و مسائل سیاسی صحبت شده است. 

در حال تکمیل / شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است  + فیلم
 وی بیان کرد: دانش بشری قادر به درک درست شاهنامه، زمین‌شناسی و اجرام آسمانی نیست. در شاهنامه درباره تربیت، کودک و نوجوانان، حقوق سالمندی نیز آورده شده است. بسیاری از آموزه‌‌هایی که در شاهنامه وجود دارد در زندگی امروزی هم دیده می‌شود. برای نمونه در شاهنامه مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در انتخاب حاکم نقش دارند. نکته جالب آنجاست که شاهنامه در حوزه کودک‌شناسی هم نقش‌آفرینی می‌کند. آنجایی که فردوسی از کودکی فریدون و رستم حرف می‌زند به روشنی ارزیابی‌های جامعه‌شناختی را شاهد هستیم.

در ادامه جلسه هوشنگ طالع، با بیان اینکه شاهنامه بازمانده اوستای کهن است گفت: اوستا به معنای دانش‌نامه است. در اوستا فقط مسائل دینی وجود ندارد مسائل زمین‌شناسی، جامعه‌شناسی و تبارشناسی است. اوستا را باید دانش‌نامه ایرانیان دانست که دارای نسل‌های گوناگون بوده است. این خصیصه به انحای دیگر در شاهنامه هم دیده می‌شود. شاهنامه اوج بالندگی یک مطلب با تمدن چندین هزار ساله را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه داد: برای اثبات اینکه ایرانیان همیشه پیروی آیین زرتشت بودند تاریخ ایران را حدود هزار سال پاک کردند اما ۴ هزار سال تاریخ ما باقی‌ مانده است. برای درک بهتر زوایای پنهان شاهنامه، پیشنهاد می‌کنم پژوهشکده‌ای ایجاد شود تا در شاهنامه به عنوان گنج بزرگی که در دست است، کاوش شود. البته برای کار در حوزه شاهنامه علاوه بر تخصص، نیاز به عشق است.
در حال تکمیل / شاهنامه نتیجه تمدن چندین هزارساله است  + فیلم در انتهای جلسه، محمودی بختیاری در سخنانی کوتاه با تأکید بر اینکه، نسل جوان و ایرانی باید نسبت به تاریخ کشور خودآگاهی پیدا کنند، بیان کرد: شاهنامه، شناسنامه ملت ایران است. توصیه می‌کنم کتاب «شاهنامه آبشخور عارفان» را مطالعه کنید زیرا این کتاب نشان می‌دهد ایران چه عظمتی دارد. در شاهنامه همچنین به زیبایی، وطن‌پرستی و خداپرستی اشاره می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_3442393"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4215539/3442393?width=400&height=300"></script></div>

در این مراسم از نخستین کتاب تاریخ کامل ایران بر اساس شاهنامه رونمایی شد؛ این کتاب 440 صفحه و ۱۲ فصل دارد. بر اساس این گزارش، این کتاب در فصل نخست به تعریف ملت، در فصل دوم به ایران پیش از تاریخ، در فصل سوم به آغاز شهریاری ایرانیان، در فصل چهارم به پیشدادیان، در فصل پنجم به کیانیان، در فصل ششم به ایلامیان ، در فصل هفتم به مادها، در فصل هشتم به هخامنشیان، در فصل نهم به اشکانیان، در فصل دهم به ساسانیان، در فصل یازدهم به ایران نو (ایران دوره اسلامی) و در فصل دوازدهم به جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

انتهای پیام

نظر شما