شناسهٔ خبر: 66639546 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۵ منطقه روستایی و شهری گنبدکاووس با بحران جمعیت مواجه‌اند

گنبدکاووس- ایرنا- رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: طبق اطلس جمعیتی گنبدکاووس، نرخ باروری و رشد جمعیت این شهرستان در حوزه فعالیت ۱۱ خانه بهداشت روستایی و چهار ثابت شهری در وضعیت بحرانی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

عبدالرحیم پالیده روز دوشنبه به مناسبت شروع هفته ملی جمعیت (۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش می‌کنیم با انجام برخی برنامه‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی در مناطقی از شهرستان گنبدکاووس که دچار بحران جمعیت هستند، وضعیت را بهبود ببخشیم.

وی اضافه کرد: باوجود بحران جمعیت در برخی نقاط روستایی و شهری گنبدکاووس نرخ باروری و رشد جمعیت این شهرستان بالاتر از میانگین استانی و کشوری است.

پالیده ادامه داد: نرخ باروری کلی شهرستان گنبدکاووس ۲.۳۳ و نرخ رشد طبیعی جمعیت آن ۱.۲۸ است که در هر ۲ شاخص از میانگین استانی و کشوری بالاتر است.

وی، متوسط نرخ باروری کلی در استان گلستان را ۲.۱۱ و میانگین کشوری آن را نیز ۱.۶۵ اعلام کرد و گفت: نرخ رشد طبیعی جمعیت در حوزه مناطق شهری گنبدکاووس ۸۹ صدم و در روستاها ۱.۵۷ است که میانگین آن برای کل شهرستان ۱.۲۸ است.

پالیده ادامه داد: برخورداری شهرستان گنبدکاووس از این میزان نرخ رشد طبیعی جمعیت درحالیست که میانگین این شاخص در استان گلستان ۱.۱۸ و در کشور ۷۸ صدم است.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس همچنین با گرامیداشت هفته ملی جمعیت گفت: طی این هفته ۳۰ برنامه آموزشی، فرهنگی و ورزشی توسط این مرکز، پایگاه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت درمناطق شهری و روستایی این شهرستان اجرا می‌شود.

وی شناسایی و تجلیل از کارکنان با شرایط خانواده باشکوه در مراکز بهداشتی و درمانی، برگزاری کارگاه های آموزشی باموضوع جمعیت در مناطق شهری و روستایی، اعزام تیم‌های تخصصی جهادی به مناطقی که دچار بحران جمعیت هستند، پیاده روی ویژه کارکنان و خانواده‌های آنان و برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی را از مهمترین برنامه های بزرگداشت هفته ملی جمعیت اعلام کرد و افزود: شعار امسال این هفته «نقش من در جوانی جمعیت است».

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

نظر شما