شناسهٔ خبر: 66639418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۵۰ پله‌ای رتبه فناوری ایران ظرف یک دهه

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، ایران در رتبه‌بندی فناوری در آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا پس از هند رتبه دوم را دارد.

صاحب‌خبر -

رشد ۵۰ پله‌ای رتبه فناوری ایران ظرف یک دهه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اختلاف رتبه علمی و فناوری ایران گفت: رتبه‌بندی فناوری بر اساس ۶۳ مؤلفه انجام می‌شود. داده‌های ایران سال گذشته در اختیار GAI قرار نگرفت. امسال معاونت علمی در حال پیگیری است که حتماً اطلاعات لازم به دست آنها برسد.
سجاد محمدعلی‌نژاد افزود: با این حال ایران در رتبه‌بندی فناوری در آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا پس از هند رتبه دوم را دارد. این نشان می‌دهد که فناوری ایران جایگاه خوبی در منطقه دارد. همچنین رتبه فناوری ایران در مدت ۱۰ سال، ۵۰ پله رشد پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: فقط برخی از مؤلفه‌هایی که در رتبه‌بندی فناوری مورد توجه قرار می‌گیرد، مربوط به دانشگاه‌ها هستند. برخی از عوامل به قوانین حوزه کسب و کار و موضوعاتی خارج از دانشگاه‌ها برمی‌گردد. اقدامات دانشگاه‌ها در حوزه فناوری مانند برگزاری جشنواره‌ها فقط محدود به کسب و کار‌های کوچک می‌شوند.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: ایران در برخی از ۶۳ مؤلفه رتبه فناوری، اول است. برای مثال در شاخص تعداد دانشجویان علوم پایه و مهندسی، ایران رتبه خوبی دارد. لازم به ذکر است که بسیاری از کشور‌های پیشرفته و دارای اقتصاد پایدار هم در رتبه‌بندی‌های فناوری اول نیستند. جایگاه کشور در رتبه‌بندی‌ها تنها معیار تصمیم‌گیری نیست.
محمدعلی‌نژاد تأکید کرد: برای بهبود رتبه ایران، لازم است در مواردی مانند فضای کسب و کار اقداماتی انجام شود.
وی ادامه داد: ایران در قوانین مالکیت فکری رتبه خوبی دارد، زیرا بیش از ۵۰ سال است که در این زمینه قانون تصویب شده است؛ ولی در حوزه گردش اقتصادی سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ در تحقیق و توسعه نیاز به پیشرفت داریم.

نظر شما