شناسهٔ خبر: 66639305 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رهایی:

ساخت خوابگاه‌های متاهلی امسال اجرایی خواهد شد

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تامین خوابگاه‌های متاهلی در مقایسه با خوابگاه های مجردی گفت: این امر یک ضریب چند برابری دارد و پیگیر این هستیم اگر امکاناتی را که مسئولان قولشان می دهند، تخصیص بگیرد، بتوانیم خوابگاه های متاهلی بسازیم.

صاحب‌خبر -

ساخت خوابگاه‌های متاهلی امسال اجرایی خواهد شد***

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ علیرضا رهایی در نشست با مسئولان خوابگاه‌های این دانشگاه با تاکید بر اینکه سال گذشته با مشکلات مالی زیادی مواجه شدیم، گفت: این دانشگاه سال گذشته از نظر روند رشد بودجه در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رتبه آخر همه دانشگاه‌های تهران را داشت، این در حالی که سال گذشته حداقل تورم این دانشگاه ۴۰ درصدی و حدود ۳۶ درصد بودجه در اغلب بخش‌ها منفی بود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: سال گذشته از نظر وضع مالی سال بسیار سختی بود به طور مثال دو میلیارد تومان برای خرید تخت‌های خوابگاهی هزینه شد که تا پایان سال تامین هزینه این مبلغ در حال پیگیری بود و چند میلیارد تومان نیز به پیمانکاران بدهکار بودیم.
رهایی خاطر نشان کرد: خوشبختانه سال گذشته با برنامه ریزی و تلاش‌های خوبی که شد بسیاری از مشکلات رفع شد و امیدواریم امسال با تصویب بودجه ۱۴۰۳ گشایش خوب مالی ایجاد شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه اشاره کرد و افزود: از سال ۸۴ تا ۹۳، ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره کارشناسی هزار دانشجو با ۱۰۰ دانشجو کمتر یا بیشتر بود؛ اما این آمار امروز به هزار و ۶۰۰ دانشجوی کارشناسی افزایش یافته است. به گفته وی؛ بر این اساس ۵۰ درصد به ظرفیت دانشجویان خوابگاهی اضافه شد.
رهایی گفت: یکی از نکات جدی کاهش تراکم اتاق‌های خوابگاهی بود که به هیچ نحوی قابل توجیه نبود بر این اساس در این زمینه دو اقدام در سرلوحه برنامه‌ها صورت گرفت، اول اینکه دانشجویان حومه که از گذشته در اولویت تخصیص خوابگاه قرار نداشتند اسکان داده نشوند و دانشجویان می‌توانند رفت و آمد کنند.
وی یادآور شد: برنامه دوم در حوزه خوابگاه نیز این است که ظرفیت به حالت متعادلی برسد، برآورد این است برای مهر حداقل ۲۰۰ یا ۳۰۰ دانشجو از تقاضای اسکان در خوابگاه‌ها کاسته شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر توجه به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را از اولویت‌ها دانست و گفت: مشکلات فرهنگی دانشجویان ابتدا در خوابگاه‌ها اتفاق می‌افتد و بعد به فضای دانشگاه کشیده می‌شود، بنابراین باید تلاش شود مشکلات و موانع فعالیت‌های فرهنگی رفع شود.
رهایی خاطر نشان کرد: دنبال این هستیم که ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ماشین لباسشویی، جارو برقی و اتو برای خوابگاه‌های دانشجویی تهیه شود.
وی با اشاره به اینکه مسئولان خوابگاه‌ها در برابر اتفاقات این مراکز و واحد‌ها تکلیف دارند، گفت: آنها باید کمک کنند تخلفات در داخل خوابگاه‌ها اتفاق نیفتد.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه چارچوب‌های زندگی در محیط‌های خوابگاهی باید رعایت شود، اظهار کرد: دانشجوی امیرکبیر شخصیت، فهم و جایگاه مشخصی دارد دانشجویان نیز باید این سه ویژگی را حفظ کنند و حرمت‌ها در این زمینه نباید شکسته شوند.
رهایی در خصوص هزینه کار دانشجویی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: حدود دو ماه پیش قرار شد در خصوص هزینه‌های آن اصلاحی صورت بگیرد و دو هفته پیش نیز تصمیم گیری صورت گرفت و یک چارچوب قابل قبول تری را خواهد داشت.
رهایی با بیان اینکه برای افزایش کیفیت غذای دانشجویان تلاش‌های خوبی صورت گرفته، گفت: برای این امر چند مدل ارائه شده مثلا در برخی دانشگاه‌ها مواد اولیه را دانشگاه تامین می‌کند و آن را در اختیار پیمانگار قرار می‌دهد، مدل دوم نیز این است که در برخی دانشگاه‌ها همه مراحل تهیه غذا واگذار می‌شود.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تغذیه دانشجویان را یکی از مهم‌ترین موارد هزینه کرد دانشگاه دانست و افزود: برای قرارداد‌های بعدی دانشگاه در حوزه تغذیه تلاش می‌شود، کیفیت غذا افزایش یابد.
رهایی به خوابگاه‌های بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: قرار است برای ترمیم خوابگاه‌ها اقداماتی انجام بگیرد و این اقدامات بعد از امتحانات دانشجویان صورت می‌گیرد.
وی از برنامه دانشگاه برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی خبر داد و گفت: این برنامه تابستان امسال اجرایی خواهد شد.
رهایی با بیان اینکه وضع بودجه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقایسه با سال گذشته بهتر خواهد بود، تاکید کرد: با ابلاغ بودجه رسمی دانشگاه می‌توان بهبودی در وضع خوابگاه‌های دانشجویی را مشاهده کرد.
رهایی با بیان اینکه مجاز نیستیم تحت هیچ شرایطی دانشجویان ساکن تهران را در خوابگاه‌ها اسکان دهیم، گفت: اگر موردی باشد آن را پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه باید قاعده مندی برای دانشجویان مهمان در خوابگاه‌ها داشته باشیم وقتی ظرفیت‌های خوابگاه‌ها محدود است باید در این زمینه قاعده‌ای داشته باشیم.
وی در خصوص تامین خوابگاه‌های متاهلی در مقایسه با خوابگاه‌های مجردی نیز گفت: این امر یک ضریب چند برابری دارد. اما به این معنی نیست که بخواهیم از تامین آن فرار کنیم. پیگیر این هستیم اگر امکاناتی را که مسئولان قولشان را می‌دهند، تخصیص بگیرد بتوانیم خوابگاه‌های متاهلی بسازیم. همچنان که تابستان امسال نیز یک خوابگاه متاهلی با حمایت یک خیر خواهیم ساخت.

نظر شما