شناسهٔ خبر: 66639059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین عرضه پساب ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب بزرگ تهران در بورس انرژی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب در بورس انرژی برای نخستین‌بار عرضه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت فاضلاب تهران، عباسعلی مصرزاده افزود: امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و بدین ترتیب امروز ۲۴ اردیبهشت‌ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد.

وی ادامه داد: این رویداد می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط‌زیست و توسعه تأسیسات فاضلاب در آینده شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران خاطرنشان کرد: نخستین عرضه پساب به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار می‌شود.

مصر زاده گفت: هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به‌صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های فاضلاب شهری پرهزینه است، ادامه داد: چنانچه مجموعه‌های فاضلاب نتوانند بستری برای تأمین منابع مالی باهدف توسعه و نگهداشت تأسیسات خود فراهم کنند، ارائه خدمات پایدار این تأسیسات با مشکل مواجه خواهد شد و هرچه بتوانیم در عرضه این محصول به سمت‌وسوی قیمت تمام شده و واقعی حرکت کنیم، به ارائه خدمات پایدار این تأسیسات کمک شایانی خواهد شد.

مصرزاده با بیان این‌که هرچه در مدیریت صحیح منابع آبی غفلت شود، می‌تواند در آینده پیامدها و چالش‌های سنگینی در حوزه آب به دنبال داشته باشد، گفت: در همین رابطه بازچرخانی آب می‌تواند یک راهکار اصلی و اساسی باشد؛ چراکه نزدیک به ۷ تا ۸ درصد منابع آبی کشور در حوزه شرب استفاده می‌شود و بخش عمده این آب تبدیل به فاضلاب می‌شود که به لحاظ تکنیکی قابلیت تصفیه باکیفیت بالا برای ورود دوباره به چرخه طبیعت و برای مصارف مختلف را داراست.

وی با بیان اینکه نیاز آبی بخش صنعت در کل کشور کمتر از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌ها در کل کشور است، افزود: اگر بتوانیم با بازچرخانی پساب را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم، می‌شود نیاز آبی صنعت را در کل کشور با پساب جبران و تأمین کرد.

به گفته وی، در چنین شرایطی ایجاد سازوکار شفاف، عادلانه و رقابت‌پذیر برای عرضه پساب به‌ویژه در حوزه صنعت می‌تواند عامل موفقیت برای نیل به این هدف بزرگ باشد.

نظر شما