شناسهٔ خبر: 66639030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معامله یک میلیون مترمکعب پساب در نخستین روز عرضه در بورس انرژی

تهران- ایرنا- مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده در نخستین روز عرضه پساب در بورس معامله شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، علی نقوی در نخستین روز از آغاز معاملات پساب در بورس انرژی ایران، مهم‌ترین مزایای عرضه پساب در بورس انرژی را شفافیت، کشف نرخ در بازاری عادلانه و ایجاد امکانی برای خرید صنایع متعدد کوچک، متوسط و بزرگ دانست و افزود: نخستین عرضه پساب به همت شرکت فاضلاب تهران انجام شد.

وی با بیان اینکه انواع روش‌های عرضه در بورس انرژی برای عرضه پساب نیز قابل اجراست، ادامه داد: نخستین عرضه در بازار فیزیکی انجام گرفت که بر اساس آن ۱۰ میلیون مترمکعب پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی از سوی شرکت فاضلاب تهران با قیمت پایه ۱۶۰ هزار ریال عرضه شد.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: امکان عرضه سلف پساب نیز در بورس انرژی ایران وجود دارد و امیدواریم که عرضه‌کنندگان بسته به نیاز در گام‌های بعدی از این مدل‌ها نیز استفاده کنند.

نقوی راه‌اندازی بازار آب و پساب و امکان‌پذیری عرضه پساب در این بازار را به‌عنوان پروژه‌ای که از سال ۱۴۰۱ در بورس انرژی ایران با همکاری وزارت نیرو پیگیری شده است، عنوان کرد و گفت: به شکل تاریخی پساب به شکل مزایده به صنایع بزرگ واگذار می‌شد؛ اما با پذیرش آن در بورس انرژی، این امکان نیز به وجود می‌آید که سایر صنایع و به‌خصوص واحدهای کوچک و متوسط نیز در چهارچوب بازار سرمایه نسبت به خرید پساب و دریافت آن اقدام کنند.

نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه با ۲ عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز شد.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: در این معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش ۲۸۸ میلیارد ریال معامله شد.

نظر شما