شناسهٔ خبر: 66638703 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند

بازی‌هایی که هنوز هم ارزشمندند

صاحب‌خبر -

صنعت بازی‌سازی و مدیوم بازی‌های ویدئویی برای تبدیل شدن به آن‌چیزی که باید، مسیر پر فراز و نشیبی را طی کردند. اگر نگاهی به تاریخچه بازی‌های ویدئویی داشته باشیم، با عناوینی روبه‌رو خواهیم شد که علی‌رغم تمامی پتانسیل‌هایی که داشتند، خیلی زودتر از آن‌چیزی که انتظار می‌رفت، فراموش شدند. متاسفانه بعضی از فرنچایزها و بازی‌های ریسینگ نیز جزو همین دسته از عناوین‌اند. بازی‌های ریسینگ تنوع بی‌نظیری دارند و گیمرها نیز عاشق تجربه این دسته از بازی‌ها هستند؛ با این حال عناوینی هم هستند که دیگر سال‌هاست خبری از آن‌ها نیست.

اگر شما نیز طرفدار بازی‌های ویدئویی و به ویژه ژانر ریسینگ هستید، در این مطلب از ویجیاتو همراه ما باشید تا سفری اسرارآمیز به دنیای بازی‌های ریسینگ داشته باشیم و نگاهی به ۱۰ مورد از بهترین بازی‌های ژانر مسابقه‌ای داشته باشیم که بنا به دلایل مختلفی فراموش‌ شدند و دیگر خبری از آن‌ها نیست! پس این شما و این ۱۰ بازی ریسینگ فراموش‌شده!

فهرست محتوا نمایش
1 فرنچایز Driver
2 فرنچایز Crazy Taxi
3 فرنچایز Midtown Madness
4 Need for Speed: Carbon
5 Colin McRae Rally 2.0
6 Hard Truck 2: King of the Road
7 Test Drive Unlimited
8 Burnout Paradise
9 Blur
10 Midnight Club

فرنچایز Driver

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

فرنچایز Driver زمانی جزو پادشاهان بازی‌های ریسینگ بود. این سری، بسیاری از گیمرها را با دنیای بازی‌های ریسینگ آشنا کرد و به نوعی اولین تجربه اکثر گیمرها از دنیای یک بازی ریسینگ بود. اولین نسخه از این بازی در سال ۱۹۹۹ توسط استودیوی Reflections Interactive برای پلی‌استیشن ۱ ساخته و انتشار این بازی نیز برعهده GT Interactive بود. این بازی موفق شد تا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و تیتر اول رسانه‌های گیمینگ آن دوره بود.

منتهی با تولد فرنچایز جی‌تی‌ای، درایور و این فرنچایز وارد دوئلی شدند که برنده آن از پیش مشخص بود. محبوبیت جی‌تی‌ای باعث شد تا درایور رفته رفته به دست فراموشی سپرده شود و بازی‌های جدیدتری که از این سری منتشر می‌شدند، دیگر آن‌ کیفیت لازم را نداشتند. حتی در سال ۲۰۱۱ استودیوی یوبیسافت مجددا به سراغ این سری رفت و سعی کرد تا با عرضه بازی Driver: San Francisco، روح تازه‌ای به جسد بی‌جان این فرنچایز بدمد! عنوانی که روی کاغذ حرف برای گفتن داشت و به متای ۸۰ رسید. اما این بازی‌ هم علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشت، موفق به احیای این سری نشد و فرنچایز برای همیشه فراموش شد.

فرنچایز Crazy Taxi

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

Crazy Taxi جزو متفاوت‌‌ترین بازی‌های ریسینگی است که تاکنون ساخته شده! این بازی سعی داشت تا با گیم‌پلی هیجان‌انگیز، تجربه‌ای متفاوت از بازی‌های ریسینگ را به مخاطبان ارائه دهد. در دهه ۹۰ میلادی بازی‌سازها سعی داشتند تا تابوشکنانه رفتار کنند و بازی‌هایی را بسازند که گیمرها انتظارشان را نداشتند و Crazy Taxi نیز جزو همین بازی‌ها بود. این بازی برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و در ابتدا صرفا روی دستگاه‌های آرکید قابل بازی بود. اما در سال ۲۰۰۰، سگا این بازی را برای کنسول Dreamcast نیز عرضه کرد و این بازی موفق شد تا سومین بازی پرفروش‌ این کنسول در ایالات متحده باشد.

محبوبیت فرنچایز Crazy Taxi به‌قدری بود که سبب شد تا سگا این بازی را برای کنسول‌های نسل جدید نیز پورت کند. به‌طوری که بازی اکنون روی پلی‌استیشن ۲، ایکس باکس اورجینال، Game Boy Advance و حتی PSP و موبایل نیز در دسترس است. همچنین اولین نسخه از سری به امتیاز متای ۹۰ رسید نشان داد که یک بازی فوق‌العاده است. اما افت کیفی شدید در بازی‌های جدیدتر این سری، باعث شد تا دیگر گیمرها از این سری ناامید شوند و نهایتا این بازی هم به دست فراموشی سپرده شد. البته که در حال حاضر ریمیک این بازی در دست ساخت قرار دارد و باید دید که می‌توان بازگشتی برایش متصور شد یا خیر.

فرنچایز Midtown Madness

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

در سال ۱۹۹۹ بازی Midtown Madness منتشر شد. عنوانی که با نام Chicago Edition نیز شناخته می‌شد و صفت یک بازی ریسینگ را به دوش می‌کشید. این بازی دست‌پخت استودیوی Angel Studios بود. استودیویی که امروزه با نام راکستار سن دیگو شناخته می‌شود و یکی از زیر مجموعه‌های راکستار است. استودیویی که سابقه ساخت بازی‌هایی چون Red Dead Redemption و حتی سری میدنایت کلاب را نیز در کارنامه دارد. این بازی در زمان عرضه، مکانیزم‌های خلاقانه زیادی داشت. معمولا بازی‌های ریسینگی که در آن دوره عرضه می‌شدند، صرفا یک بازی خطی بودند که شما باید در آن‌ها با استفاده از اتومبیل‌های مختلف، از نقطه A به B می‌رسیدید و مسابقه را تمام می‌کردید. اما Midtown Madness این‌گونه نبود.

این بازی یک عنوان جهان‌باز با الهام از شهر شیکاگو بود. تغییرات آب و هوا، گیم‌مودهای مختلف و بخش آنلاین، تنها قسمتی از المان‌های جذاب این بازی بودند. اما متاسفانه «میدتاون مدنس» چندان سرنوشت خوبی نداشت و سازندگان این بازی، در سال ۲۰۰۰ با استفاده از تجربه‌ای که در ساخت بازی داشتند، به سراغ اولین نسخه از سری میدنایت کلاب، یعنی بازی Midnight Club: Street Racing رفتند و تا مدت‌ها خبری از نسخه جدید این بازی نبود. تا این‌که در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳، نسخه دوم و سوم این بازی نیز عرضه شدند که نسخه سوم آن توسط استودیوی Digital Illusions CE ساخته شده بود. استودیویی که امروزه با نام Dice شناخته می‌شود و وظیفه ساخت فرنچایزهایی چون بتلفیلد را بر عهده دارد.

Need for Speed: Carbon

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

پس از موفقیتی که الکترونیک آرتز با ساخت بازی نید فور اسپید موست وانتد داشت، آن‌ها در سال ۲۰۰۶ به سراغ شاهکاری دیگر به نام Need for Speed: Carbon رفتند. یک بازی دوست داشتنی و هیجان‌انگیز که هرچند که اندازه موست وانتد سال ۲۰۰۵ موفق ظاهر نشد، اما ابد بازی بدی نبود و اتفاقا گیمرها و منتقدان از این بازی کاملا راضی بودند. بازی دوست داشتنی نید فور اسپید: کربن برای کنسول‌های نسل هفتمی عرضه شده بود و موفقیت آن، پای این بازی را حتی به پلی‌استیشن ۲ و موبایل نیز باز کرد.

بازی نید فور اسپید: کربن دهمین بازی از سری نید فور اسپید بود که موفق شد تا نمرات خوبی را کسب کند. تم این بازی نسبت به موست وانتد، تاریک‌تر شده بود و اتمسفر آن، روایتی متفاوت از دنیای یک بازی ریسینگ داشت. گرافیک خوب این بازی نیز، در جذابیت چندین و چندباره Need for Speed: Carbon تاثیر مستقیمی داشت و همه‌چیز دست به دست هم داد تا این بازی، عنوانی ارزشمند باشد.

Colin McRae Rally 2.0

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

Colin McRae Rally 2.0 به جرئت یکی از بهترین بازی‌های ریسینگی است که روایتی متفاوت از دنیای مسابقات رالی داشت. این بازی به‌ قدری خوب بود که موفق شد تا به امتیاز متای ۹۰ برسد و حرف برای گفتن داشت. این بازی در سال ۲۰۰۰ برای پلی‌استیشن ۱ و پی‌سی عرضه شد و در سال ۲۰۰۲، نسخه Game Boy Advance این بازی نیز از راه رسید. «کالین مک‌ری رالی ۲» توسط یکی از باتجربه‌های دنیای بازی‌های ریسینگ، یعنی استودیوی کدمسترز ساخته شد و مایکروسافت ناشر آن بود.

این بازی یک عنوان فوق‌العاده برای علاقه‌مندان دنیای اتومبیل‌رانی بود. حضور خودروهای افسانه‌ای چون Ford Focus RS WRC و Subaru Impreza WRC در کنار ده‌ها خودروی لایسنس شده دیگر، سبب جذابیت این بازی شده بودند و «کالین مک‌ری رالی ۲» را تبدیل به یک بازی دوست داشتنی کردند.

Hard Truck 2: King of the Road

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

اجازه دهید که لیستمان را با بازی Hard Truck 2: King of the Road ادامه دهیم. این بازی صرفا یک بازی ریسینگ نیست و نیم‌نگاهی به المان‌های شبیه‌ساز نیز داشته است. «هارد تراک ۲» دنیایی را به تصویر می‌کشید که شما در آن وظیفه داشتید تا با کامیون‌های چند ده تنی، به دل جاده بزنید و محموله‌های خواسته‌ شده را به مقصد برسانید. این بازی در ۲ نسخه مختلف منتشر شده بود که نسخه اول آن در سال ۲۰۰۰ و نسخه دومش نیز در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.

تفاوت این ۲ نسخه از بازی، در کشورهایی بود که این بازی در آن‌ها جریان داشت. در نسخه «هارد تراک ۲» شما باید در بزرگراه‌های آمریکا رانندگی می‌کردید و این در حالی‌ست که Hard Truck 2: King of the Road شما را به قاره سبز و کشورهای اروپایی می‌برد. این بازی موفق شد تا عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشت، متاسفانه به دست فراموشی سپرده شد.

Test Drive Unlimited

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

در سال ۲۰۰۶ استودیوی فرانسوی Eden Games به سراغ بازی Test Drive Unlimited رفت و آن را با کمک استودیوی آتاری، ساخت. این بازی برای پی‌سی و کنسول ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد و نسخه پلی‌استیشن ۲ و PSP این بازی نیز توسط Beam Software توسعه پیدا کرد. این بازی هجدهمین نسخه از سری «تست درایو» بود و سازندگان Unlimited، با عرضه این بازی کل فرنچایز «تست درایو» را ریبوت کردند. حضور بیش از ۱۲۵ اتومبیل لایسنسن شده در این بازی، موضوعی بود که در زمان عرضه بازی، حسابی گیمرها را هیجان‌زده کرده بود.

بازی Test Drive Unlimited به صورت کلی موفق شد تا عملکرد بسیار خوبی به عنوان یک بازی ریسینگ داشته باشد. متای این بازی به ۸۲ رسید و گیمرها از تجربه کلی این نسخه کاملا راضی بودند. اما متاسفانه همان‌طوری که احتمالا حدس زده‌اید، شانس چندان با این بازی یار نبود و این بازی هم علی‌رغم محبوبیتی که داشت، فراموش شد.

Burnout Paradise

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

همان‌گونه که پیش‌تر نیز درباره‌اش صحبت کردیم، با شروع نسل هفتم کنسول‌های ویدئویی، بازی‌ها نیز پیشرفت فوق‌العاده‌ای چه از نظر بصری و چه از نظر گیم‌پلی داشتند. یکی از بهترین بازی‌هایی که در این نسل منتشر شد، عنوانی به نام Burnout Paradise بود. یک بازی جذاب و دوست داشتنی که استودیوی Criterion Games خالق آن بود و EA ماموریت انتشارش را برعهده داشت. این بازی در سال ۲۰۰۸ برای کنسول‌های نسل هفتمی و پی‌سی عرضه شد و به موفقیتی بزرگ رسید. در سال ۲۰۱۸ بود که الکترونیک آرتز مجددا به سراغ این بازی رفت و نسخه ریمستر آن را معرفی کرد.

ریمستر بازی Burnout Paradise حالا نه‌تنها برای کنسول‌های نسل هشتمی و پی‌سی، بلکه برای نینتندو سوئیچ نیز عرضه شده بود و حرف برای گفتن داشت. اما متاسفانه اگرچه ما با یک ریمستر جذاب رو به رو بودیم، اما بازهم «برن‌اوت پارادایس» توان رقابت با بازی‌های بزرگ آن زمان را نداشت و خیلی زود از یادها پاک شد. این بازی از سوی منتقدان بسیاری نیز ستایش شد و نسخه اورجینال Burnout Paradise روی ایکس باکس ۳۶۰ به متای ۸۸ رسید.

Blur

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

Blur قطعا نامی آشنا برای گیمرهاست! اگر یکی از مالکین کنسول‌های نسل هفتمی بودید، غیرممکن است که چیزی درباره این بازی نشنیده باشید. Blur زمانی پادشاه بلامنازع بازی‌های ریسینگ – آرکید بود و حتی شایعاتی مبنی بر ساخت نسخه دوم این بازی نیز به گوش می‌رسید. این بازی که در سال ۲۰۱۰ ساخته شد، دست‌پختی از استودیوی Bizarre Creations بود و اکتیویژن ناشر آن!

اما این بازی هم سرنوشت خوبی نداشت! Blur برخلاف بسیاری از بازی‌هایی که در آن دوره منتشر می‌شدند، هم کیفیت لازم را داشت، و هم جذابیتش را. اما مشکلاتی که استودیوی سازنده این یعنی Bizarre Creations با آن‌ها روبه‌رو شد، باعث شدند تا پروژه ساخت نسخه دوم این بازی برای همیشه لغو شود و اکتیویژن نیز تمرکز خودش را به ساخت و انتشار بازی‌های محبوب‌‌تری چون کال آو دیوتی اختصاص داد و این‌گونه بود که Blur فراموش شد.

Midnight Club

۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو ۱۰ بازی ریسینگ فوق‌العاده‌ای که برای همیشه فراموش شدند - ویجیاتو

حتی تصور این موضوع که راکستار زمانی بازی‌های ریسینگ می‌ساخت، هیجان‌انگیز است. سال‌ها پیش تنوع بازی‌های راکستار باورنکردنی بود و عناوین آن‌ها صرفا در جی‌تی‌ای و رد دد ردمپشن خلاصه نشده بود. سری میدنایت کلاب جزو فرنچایزهای محبوبی بود که اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۰ با نام Midnight Club: Street Racing عرضه شد تا سال ۲۰۰۸ این بازی‌ها ادامه داشتند. میدنایت کلاب در سال ۲۰۰۸ با بازی Midnight Club: Los Angeles به مسیر خودش پایان داد.

مسائل زیادی بودند که باعث شدند تا فرنچایز «میدنایت کلاب» برای همیشه فراموش شود. از مشکلاتی که بازی‌های اخیر این سری داشتند بگیرید، تا افت کیفی و اختصاص تمرکز راکستار برای ساخت بازی‌های جدیدتری مانند جی‌تی‌ای! اما هرچه که باشد، مید‌نایت کلاب هم جزو بازی‌هایی بود که فراموش شد.

شما کدام‌ یک از این بازی‌های ریسینگ فراموش شده را دوست داشتید؟ دوست دارید کدام یک از این بازی‌ها یک‌ روزی دوباره به عرصه رقابت برگردند؟ حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نظر شما