شناسهٔ خبر: 66638083 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش مطرح کرد؛

عرضه کتاب با قیمت مناسب/ هدیه مرکز گسترش به اهالی کتاب و سینمای مستند

مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: کتاب‌های عرضه شده به نوعی هدیه مرکز گسترش به اهالی کتاب تلقی می‌شود، چون با همان قیمت قدیم ارائه شده‌اند.

صاحب‌خبر -

سید مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: کتاب‌های عرضه شده به نوعی هدیه مرکز گسترش به اهالی کتاب خواهد بود، زیرا با همان قیمت قدیم ارائه شده‌اند.

مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره برنامه‌های مرکز در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، توضیح داد: امسال با هماهنگی سازمان سینمایی کشور غرفه مشترکی در نمایشگاه کتاب دایر شد، که انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان در این غرفه مشترک حضور دارند.

وی ادامه داد: برای حضور در این غرفه، مرکز گسترش حدود ۲۰ عنوان کتاب ارائه کرده که حدود پنج عنوان آن جزو آخرین عناوین منتشر شده هستند. کتاب احمد ضابطی جهرمی «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» که عرضه آن در این غرفه انجام شد، یکی از جدیدترین آثار مرکز است. بقیه کتاب‌ها به نوعی هدیه مرکز گسترش به دوستداران سینمای مستند و علاقه‌مندان کتاب تلقی می‌شود، سعی کردیم کتاب‌ها با قیمت قدیم عرضه شود. در این اوضاع اقتصادی، کتاب‌هایی که شاید برخی از آن‌ها حتی نایاب باشند را به نوعی عرضه کردیم که خرید آن برای دانشجویان و مستندسازان سخت نشود.

رحیمی درباره فعالیت سالانه این مرکز سینمایی در تولید و انتشار کتاب بیان کرد: به یک رسم قدیمی، همراه با برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» تلاش شده یک یا دو عنوان کتاب مستند، توسط مرکز گسترش عرضه شود. سینمای مستند شاید آن جذابیت عام که سینمای داستانی دارد را نداشته باشد ولی در حقیقت مرکز نقش خود را این گونه تعریف کرده که از این طریق به افزایش دانش و غنای تولیدات کمک کند و به انتشار کتاب‌هایی در زمینه مستند کمک کرده است.

مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی افزود: از طرفی دیگر با توجه به محدودیت‌های موجود کم کم به این سمت سوق پیدا کردیم که سالی یک یا دو عنوان کتاب ما را به این مقوله معطوف می‌کند که تا حدی در انتخاب آثار نخبه‌گرا شویم و این امر باعث شده است که آثار بسیار خوب و ارزشمندی در اینجا گردآوری و تولید شود. اگر به کارنامه مرکز توجه کنید این امر کاملاً مشخص است تا آنجا که یکی دو عنوان از کتاب‌های ما در کتاب سال جمهوری اسلامی و یا کتاب سال سینما شده‌اند.

رحیمی ادامه داد: ما مدام به این فکر بوده‌ایم که در این فضا جا برای نویسندگان و مترجمان جوان محدود است و سعی کردیم از طریق حمایت از آثار آن‌ها وظیفه خود را انجام بدهیم. نمونه این نوع نگرش کتاب «همبستگی علم و هنر» است که جمعه گذشته در غرفه مرکز و سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب با حضور آقای ضابطی جهرمی عرضه شد.

مجید رحیمی در پایان درباره آثار مرکز که در این دوره از نمایشگاه عرضه شده‌اند، گفت: چند عنوان از کتاب‌های عرضه شده مربوط به کتاب‌های دو سه سال اخیر مرکز است که باید به صورت روتین عرضه می‌شد. به جز این ۲۰ عنوان همچنین ما ۱۵ عنوان کتاب در فیدیبو عرضه کردیم و در مقابل غرفه یک تابلو دیجیتال قرار داده‌ایم که علاقه‌مندان از همانجا می‌توانند وارد بخش مرکز گسترش بشوند و آثار را در آنجا ببینند. آثاری که در هم در فیدیبو و هم در غرفه ارائه شده‌اند، کتاب‌هایی هستند که از نظر ما دارای دو فاکتور و ویژگی بوده‌اند. اول اینکه کتاب‌های مهمی بودند و دوم اینکه امکان عرضه آن‌ها وجود داشته است. مثلاً دو عنوان کتاب خیلی خوب بود که امکان عرضه آن‌ها وجود نداشت زیرا موجود نبودند و در مرحله تجدید چاپ قرار دارند. البته یکی از این کتاب‌ها، کتاب مهم آقای اصلانی است که در فیدیبو عرضه شده است.

وی افزود: «روایت آرشیوی»، «فیلم مستند دورگه»، «مجموعه مقالات واقعیت و خیال در سینمای مستند»، «سینما و امر تجربی»، «مستند در عمل»، «فریب بزرگ»، «پژوهش ها و اندیشه های سینمایی»، «هنر دقت»، «سینمای مستند و باستان شناسی»، «تاریخ نوین سینمای مستند»، «قوم نگاری تصویری»، «تراژدی های چهارگانه شاهنامه»، «مستندسازان سخن می گویند»، «سیاره رنج»، «زیباتر از زندگی»، «سینما و جهان ایرانی»، «انیمیشن مستند»، «چگونه برای فیلم مستند فیلمنامه بنویسیم»، «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند»، «دوربین شخصی»، «صدای آیینه‌ها» و «پژوهش سینمایی» عناوین عرضه شده توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران است‌.

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را از اینجا بخوانید.

نظر شما