شناسهٔ خبر: 66637201 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

انواع ورق مصرفی در بخش صنعت

صاحب‌خبر -

ورق‌های فولادی از جمله محصولات پرمصرف در صنایع مختلف هستند که با توجه به خواص، مشخصات فنی و مکانیکی خود، قادر هستند تا پاسخگوی نیازهای متنوع در این صنایع باشند. در حال حاضر، کارخانجات بسیار مطرحی در کشور ما در حوزه تولید انواع ورق‌ فولادی مشغول به فعالیت هستند. تولیدات این کارخانه‌ها با دارا بودن کیفیت عالی و قیمت مناسب، توانسته‌اند تا بخش عظیمی از نیاز کشور به ورق فولادی را تامین نمایند.

به نقل از سایت آهن ملت ، در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی انواع ورق مصرفی در بخش صنعت بپردازیم.

ورق سیاه

در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی، ورق سیاه کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. شاید با شنیدن نام این ورق، یک ورق فولادی به رنگ سیاه در ذهن شما مجسم شود. باید گفت منظور از ورق سیاه، سیاه بودن رنگ این ورق نیست. علت این نامگذاری تنها براق و صیقلی نبودن سطح این ورق‌ها است که سبب می‌شود تا این ورق‌های فولادی در بازار، اصطلاحا به نام ورق سیاه شناخته شوند.

این ورق‌ها به روش نورد گرم تولید می‌گردند. در این روش، ابتدا ماده اولیه یعنی شمش فولادی، با حرارت‌دهی تا قبل از دمای ذوب، حالت خمیری پیدا می‌کند. در مرحله بعدی، شمش نوردشده به آرامی مسطح می‌شود تا طول آن افزایش یافته و به شکل یک مکعب مستطیل تبدیل شود. به دلیل بالا بودن دمای شمش، لازم است تا مسیر انجام این فرایند، توسط آب کاملا خنک شود و سپس محصول خروجی برای رسیدن به دمای مناسب، وارد کوره‌های مخصوص می‌گردد. فرایند نورد تا جایی ادامه می‌یابد که فاصله غلتک‌ها به اندازه ضخامت ورق باشد.

انواع ورق مصرفی در بخش صنعت

کاربرد انواع ورق سیاه در صنعت

به دلیل استفاده از روش تولید منحصربه‌فرد و مواد اولیه مرغوب، ورق‌های سیاه توانسته‌اند تا در صنایع مختلف، به جایگاه قابل توجهی دست یابند. برخی از رایج‌ترین کاربردهای ورق سیاه در صنایع مختلف عبارتند از:

  • تولید بدنه و ورق کف خودرو
  • انواع پروفیل و لوله درزدار
  • تانکرسازی
  • کشتی‌سازی

ورق آلومینیومی

یکی دیگر از انواع ورق‌های صنعتی، ورق‌های آلومینیومی هستند. بر اساس فرایند نورد گرم، می‌توان این ورق‌ها را به انواع مختلف دسته‌بندی نمود. ورق‌های آلومینیومی به دلیل ویژگی‌ها، خواص مکانیکی و فنی خاص خود و البته قیمت مناسب و سهولت دسترسی، به گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل شده‌‌اند.

در برخی موارد، از فرایند نورد سرد به منظور تولید ورق آلومینیومی استفاده می‌گردد که دلیل این امر جلوگیری از تنش‌های درونی است. لازم به ذکر است در این فرایند، شاهد افزایش مقاومت ورق آلومینیومی خواهیم بود.

کاربرد ورق آلومینیوم در صنعت

ورق آلومینیومی به دلیل مزایا و مشخصات بسیار زیادی که دارد در طیف وسیعی از صنایع قابل استفاده است. اگر بخواهیم تنها بخشی از کاربردهای این ورق را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صنعت حمل و نقل
  • صنایع نظامی
  • صنایع داروسازی
  • تولید انواع لوازم خانگی
  • ساخت مخازن نگه‌دارنده سوخت

ورق ضد سایش

ورق‌های آلیاژی که حاوی درصد بالایی از کربن هستند، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در برخی صنایع به شمار می‌روند. دلیل این امر، بالا بودن خواص ضد سایش و مقاومت در این ورق‌ها است. برای تولید ورق‌های ضد سایش از فرایند نورد استفاده می‌گردد. این ورق‌ها در انواع مختلف در دسترس بوده و ترکیب شیمیایی آن‌ها حاوی کربن و منگنز است. برخی از گریدهای مختلف ورق‌های ضد سایش شامل ۴۰۰، ۴۵۰، ۵۰۰، ۵۵۰ و ۶۰۰ هستند که هریک از آن‌ها نام تجاری خاصی دارند.

کاربرد ورق ضد سایش در صنعت

همان‌طور که گفتیم، ورق‌های ضد سایش در انواع مختلف موجود هستند و هریک کاربردهای متنوعی نیز دارند. به عنوان مثال در صنعت خودرو، کاربردی‌ترین ورق ضد سایش، ورق‌های ولدوکس هستند که دلیل این امر، خواص جوش‌پذیری مناسب و مقاومت بالای آن‌ها است. به طور کلی می‌توان گفت این ورق‌ها برای محیط‌هایی که در معرض خوردگی و سایش قرار دارند، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند. برخی از کاربردهای رایج ورق ضد سایش در صنعت شامل موارد زیر هستند:

  • معادن
  • صنایع حمل‌ و نقل
  • ماشین‌سازی و صنعت خودرو
  • ادوات کشاورزی

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه که با نام آهن گالوانیزه نیز در بازار آهن نامیده می‌شود، یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی در صنعت به شمار می‌رود. برای تولید ورق‌های فولادی، دو روش نورد گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرایند نورد گرم، سطح خارجی ورق‌ها در طی فرایند گالوانیزاسیون، به یک لایه پوششی اضافی از جنس روی مجهز می‌شوند. در طی فرایند روی‌ اندود‌ کردن یا گالوانیزاسیون، ورق‌های فولادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به میزان قابل توجهی مقاوم می‌شوند.

انواع ورق مصرفی در بخش صنعت

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هریک از ورق‌های فولادی موجود در بازار، با توجه به ویژگی‌های خود، کاربردهای منحصربه‌فردی نیز دارند که سبب می‌شود تا برای صنایع مختلف، به گزینه مناسبی تبدیل شوند. بنابراین نیاز است تا با در نظر داشتن مزایایی که هریک از ورق‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند، اقدام به انتخاب ورق مناسب و استعلام قیمت ورق گالوانیزه نمایید.

ورق‌ گالوانیزه نیز همانند سایر ورق‌های فولادی دارای مزایایی همچون سختی بسیار زیاد، سهولت فرایند تمیزکاری و هزینه‌ ساخت و نگهداری کم است. همین امر سبب شده تا امروزه از این ورق‌ها به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده شود.

کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت

همان‌طور که اشاره کردیم، این ورق‌ها به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی احتمالی، قابل استفاده در طیف وسیعی از صنایع هستند. بنابراین در صورت وجود موقعیت‌‌های آسیب‌‌زا یا رطوبت زیاد در محیط، به راحتی می‌توان از این ورق‌ها استفاده نمود. برخی از کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع را در این بخش عنوان می‌کنیم که عبارتند از:

  • تولید تابلوهای برق شهری یا صنعتی
  • ساخت انواع لوازم منزل و آشپزخانه نظیر کابینت، یخچال و ماشین لباسشویی
  • تولید کانال‌‌های تهویه‌ هوا و کانال‌های خنک‌کننده
  • ساخت انواع مخزن تانکر ساکن یا متحرک
  • ساخت سقف‌ و بدنه‌ سالن‌‌ها، سوله‌‌های صنعتی و غیر صنعتی بزرگ
  • تولید انواع لوله و پروفیل و محصولات فولادی

ورق قلع‌اندود

ورق قلع ‌اندود که به نام ورق تین پلیت نیز نامیده می‌شود، از دیگر ورق‌های فولادی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق، از نظر ظاهری، به ورف گالوانیزه شباهت دارد. نکته قابل توجه آن است که جنس پوشش در ورق گالوانیزه از جنس روی و در ورق قلع اندود، از جنس قلع است. این ورق‌ها از ویژگی‌های بسیار مهمی همچون خم‌کاری، رنگ‌کاری و چکش‌خواری برخوردار هستند. همچنین سطحی صیقلی و یکنواخت دارند و به دلیل ویژگی‌های فنی، مکانیکی و شیمیایی منحصربه‌فرد خود از جمله مقاومت در برابر خوردگی و اکسید آهن به یک ورق پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند.

کاربرد ورق قلع اندود در صنعت

آهن و فولاد در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاومت بسیار کمی از خود نمایش می‌دهند. وجود یک لایه نازک از قلع، می‌تواند به خوبی این ضعف را جبران نماید. به همین دلیل، امروزه از این ورق‌های قلع اندود می‌توان به راحتی در صنایع زیر استفاده نمود:

  • تولید قطعات مختلف در صنعت خودروسازی
  • تولید انواع بردها و قطعات الکترونیکی
  • ساخت ظروف آشپزخانه نظیر انواع قابلمه و ماهیتابه
  • تولید قوطی کنسرو

ورق روغنی

در صنایع مختلف، ورق‌های روغنی را به جرئت باید یکی از مواد ضروری، حیاتی و ارزشمند دانست. این محصولات با دارا بودن ویژگی‌ها و مزایای فوق‌العاده خود، در بخش‌های صنعتی مختلف قابل استفاده هستند. به دلیل خصوصیات منحصربه‌فردی که ورق‌های روغنی دارند، می‌توان در صنایع گوناگون از آن‌ها به منظور تولید محصولات مختلف استفاده کرد.

انواع ورق مصرفی در بخش صنعت

کاربردهای ورق روغنی در صنعت

در پروژه‌هایی که احتمال تماس با مواد شیمیایی و رطوبت وجود دارد، می‌توان به راحتی از ورق‌های روغنی استفاده کرد. دلیل این امر، بالا بودن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی این محصولات است. همچنین می‌توان در صنایع مختلف، از ورق روغنی به منظور ایجاد طرح‌ها و اشکال مختلف استفاده کرد که این ویژگی نیز به دلیل سهولت فرم‌دهی و شکل‌دهی در آن است. علاوه بر این موارد، ورق‌های روغنی قابلیت بازیافت دارند بنابراین می‌توانند با کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به حفظ محیط زیست کمک کنند. با دانستن این موارد، برخی از مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی شامل موارد زیر هستند:

  • صنایع فلزی
  • تولید محصولات تولیدی در صنایع مختلف
  • خودروسازی و ساخت قطعات مختلف خودرو
  • ساختمانی
  • صنایع تولید غذا
  • ساخت ظروف آشپزخانه نظیر بشقاب

علاوه بر انواع ورق‌های فولادی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، ورق‌های فولادی دیگری نیز وجود دارند که به دلیل داشتن ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فرد، در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. برخی از این ورق‌ها عبارتند از:

  1. ورق لچکی: صنعت خودروسازی، ساخت و ساز و صنایع فلزی
  2. ورق طلا: صنایع جواهرسازی، معماری و دکوراسیون
  3. ورق شادولاین
  4. ورق های مس و برنج

کلام آخر

در پایان این مقاله، با انواع ورق مصرفی در بخش صنعت آشنا شدید. هریک از این ورق‌ها با توجه به خواص مکانیکی، شیمیایی و مشخصاتی که دارند، قابل استفاده در صنایع مختلف هستند. به جرئت می‌توان گفت ورق‌های فولادی در بخش صنعت، به یک عنصر ضروری و حیاتی تبدیل شده‌اند و می‌توانند نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت و بهبود عملکرد صنایع ایفا کنند. ورق‌های فولادی از هر نوعی که باشند می‌توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند و پاسخگوی نیازها و چالش‌های متنوع در حوزه‌های مختلف باشند.

بنابراین چنانچه قصد انتخاب و خرید انواع ورق فولادی را دارید، لازم است از طریق اطلاعات دقیقی در راهنمای جامع انواع آهن آلات کسب نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

نظر شما