شناسهٔ خبر: 66637161 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

"کاهش جمعیت، سالمندی و خودکشی" از عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان کاهش جمعیت، سالمندی و خودکشی را ازجمله عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانست و گفت: مراکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت باید مداخلات بهبود این چالش‌ها را در راستای حکمرانی سلامت، تعیین کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان کاهش جمعیت، سالمندی و خودکشی را ازجمله عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانست و گفت: مراکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت باید مداخلات بهبود این چالش‌ها را در راستای حکمرانی سلامت، تعیین کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در اجلاس شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) کشور در سالن همایش‌های دهکده ساحلی انزلی با بیان اینکه حاکمیت سلامت در جامعه وابسته به مداخلات متعددی بوده که تغییر آن‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت مردم و جامعه هدف، مؤثر هستند، اظهار کرد: نظام سلامت برای رشد و اعتلای خود امروزه در بسیاری از مواقع با چالش‌ها و موانعی روبرو است که بررسی‌های عمیق و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن‌ها ضرورتی انکارناپذیر است ازاین‌رو مراکز تحقیقاتی باید با کنکاش و پژوهش پیرامون آن، گامی روبه‌جلو در رابطه با آن‌ها بردارند.

وی یکی از عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت را کاهش زادوولد و نرخ باروری پایین برشمرد و افزود: امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت در دنیا و ایران، کاهش زادوولد و پایین بودن نرخ باروری است.

وی با اعلام اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون یک هزار و ۹۳۵ فقره تحقیقات در حوزه باروری در کل کشور انجام‌شده، گفت: باید بررسی و پایش شود که این میزان تحقیقات چه تأثیری در افزایش نرخ باروری و تعادل در این شاخص نظام سلامت داشته و چقدر از نتایج تحقیقات دانشمندان ما بهره گرفته‌شده است؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه باروری در گیلان پایین‌ترین نرخ در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: ما طرح پیشنهادی به وزارت بهداشت و سازمان برنامه مبنی بر بیمه و پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار غیر شاغل صاحب فرزند را داده و در آن تأکید کردیم که به ازای هر یک فرزند، ضمن پرداخت حقوق، سن بازنشستگی هم به‌تناسب آن کاهش پیدا کند؛ گرچه این طرح از دانشگاه علوم پزشکی گیلان موردقبول واقع نشد اما بیمه تأمین اجتماعی روستائیان و عشایر این طرح را اجرایی کرد و خوشبختانه این بیمه برای زنان غیر شاغل دارای حداقل سه فرزند در حال اجرا است.

دکتر آشوبی چالش بعدی در حوزه بحران جمعیت را سالمندی اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از چالش‌های نظام سلامت پدیده و بحران سالمندی است. سالمندی شاخصی هزینه‌بر و کاربر است. بسیاری از استان‌های شمالی و همچنین استان‌های غیر مولد با پدیده سالمندی مواجه هستند.


وی با اذعان به اینکه سالمندی ۸۰ درصد کل منابع نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: سالمندی در آینده نه‌چندان دور به ابر بحران تبدیل می‌شود و باید مراکز توان‌بخشی را همچون مراکز بیمارستانی و درمانی در مناطق مختلف ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سالمندی کاربردی نیست و اگر هم تحقیقاتی در این رابطه وجود دارد هنوز مورد پذیرش تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران قرار نگرفته، تصریح کرد: اعضای هیئت‌علمی باید برای سالمندی مداخله تعریف و الزامات و نیازمندی‌های آنان را تبیین کنند.

دکتر آشوبی کاهش ازدواج و افزایش طلاق را از دیگر عوامل مؤثر اجتماعی در سلامت دانست و گفت: یکی از عوامل مؤثر اجتماعی بر سلامت جامعه، مقوله ازدواج و طلاق است. آمارهای سازمان ثبت‌احوال بیانگر کاهش ازدواج و افزایش تدریجی طلاق است که مداخلات فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی در آن مؤثر هستند و باید موردمطالعه قرار گیرند.

وی دیگر عامل مؤثر در سلامت را خودکشی برشمرد و افزود: آمارها نشان‌دهنده افزایش مهار نشده خودکشی در جامعه است و مداخلات کاهش خودکشی در جامعه بررسی‌شده و کماکان در بخش‌های مختلف حاکمیتی در حال اجرا است اما این مداخلات چقدر در مهار و کاهش خودکشی مؤثر هستند؟

 

انتهای پیام/

نظر شما