شناسهٔ خبر: 66636907 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پژوهشگران مشهدی دستگاه تشخیص سریع سنجش «هموگلوبین» خون تولید کردند

پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تولید دستگاه پرتابل و قابل حمل برای سنجش و اندازه‌گیری سریع «هموگلوبین و بیلی‌روبین» خون کامل با یک قطره شدند. که برای انتقال خون، آزمایشگاه‌ها و بخش نوزادان بیمارستان‌ها بسیار پرکاربرد است.

صاحب‌خبر -

رییس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان «فرداد پیشرو رامان لیزر» روز دوشنبه با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در پژوهشکده بوعلی مستقر است، گفت: دستگاه مزبور برای انتقال خون، آزمایشگاه‌ها و بخش نوزادان بیمارستان‌ها بسیار پرکاربرد است.

فاطمه غلامی ادامه داد: ویژگی‌های متمایز کننده دستگاه مزبور، سنجش دقیق هموگلوبین و بیلی روبین (از اجزای خون) در کمتر از ۱۰ ثانیه است.

وی بیان کرد: این دستگاه همانند دستگاه‌های قند خون کیت‌های یک بار مصرف دارد و در نوزادان که پیدا کردن رگ آن‌ها سخت تر از سایر سنین بوده، کاربرد بیشتری دارد.

به گفته وی، نمونه مشابه این دستگاه در داخل کشور وجود ندارد و نمونه خارجی‌اش هم تنها در ایتالیا موجود است که کارش با معرف جانبی و مدت زمان بیشتر به نسبت نمونه ایرانی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون به دنبال کسب مجوز برای تولید گسترده این محصول هستیم و پیش‌بینی می‌شود که در صورت تأمین بودجه مورد نیاز هر ماه دستکم پنج دستگاه تولید شود و در صورت حمایت و اعتبارات مورد نیاز که مهمترین مشکل است، تا ۵۰ دستگاه و ۱۰ برابر این عدد هم پیش‌بینی شده است.

غلامی گفت: خط تولید این محصول از نیمه دوم سال جاری آغاز به کار خواهد کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما