شناسهٔ خبر: 66636703 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار تهران:

قانون شهرداری‌ها نیازمند اصلاح و بازنگری است

استاندار تهران با اشاره به اینکه شهرداران نقش هدایت فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک شهر را بر عهده دارد، گفت: قانون شهرداری‌ها نیازمند اصلاح و بازنگری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، علیرضا فخاری صبح دوشنبه در همایش تخصصی شهرداران استان تهران که با حضور میر محمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران، امین اسدی، سرپرست فرمانداری ملارد و شهرداران استان در فرهنگسرای بعثت صفادشت برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی سرفصل‌ها و قوانین حوزه شهرداری نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، اظهار کرد: این تغییرات اگر در موضوعاتی باشد که شهرداران با آنها به مشکل رسیده اند و نسبت به آن تجربه دارند و در کل مانعی برای انجام فعالیت‌ها محسوب می‌شود راهگشا خواهد بود.

فخاری افزود: تدوین سرفصل‌های کارآ، تغییر در برخی محاسبات و اندازه گیر‌ی ها و چگونگی ارائه بهتر خدمت به مردم باید نتیجه این جریان‌ها و نشست‌ها باشد.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به اینکه شهر یک دستاورد است و خود به خود تشکیل نمی‌شود، گفت: عملکرد در شهر‌ها نتیجه مجموعه‌ای از باور‌ها و ارزش‌هاست که از نگاه‌های ارزشی، انقلابی و توأم با خدمت به مردم برای رضایت خدا منبعث شده است.

وی با تاکید بر نگاه شهرداران به ساختار یک شهر عنوان کرد: شهرداران بدانند اگر برای مردم، خالصانه و در مسیر احیای تمدن‌های اسلامی تلاش کنند، شهر خود را نشان می‌دهد و این اقدامات همگی باید محصول تراوشات روحی و ذهنی آنان باشد چرا که شهرداران هادی یک شهر و محلی برای رجوع مردم به حساب می‌آیند.

فخاری وجود شهر را تنظیم کننده روابط آحاد جامعه دانست و گفت: مردم در فضای یک شهر، دارای فرهنگ و آداب مشترک می‌شوند و اگر شهری خارج از استاندارد‌های ارزشی نباشد و در تراز مردمی که برایشان ارزش و اعتبار قائل هستیم شکل بگیرد تمام این نماد‌ها ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

استاندار تهران عنوان کرد: اگر شهرداری‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی و تعلل داشته باشند، تأثیر آن بر چهره شهر کاملاً مشهود خواهد بود، چرا که باید‌ها و نباید‌ها و چگونگی اثر بخشی فکر و اندیشه شهرداران است که در شهر اثرگذاری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه به میدان آوردن ظرفیت‌های بنیادین فکری، شکل شهر‌ها را ترسیم می‌کند، گفت: شهرداران باید مسلح به بنیان فکری باشند و اگر اینگونه بود از نظر اسلام، آرامش، آسایش، اشتغال و فرهنگ مردم شهر تأمین می‌شود و مورد هجمه قرار نمی‌گیرد.

فخاری بر ضرورت بهره مندی مردم از تسهیلات توأم با عدالت تاکید و اظهار کرد: شهر الگوی طبیعت جامعه و شهردار به عنوان سکاندار این طبیعت اجتماعی است و نقش مهمی بر عهده دارد.

وی در ادامه با انتقاد از برخی نماد‌ها والمان‌های شهری بیان کرد: برخی المان‌های شهری هیچ همخوانی با ارزش‌ها، فلسفه وجودی شهر‌ها و عقبه تاریخی آن منطقه ندارد و شهردار‌ها برای تبدیل این نماد‌ها نقش دارند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه بازنگری در اصول شهرداری‌ها دارای اهمیت است، گفت: باید اصول فکری، تربیتی، دانشی و رفتاری به برنامه تبدیل شود و با هدف گذاری، مورد تبیین قرار بگیرند تا بتوانیم بر اساس آنها بودجه ریزی داشته باشیم.

فخاری با تاکید بر پایبندی شهرداران به اصول پایدار افزود: اگر بالادستی‌ها چارچوب‌ها را رعایت نکنند انتظار اینکه پایین دستی‌ها موارد را به عنوان چارچوب‌های فکری و اخلاقی قرار دهند امری اشتباه است؛ و‌ی با بیان اینکه شهردار نقش هدایت فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شهر را بر عهده دارد عنوان کرد: انتظار این است که شهرداران صفات برتر را ممارست کنند تا علاوه بر محل رجوع جامعه بودن، مردم آنان را کنار خود حس کنند.

نظر شما