شناسهٔ خبر: 66636022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا عنوان کرد

دلایل استقبال از حراج شمش طلا/ مرکز مبادله منبع جدید تامین شمش

نوید علیپور

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا ایران دلایل استقبال بالا از حراج شمش طلا را تشریح کرد و گفت:‌ مرکز مبادله به عنوان یک منبع جدید برای تامین شمش طلای مورد نیاز مصرف‌کنندگان است.

صاحب‌خبر -

اصغر بالسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استقبال از حراج شمش طلا توسط تولیدکنندگان مصنوعات طلا و مصرف‌کنندگان به تشریح جلسات حراج شمش طلا از سوی مرکز مبادله پرداخت و اظهار کرد: در مجموع ۲۵ حراج برگزار شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا تا امروز چهار تن شمش طلای صادرکنندگان، مورد معامله قرار گرفته است که در آخرین حراج مرکز مبادله تعداد ۴۶۸ کیلوگرم (قطعه) شمش طلا با عیار ۹۹۵ در هزار مورد معامله قرار گرفت و رکورد جلسات حراج شمش طلا شکسته شد.

وی ادامه داد: در جلسه گذشته حراج ۳۱۹ قطعه شمش مورد معامله قرار گرفت که رشد تقریبا ۴۰ درصدی را تنها در حراج بیست و پنجم در قیاس با حراج بیست چهارم شاهد هستیم. البته برای برخی از فعالان اقتصادی دور از انتظار به نظر می‌رسید که استقبال از حراج شمش طلا تا این حد افزایش داشته باشد. در اولین جلسه حراج شمش طلا که در دی ماه سال گذشته برگزار شد، تنها ۱۰ قطعه شمش طلا مورد معامله قرار گرفت. اما امروز شاهد آن هستیم که ۴۶۸ قطعه شمش تنها در یک جلسه مورد معامله قرار می‌گیرد که نشان از رشد ۴۶ برابری معاملات به نسبت اولین جلسه حراج شمش طلا دارد.

حراج شمش به نفع هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است

سخنگوی مرکز مبادله ضمن اشاره به علت استقبال تدریجی از حراج شمش طلا توسط مرکز مبادله اظهار کرد: علت استقبالی که از حراج شمش طلا در مرکز مبادله صورت گرفته از دو جنبه قابل بررسی است. یکی از حیث صادرکنندگانی که به ازای رفع تعهدات ارزی خود شمش طلا وارد کردند، باعث شده که شمش طلا در یک مکانیسم شفاف و با قیمت عادلانه روز مورد معامله قرار گیرد و مبالغ مربوط به فروش این شمش‌ها که باید در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد به سرعت به آنها اعطا شود و همین مسئله باعث شده که استقبال خوبی از موضوع رفع تعهد ارزی از طریق شمش طلا صورت بگیرد تا در مدت چهار ماه شاهد حراج و معامله چهار تن شمش طلا باشیم.

بالسینی افزود: در طرف دیگر، از نگاه مصرف کنندگان نیز این فرایند یک فرایند بسیار جذاب است که دسترسی کارآمد و دقیق به شمش طلا به عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده در صنعت مصنوعات طلا را فراهم کرده است. که این موضوع، همیشه یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان عرصه مصنوعات طلا بوده است.

مرکز مبادله منبع جدید تامین شمش طلا

وی با بیان اینکه مرکز مبادله یک منبع جدید تامین شمش طلا است گفت: شمش طلا در گذشته یا از طریق واردات تامین می‌شد و یا برخی از معادن طلا در کشور اقدام به عرضه شمش طلا می‌کردند، اما با آغاز فرایند رفع تعهد ارزی که بانک مرکزی از دی ماه ۱۴۰۲ مجوز آن را صادر کرد، عملا یک منبع مطمئن دیگر برای تامین نیازهای مصرف کنندگان شمش فراهم شد.

چه کسانی خریداران شمش طلا هستند؟

سخنگوی مرکز مبادله ایران، به خریداران و مصرف کنندگان شمش طلا اشاره کرد و گفت: چهار گروه عمده مصرف کنندگان شمش طلا در کشور وجود دارد. یکی بنکداران و عمده فروشان شمش طلا، دوم آنهایی که در حوزه طلای آبشده فعالیت دارند. سوم مصنوعاتچی‌های طلا که مجوز ساخت و ساز داشته و در نهایت گروه چهارم، بانک‌های عاملی هستند که با مجوز و تایید بانک مرکزی می‌توانند خرید و معامله شمش طلا انجام دهند.

بالسینی افزود:‌ خوشبختانه ۴ تن شمشی که در مجموع ۲۵ حراج مرکز مبادله معامله شد به سرعت در اختیار تولیدکنندگان مصنوعات طلا قرار گرفته و همین موضوع باعث شده که به شدت هزینه‌های جانبی که در حوزه معاملات شمش طلا وجود داشت، کاهش یابد که رضایت جدی تولیدکنندگان را به همراه داشته است.

مکانیسم شفاف مرکز مبادله

وی در پایان ضمن اشاره به شرایط برگزاری حراج شمش و مکانیسم آن خاطر نشان کرد: در مجموع فرایندی را که مرکز مبادله در پیش گرفته در یک مکانیسم شفاف مبتنی بر عرضه و تقاضا و کاملا با در نظر گرفتن منافع هر دو گروه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان شمش طلا است. این شرایط موجب شده که استقبال بالایی از حراج شمش طلا صورت بگیرد و آمار واردات شمش طلا در سال ۱۴۰۲ که بر اساس آمارهای گمرک بیش از ۲۹.۵ تن است عملا به معنای این است که استقبال صورت گرفته در نتیجه یک مکانیسم شفاف در مرکز مبادله طراحی شده و باعث شده که فضا برای واردات کافی شمش و در اختیار قرار دادن آنها به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مصنوعات، موجب بهره مناسب از این فرایند به نفع اقتصاد ملی شود.

انتهای پیام

نظر شما