شناسهٔ خبر: 66635458 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

جلسات شورای راهبری اهل سنت به صورت فصلی برگزار می‌شود

دومین جلسه شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین جلسه شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با حضور  کمال‌ خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام پورذهبی رئیس اعضای شورای راهبری اهل سنت کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد و اعضای شورا از جمله مولوی محبی و ماموستا صارمی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در دومین جلسه شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از ادامه این جلسات  خبرداد و گفت: قرار است این جلسات را به صورت مرتب برگزار کنیم، اولین جلسه شورا در کردستان برگزار و موجودیت شورا اعلام شد.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد اهل سنت را 2300 مسجد اعلام کرد و افزود: این کانون‌ها بر اساس درخواست و انتظار برادران اهل سنت و مشخص کردن خط مشی متناسب با رویدادهای اهل سنت تشکیل شده است.


حجت‌الاسلام خداداده از تهیه بسته عملیاتی مختص رویدادهای اهل سنت خبر داد و بیان داشت: در نظر داریم تا تشکیل جلسه آموزشی ویژه  مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار کنیم و دوره‌های ویژه برای برادران اهل سنت برگزار خواهد شد.

 وی از برگزاری اولین نشست توانمند سازی مدیران کانون‌های مساجد اهل سنت کشور با حضور 600 مدیر خبر داد و تصریح کرد: در برنامه آموزشی گردهمایی و جلسه انس برای آن‌ها برگزارمی‌شود.

 

 امام جماعت محوری پیشران اقدامات کانون‌های مساجد است

حجت الاسلام پورذهبی رئیس شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، در این جلسه گفت: مسجد دارای سه مورد مهم یعنی امام جماعت، پایگاه مسجد و کانون مسجد است، امام جماعت مهمترین موضوع و امام محوری پیشران اقدامات است، باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

 رئیس شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور دو مطلب اساسی در راستای اقدامات شورای راهبری را محتوا  و اجرا دانست و گفت: به عنوان مثال در استان کردی، باید محتوا و موضوع متناسب با مناسبت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، رسیدگی به فقرا، دانش‌آموزان و دانشجویان محله مسجد کانون باشد.

وی ادامه داد: باید روش و ایده اجرا و انتقال محتوا براساس همفکری اعضای شورا مشخص شود.

رئیس شورای راهبری اهل‌سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور هدف این محتواها را تقویت علما و تقوا دانست و تصریح کرد: کانون‌ها باید از واگرایی، تحجر، افراط، تفریط وسلفی‌گری پیش‌گیری کنند و  در محتوا به مبانی انقلاب اسلامی از دیدگاه اهل سنت توجه شود.

وی شاکله اصلی دین را اعتقادات، احکام و اخلاق عنوان کرد و بیان داشت: در احکام ما تفاوت هایی وجود دارد اما در اعتقادات و اخلاق این تفاوت‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید بسیار توجه داشت و موضوع موازی کاری را در مساجد را حل کنیم.
حجت‌الاسلام پورذهبی خواستار توجه ویژه به کانون‌های بانوان شد و تصریح کرد: کانون‌های بانوان فعال هستند ولی عدد و بست آن‌ها کم است.


قرن‌هاست که شعیه و سنی زندگی و روابط حسنه‌ای باهم دارند

در ادامه جلسه، مولوی محبی عضو شورای راهبری اهل سنت، با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان، دو قوم بلوچ و زابلی و دو مذهب شیعه و سنی اکثریت را دارا هستند افزود: آن‌ها قرن‌هاست در کنارهم زندگی می‌کنند و روابط حسنه‌ای باهم دارند.


عضو شورای راهبری اهل سنت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به حضور دو شخصیت شیعه و سنی در شهر زاهدان که مرجع عام و خاص بودند، ادامه داد: روابط خوب مولی عبدالعزیز ملازاده روحانی اهل سنت و آیت‌الله کفعمی روحانی شیعه برای مردم ما الگو و نمونه است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در هر مسجد مسئله تعلیم و آموزش قرآن برای کودکان و نوجوان دختر و پسر انجام می‌شده است، افزود: این آموزش‌ها در حد بسیار محدود بود و  امام مساجد کلاس‌ها را تشکیل داده و برای آموزش قرآن، احکام و آموزش‌های اسلامی تلاش‌هایی انجام می‌گرفت.


مولوی محبی گفت: با استفاده از برگزاری برنامه هایی توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اثرات سوء فکری، عقیدتی که از سوی فضای مجازی و ماهواره ها شکل می‌گیرد را باید جلوگیری کنیم.

وی اساس وظیفه کانون‌های فرهنگی را تربیت فرزندان مسلمان بر مبنای اخلاق اسلامی و قرآنی خواند و گفت : باید با جایگزینی برنامه‌هایی از قبیل تواشیح، سرود، تئاتر و... عطش کودکان و نوجوانان را رفع کنیم.

 

باید تصدی‌گری دولتی در کانون کم شود

ماموستا صارمی عضو شورای راهبری اهل سنت در بخش دیگری از جلسه طی سخنانی ساختار فعلی در شرح وظایف را موجب تصدیگری دولتی خواند و حل مشکل را در   مردمی سازی آن دانست.


وی با اشاره به کمبود اعتبارات کانون‌ها افزود: در سند تحول ستاد به سه ابزار  مردمی سازی، درآمدزایی و کاهش هزینه‌های سازمانی برای توسعه فعالیت اشاره شده است و لازمه آن پیاده سازی این مدل و کاستن از شخصیت حقوقی و افزایش شخصیت حقیقی کانون‌ها است.
ماموستا صارمی افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، باید فرهنگ پرسش‌گری، مطالبه گری و نقد سازنده در کانون‌ها را پررنگ کنیم، جوان و نوجوان باید بتواند با نقد و مطالبه گری، در کانون نقش ایفا کند.
وی با اشاره به استقبال از تئاتر خیابانی مریوان و سقز ادامه داد: این تئاتر در سطح جهانی مطرح است و دلیل مهم آن حضور و نقش مردمی در اجرای این برنامه است.
عضو شورای راهبری اهل سنت درخصوص نحوه تهیه بسته‌های محتوایی بیان داشت: باید تفاوت‌های گفتمان اهل سنت و اهل تشیع  و تفاوت مناطق جغرافیایی در تهیه این بسته‌ها در نظر گرفته شود.

نظر شما