شناسهٔ خبر: 66635182 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

هویت بصری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران - ۶

دکور خط مقدم، زیبا و به‌روز اما نه بی‌نقص

انتشارات خط‌مقدم رمانی با نام «رخت‌شو» به قلم محمد حنیف منتشر کرده‌ است. برای معرفی تجسمی آن به خوانندگان مجسمه‌ای نمادین از یک زن در حال رخت شستن به رنگ نقره‌ای در محوطه داخلی غرفه خود برپا کرده‌ است.

صاحب‌خبر -

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی: در راستای بررسی پرونده هویت بصری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران به طراحی غرفه‌های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران پرداخته شده است. در این پرونده از غرفه‌هایی که با حداقل هزینه ساخته شده تا غرفه‌هایی که با هزینه زیاد ساخته شده، بررسی شده‌اند. انتشارات خط‌مقدم یکی از غرفه‌ها با هویت بصری نسبتاً مطلوب است. با توجه به اینکه هزینه اقتصادی برای ساخت این غرفه شده اما ناهماهنگی در استفاده از المان‌ها، شکل بصری نامطلوبی را به وجود آورده است.

انتشارات خط‌مقدم رمانی با نام «رخت‌شو» به قلم محمد حنیف منتشر کرده است. برای جلوه دادن به کتابش یا معرفی تجسمی آن به خوانندگان مجسمه‌ای نمادین از یک زن در حال رخت شستن به رنگ نقره‌ای در محوطه داخلی غرفه خود برپا کرده است. این مجسمه نه‌تنها نتوانسته کمکی به «رخت‌شو» کند بلکه هویت بصری غرفه را نیز به خطر انداخته است. این مجسمه به هیچ‌یک از رنگ‌ها و نقش‌های غرفه شبیه نیست و با آن‌ها هماهنگی ندارد و بیننده را به خرید این رمان ترغیب نمی‌کند.

رنگ نقره‌ای مجسمه هیچ تناسبی با اهالی جبهه و جنگ ندارد. رنگ نقره‌ای که بیشتر نمادی از اجسام لوکس، آدم‌آهنی و تکنولوژی است با رنگ سبز غرفه که در فرهنگ ما بیشتر نمادی از مذهب و معنویت است، در تضاد است. اگر به جای استفاده از رنگ نقره‌ای طراح یا مجری طرح از رنگ خاکی استفاده کرده بود می‌شد حدس زد این زن یکی از داوطلبان کمک در پشت جبهه‌های جنگ است. ضمن اینکه رنگ گرم خاکی با رنگ سبز غرفه و علامت‌های خاکی رنگ روی آن، هم‌خوانی بیشتری داشت. اینجاست که تأثیر رنگ در طراحی و اجرای یک غرفه به خوبی نمایان می‌شود. استفاده این مجسمه که در روز ابتدایی نمایشگاه در بیرون غرفه کار شده بود و حالا به داخل غرفه آورده شده است، یقیناً نکته منفی طراحی غرفه انتشارات خط‌مقدم است. این مجسمه در اجرا هم بدون تناسب در ابعاد اجرا شده است.

گفتنی است؛ این غرفه به غیر از این مجسمه، طراحی و اجرای قابل قبولی در این نمایشگاه دارد.

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما