شناسهٔ خبر: 66634972 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سخنگوی اورژانس کشور: به هیچ عنوان در رودخانه شنا نکنید / افزایش ۲۵درصدی غرق شدگی‌ها

با شروع فصل گرما، تمایل به شنا و آب تنی افزایش می یابد و افراد بسیاری برای شنا و آب تنی به استخرهای کشاورزی، استخرهای خانگی یا رودخانه ها و آب بندها مراجعه می کنند.

صاحب‌خبر -

از آنجا که در این محل ها امکان نظارت یا استقرار تیم های نجات غریق وجود ندارد، همین موضوع سبب افزایش احتمال مرگ در پی غرق شدگی می شود.

سخنگوی اورژانس کشور در این باره به قدس آنلاین می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون آمار فوتی های ناشی از غرق شدگی ۱۶درصد افزایش پیدا کرده که از این تعداد ۷۶درصد مرد و ۲۴درصد زن و میانگین سنی این افراد از یک ساله تا ۸۰ساله بوده است.

۲۵درصد افزایش غرق شدگی

بابک یکتاپرست می افزاید: متأسفانه در سال جاری، تاکنون ۲۰۳ مورد غرق شدگی شامل مصدومیت و فوت گزارش شده که این عدد نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. 

وی ادامه می دهد: از این میان ۷۵نفر دچار مصدومیت ناشی از غرق شدگی و ۱۲۸نفر فوت شده اند.

سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به افزایش آمار مصدومین نسبت به سال گذشته می گوید: آمار مصدومین نسبت به سال گذشته صددرصد افزایش و فوتی ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶درصد افزایش داشته است.

یکتاپرست در پاسخ به این پرسش که بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به کدام استان هاست می گوید: به دلیل وجود دریا، دریاچه و رودخانه های فراوان، در حال حاضر بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به استان های بوشهر، فارس و اصفهان است.

بیشترین محل غرق شدگی ها

وی درباره بیشترین محل غرق شدگی ها می گوید: در سال جاری بیشترین محل غرق شدگی ها رودخانه ها بوده است. چراکه امسال هوا خوب است و نسبت به سال های قبل تعداد بیشتری از مردم برای گردشگری به طبیعت می روند.

یکتاپرست با تأکید بر کم آبی سال های اخیر می گوید: این سال ها به دلیل کم آبی، بستر رودخانه های عریضی که ۱۰ تا ۲۰متر بوده کاهش یافته و حداکثر به عرض ۲ تا ۳ متر آب در آن بستر جاری است و از آنجا که مردم عادت دارند بساط تفریح خود را در بستر رودخانه پهن کنند، با اولین باران غافلگیر  می شوند و تمام بستر پر می شود بنابراین افرادی که در بستر رودخانه هستند در بازه زمانی کوتاه درگیر سیل می شوند.

شایع ترین غرق شدگی ها

سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به پرسش ما درباره این که شایع ترین غرق شدگی ها مربوط به رودخانه یا دریاست می گوید:  شایع ترین شکل آسیب دیدگی ها تا سال قبل دریا بود اما اکنون رودخانه ها بیشترین مورد غرق شدگی منجر به فوت و مصدومیت را دارند. آن چنان که در سال جاری ۲۶درصد غرق شدگی ها در رودخانه ها و ۱۷درصد دریاست و کانال ها و  استخرهای کشاوزی نیز ۷درصد غرق شدگی ها را شامل می شود.

برخی افراد چاله ای را در باغ حفر و درون آن را از آب پر می کنند که این چاله بدون هیچ حفاظ، فنس، نرده و رعایت نکات ایمنی، برای آب تنی بچه ها استفاده می شود و می تواند اتفاقات تلخی مانند غرق شدگی را سبب شود.وی غرق شدگی ها در استخرهای خانگی را حدود ۱۶درصد عنوان می کند و ادامه می دهد: متأسفانه سال قبل، غرق شدگی کودکان و نوجوانان در استخرهای کشاورزی به یکی از فاجعه های انسانی در ایران تبدیل شده بود.

یکتاپرست ادامه می دهد: برخی افراد چاله ای را در باغ حفر و درون آن را از آب پر می کنند که این چاله بدون هیچ حفاظ، فنس، نرده و رعایت نکات ایمنی، برای آب تنی بچه ها استفاده می شود و می تواند اتفاقات تلخی مانند غرق شدگی را سبب شود. بنابراین ضروری است که استخرهای کشاورزی حتما پروانه جهاد کشاورزی داشته باشند تا نظارت بر آنان صورت گیرد.

وی درباره راهکارهای پیشگیری از حوادث تلخ غرق شدگی تأکید می کند: افراد هنگام شنا به وضعیت هوا توجه و نیز در مناطق سالم سازی شنا کنند. از شنا در مکان های ناشناخته خودداری کنند به ویژه دریای شمال مناطقی دارد که گاهی جریان های خاص آبی ایجاد می شود که حتی چنانچه شناگران حرفه ای در آن جریان قرار گیرند تاب و توان ندارند در بازه زمانی طولانی شنا کنند و خود را به ساحل برسانند.

یکتاپرست درباره توصیه ایمنی شنا در رودخانه می افزاید: به هیچ عنوان در رودخانه شنا نکنید چون هنگامی که پا در عمق ۲۰سانتی رودخانه می گذارید خبر ندارید که گام بعدی شاید ۲ متر عمق داشته باشد ضمن این که بیشتر جریان های طولانی گردابی در رودخانه ایجاد می شود که تعادل فرد را بر هم می زند بنابراین بدن یا سر شناگر به سنگ ها و صخره های پنهان زیر آب برخورد می کند که سبب از دست رفتن هوشیاری فرد می شود. در این هنگام فرد توانی برای مقاومت ندارد. بنابراین هرگز با هیچ نوع سیلاب و رودخانه ای شوخی نکنید و آن را دست کم نگیرید.

وی با اشاره به باران های فصل بهار ادامه می دهد: حتی در بستر رودخانه هایی که به ظاهر خشک هستند اتراق نکنید چراکه ممکن است در فصل بهار یک باران رگباری، در مدت زمان بسیار کوتاه منجر به سیلاب شود و فرصت نجات را از فرد بگیرد.

نظر شما