شناسهٔ خبر: 66634545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یوسفیان مطرح کرد:

ضرورت نظارت مجلس دوازدهم بر شیوه صحیح تخصیص بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه مجلس دوازدهم بر شیوه تخصیص صحیح منابع بودجه نظارت داشته باشد، گفت: مجلس می‌تواند این کار را از طریق تقویت دیوان محاسبات انجام دهد و یا اینکه کمیسیون‌های 13 گانه تخصصی مجلس نظارت دقیقی بر این موضوع داشته باشند.

صاحب‌خبر -

عزت الله یوسفیان

عزت‌الله یوسفیان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اولویت‌های اقتصادی مجلس دوازدهم گفت: مهمترین اثرگذاری که مجلس می‌تواند در موضوعات اقتصادی داشته باشد مربوط به موضوع بودجه است البته هرچند مجلس در حوزه اقتصاد آنطور که باید اثرگذاری ندارد مثلاً وقتی حجم نقدینگی افزایش یافته مجلس چه کار می‌تواند انجام دهد نهایتاً وزیر اقتصاد را به صحن بکشاند و از او سؤال بپرسد یا وقتی قیمت ارز و کالاها افزایش می‌یابد آیا مجلس می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند؟ پس نهایت مانوری که مجلس در حوزه اقتصاد می‌تواند انجام دهد، تصویب لایحه بودجه است.

وی افزود: از سوی دیگر اقدام بعدی که مجلس در بخش اقتصاد می‌تواند انجام دهد نظارت است. وکلای ملت با وظیفه نظارتی‌شان به راحتی می‌توانند از انحراف بودجه و منابع آن جلوگیری کنند که البته این هم کاری بسیار دشوار است و اگر غفلت شود امکان دارد تخصیص‌ منابع بودجه‌ای منحرف شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم ادامه داد: البته براساس تجربه‌ای که دارم مجلس هرچقدر هم نظارت کند دوباره دولت به هر سبکی که بخواهد قانون بودجه را اجرا می‌کند. طبق قانون همیشه مجلس به دولت اجازه می‌دهد 10 درصد منابع بودجه را جابه‌جا کند و این 10 درصد واقعاً عدد بالایی است ولی مشکلی که وجود دارد مسئله تخصیص پس از تصویب بودجه است یعنی اینکه پروژه‌ای به 100 میلیارد بودجه نیاز دارد ولی سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را نه‌تنها فوری تخصیص نمی‌دهد بلکه اگر هم تخصیص دهد امکان دارد میزان تخصیص کمتر از رقم موظفی باشد و از هم بدتر اینکه هیچ یک از نمایندگان نمی‌توانند به رئیس سازمان برنامه و بودجه معترض شوند چون به محض اعتراض پاسخ می‌دهد که من معاون رئیس جمهور هستم و حق سؤال از من ندارید.

ضرورت نظارت بر اجرای بودجه

یوسفیان با بیان اینکه در بودجه نوع و شیوه تخصیص مهم است، گفت: مجلس جدید اگر به دنبال تخصیص صحیح منابع است و عین آنچه که در بودجه تصویب شده اجرا شود باید دیوان محاسبات را تقویت کند. به هرحال دیوان محاسبات دو وظیفه مهم دارد؛ یک بررسی می‌کند آیا پول در جای خود به درستی مصرف شده است یعنی منابعی که برای سدسازی در نظر گرفته شده در ساخت پل هزینه نشود و دومین وظیفه‌ای هم که برعهده دارد مربوط به تفریغ بودجه است ولی متأسفانه به دلیل اینکه در ارائه گزارش تفریغ بودجه تأخیر وجود دارد عملکرد دیوان محاسبات با مشکل روبه‌رو می‌شود. به عنوان مثال اکنون که سال 1403 هست بودجه‌ها در مرحله مصرف و هزینه شدن هستند ولی تفریغ بودجه دیوان محاسبات اواخر 1404 ارائه می‌شود و این اصلاً فایده‌ای ندارد چون بودجه خرج شده و اگر هم گزارش تفریغ ارائه شود چیزی عاید ملت و مجلس نخواهد شد.

وی گفت: مجلس در حوزه نظارت باید تقویت شود و کمیسیون‌های 13 گانه باید در این خصوص فعال‌تر از قبل عمل کنند. صرف حضور وزیر در مجلس خیلی اثرگذار نیست بلکه باید بازوهای نظارتی مجلس تقویت شوند و هرچقدر هم وزرا در کمیسیون‌ها حاضر شوند تا زمانی که نظارت نباشد خیلی نمی‌توان به اثرگذاری این اقدامات خوش‌بین بود.

مجلس دوازدهم در تشکیل دولت قوی نقش خواهد داشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم بیان کرد: به نظر من اگر مجلس می‌خواهد پیگیر خواسته‌های مردم باشد و دولت را در مسیر و ریل صحیح قرار دهد در همان ابتدای تشکیل دولت که وزرا به مجلس معرفی می‌شوند باید در رأی اعتماد خود نهایت دقت را به خرج داده و وزرایی را انتخاب کند که دلسوز و سالم باشند. مجلس نباید به خاطر تعارف با رئیس جمهور به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهد و اگر چنین شود قطعاً کار اشتباهی انجام پذیرفته است. وزیری که شایسته است باید رأی اعتماد بگیرد و اگر چنین نشود مطمئناً ظلم به بودجه و مردم است.

یوسفیان با بیان اینکه مجلس دوازدهم نباید در مرحله شعار و حرف توقف کند، گفت: دیوان محاسبات وقتی گزارشی ارائه می‌دهد که بودجه کاملاً خرج شده و دوره مدیریت مدیر مربوطه به پایان رسیده، دیگر کسی نیست که از او بپرسیم چرا اینگونه بودجه را خرج کرده‌اید؟ دیوان محاسبات باید کمی سریع‌تر عمل کند و فوراً به مجلس گزارش دهد.

وی تأکید کرد: مجلس قوی در تشکیل دولت قوی اثرگذار است و اگر چنین شود مجلس تا حدودی برنده خواهد بود و حرفی برای گفتن دارد ولی اگر دولتی ضعیف تعیین کند مابقی کارها هم به حال خود رها می‌شوند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

نظر شما