شناسهٔ خبر: 66633774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مبارزه با سن گندم در ۲۳۱ هزار هکتار از مزارع همدان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۱ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان از طریق سم پاشی تحت عملیات مبارزه با سن گندم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

محمود صمد پور افزود: سن گندم یکی از آفاتی است که می‌تواند به ۱۰۰ درصد محصولات یک مزرعه صدمه زده و آنها را نابود کند.

وی ادامه داد: ۷۰ تیم پایش اقدام به رصد سن گندم، این آفات خطرناک در مزارع استان همدان کردند به طوری که اولین ریزش این آفت در تاریخ ۲۳ اسفند سال گذشته گزارش شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه مبارزه با سن مادر در استان همدان به پایان رسیده است، همچنین یادآور شد: هم اکنون تیم‌های شبکه مراقبت، پایش در حال ردیابی پوره‌های احتمالی مزارع هستند.

وی تاکید کرد: مبارزه با آفت پوره سن مادر نیز از هفته آینده در استان همدان آغاز خواهد شد.

 آفت سن یک حشره قهوه‌ای غبارآلود است که در سرتاسر ایران به ویژه در محصولات گندم، جو و جو یافت می‌شود و از این‌رو با نام سن گندم شناخته می‌شود.

این آفت پس از خروج از تخم، پنج مرحله رشد دارد و چهار مرحله از آن از گندم تغذیه می‌کند. تخم‌های آنها سبز رنگ و دسته دسته هستند. حشرات بالغ یک سر مثلثی معمولی دارند.

سن گندم به کل محصول صدمه می‌زند. محصولات گندم آلوده به آفات سن برای مصرف یا تهیه نان مناسب نیستند، زیرا باعث کاهش کیفیت آرد می‌شوند.

آفات سن گندم بر روی قسمت‌های مختلف گیاه از جمله برگ و ساقه گیاهان میزبان و همچنین علف‌های هرز تخم می‌گذارند. تخم‌ها پس از ۲ یا ۳ هفته از تخم خارج می‌شوند و سن‌های جوان‌تر شروع به تغذیه از برگ، ساقه و خوشه گندم می‌کنند. آنها عمدتاً در لابه لای برگ‌های علوفه هرز زمستان گذرانی می‌کنند (پنهان می‌شوند)، اما برخی از آنها در میان پوشش گیاهی خشن پناه می‌برند. با بهتر شدن شرایط، آفات بیرون می‌آیند و دوباره شروع به تغذیه از قسمت‌های مختلف محصول گندم می‌کنند.

نظر شما