شناسهٔ خبر: 66633344 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران:

زنگ خطر شیوع روزافزون دیابت/غربالگری ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور

تهران - ایرنا- عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران شیوع روزافزون دیابت را یکی از نگرانی‌های متولیان سلامت در دنیا ذکر کرد و گفت:با هدف کنترل این بیماری سال گذشته از ۲۴ آبان روز جهانی دیابت برنامه ملی به مدت ۷۰ روز در سراسر کشور با عنوان کمپین دیابت اجرا شد در این کمپین ۷۴ ٪ از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور اسکرین(غربالگری) شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، سینا کوثری افزود: سبک زندگی شهری، مصرف غذاهای آماده، کم تحرکی، افزایش وزن و چاقی دلایل مهم و اصلی بروز دیابت در جهان هستند و پس از پاندمی کووید ۱۹ دنیا جهش قابل توجهی در بروز دیابت را مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: نتایج این مطالعه که در کنگره اخیر متخصصین اروپا مطرح و مورد استقبال قرار گرفت نشان داد حدود ۱۱٪ از جمعیت، دیابت و حدود ۲۰٪ پیش دیابت و ۵۹٪ چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.

وی تاکید کرد: به همین جهت این نتایج پیام مهمی برای متولیان سلامت کشور و آحاد مردم دارد که با تغییر سبک زندگی ، تغذیه، فعالیت فیزیکی و آزمایشات و معاینات منظم از بروز روز افزون دیابت پیشگیری و یا این بیماری را به نحو مطلوبی کنترل کنند.

دبیر اجرایی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: آخرین دستاوردهای مرتبط با طب داخلی توسط برترین اساتید طی روزهای ۲۵تا ۲۸ اردیبهشت در سی و چهارمین کنگره سالیانه ارائه خواهد شد. همانند گذشته در هفت شاخه فوق تخصصی طب داخلی مقالات متعدد و سخنرانان مختلفی در موضوعات متنوع ارائه خواهد شد؛ علاوه بر این در رشته های عفونی و نورولوژی که رشته های مرتبط با طب داخلی است را نیز در همراهی با کنگره امسال خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان داخلی ایران امسال با یک تفاوت ویژه برنامه های خود را پیش می برد؛ دعوت از روسای انجمن های علمی تخصصی و اساتید رشته های مختلف گروه ها و رشته های پزشکی کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه، ویژگی این دوره از برپایی کنگره است.پزشکی و طب در بسیاری از نقاط و زوایای کاری ارتباط و نزدیکی یا حتی تداخل علمی با هم دارد به همین خاطر نیاز به همراهی سایر رشته های پزشکی وجود دارد.

به گفته کوثری ،تقدیر از پیشکسوت های تخصص طب داخلی در مراسم اختتامیه انجام می شود و مجمع عمومی نیز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ روز قبل از پایان کنگره برگزار خواهد شد.

زنگ خطر شیوع روزافزون دیابت/غربالگری ۷۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور


جامعه پزشکان متخصص داخلی و جراحان ایران دو بازوی توانا در درمان بیماران
وی ادامه داد: جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران و جامعه جراحان ایران دو بازوی توانا در درمان بیماران محسوب می شوند که در کنار یکدیگر به ارائه خدمات درمانی و سلامت بیماران کمک خواهیم کرد به همین خاطر سعی شده است تا از این انجمن های علمی بویژه جامعه جراحان ایران بعنوان یک مجموعه پر جمعیت و دارای متخصصین رشته های مختلف جراحی در برگزاری هر چه بهتر کنگره طب داخلی کمک بگیریم.

کوثری تاکید کرد: مهمترین ناجی رشته تخصصی طب داخلی، حمایت همه جانبه است. رشته تخصصی طب داخلی احتیاج به تقویت دارد چون اکثریت فارغ التحصیلان به سمت رشته های فوق تخصصی گرایش پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: اگر چه عزیزان فوق تخصص، استادان دستیاران تخصص داخلی نیز هستند ولی دیدگاه کانالیزه دارند و تک محور فعالیت درمانی انجام می دهند. باید دانست که متخصص داخلی دیدگاه جامعتری در تشخیص و درمان بیماری ها دارد.

کوثری اظهار داشت: به عنوان مثال یک بیمار دیابتی اگر به فوق تخصص غدد مراجعه کند، بیشترین دقت روی موضوع پایش قند خون متمرکزخواهد بود ولی یک متخصص داخلی به تاثیر بیماری دیابت بر سایر اندام ها و ارگانهای بدن فرد نیز توجه جامع دارد. بر اساس دستور العمل های نظام ارجاع، اگر یک بیمار ابتدا به متخصص داخلی و سپس در صورت نیاز به فوق تخصص ها ارجاع شود بسیاری از مشکلات سریعتر بر طرف خواهد شد بدین ترتیب به نفع بیمار نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: در یک کمپین دیابت سال گذشته به مدت هفتاد روز غربالگری انجام شد و متاسفانه متوجه تعداد فراوان بیماران دیابتی در سراسر کشور شدیم. در این طرح غربالگری حدود ۷۴ درصد جمعیت بالای ۱۸سال کشور مورد بررسی قرار گرفتند.این حاکی از توجه به موضوع دیابت است که به کشف تعدادی از این بیماران انجامید بدین ترتیب به میزان تاثیر شیوه زندگی از جمله تغذیه و تحرک این عزیزان که عاملی در بروز دیابت آنان شده نیز پی بردیم.

به گفته کوثری،با همکاری وزارت آموزش و پرورش به اهدافی فکر می کنیم که از سنین مدرسه دانش آموزان را برای موضوعاتی مانند تغذیه، تحرک و فعالیت فیزیکی بیشتر آگاهی دهیم.دوران کرونا به دلیل کم تحرکی و خانه نشینی مردم و حتی استفاده از داروهای کورتیکو استروئیدی باعث شد تا شاهد یک پیک از تعداد بالایی بیمار دیابتی باشیم!!! پس جا دارد تا از سرعت رو به افزایش دیابت پیشگیری کنیم.ابتلا به بیماری دیابت بجز زمینه های ژنتیکی به عوامل مختلفی از جمله تغذیه، تحرک، استرس، مسائل شغلی و اقتصادی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: دیابت یکی از موضوعات مهم و مورد توجه در این همایش چهار روزه است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

نظر شما