شناسهٔ خبر: 66632938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس برگزار شد

تهران- ایرنا- نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس شورای اسلامی با هدف ارائه گزارش عملکرد برخی از اعضای فراکسیون مجلس یازدهم و برگزاری میزگردهای تخصصی در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت ماه - با هدف ارائه گزارش عملکرد برخی از اعضای فراکسیون مجلس یازدهم و برگزاری میزگردهای تخصصی در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار داشت: در دستگاه های اجرایی، ‌ساختارها سبب تحول می‌شود اما در مجلس این افراد هستند که تحول ایجاد می کنند. در دوره های مختلف هم دیدیم که یک نماینده به تنهایی اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زده است.

محسن زنگنه افزود: در این بین تعارض منافع صنفی، جغرافیایی و سیاسی گاهی بر کار مجلس سایه می افکند که شاید کار را از مسیر خود خارج کند. اما اگر جمع هایی شکل بگیرد که مسیر را تغییر دهد، موجب اتفاق های خوبی خواهد شد که در مجلس یازدهم از طریق همین فراکسیون ها و کمیسیون‌ها به ویژه نمایندگان جوان مجلس این هدف محقق شد چرا که نمایندگان جوان درگیر لابی ها و برخی سهم خواهی‌ها نبودند.

وی ادامه داد: در موضوع مالیات برعایدی سرمایه، قانون حمایت از زنان و خانواده، اصلاح ساختار بودجه، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و دیگر قوانین مصوب ردپای جوانان دیده می شود و تحول را در همین جمع ها باید جستجو کرد.

در صنایع پتروشیمی نیازمند افزایش زنجیره ارزش هستیم

در ادامه مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و صنایع مجلس در سخنانی گفت: در صنایع پتروشیمی آنچه زنجیره در اولویت قرار دارد چراکه هر زنجیره سبب ارزش افزوده می شود. البته برخی از زنجیره ها کوتاه بوده و به عنوان نمونه از نفت خام فقط به بنزین رسیدیم درحالی که امکان افزایش زنجیره تا دارو و دیگر زنجیره ها هم وجود دارد.

وی در خصوص معادن گفت: ظرفیت معادن بسیار زیاد است و در حقوق دولتی باید حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد هم سرمایه گذاری شود تا برای نسل های بعدی هم معادن کشور قابلیت بهره برداری داشته باشد.

طاهری تاکید کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوب مجلس یازدهم در حوزه معدن اینکه در ابتدای مجلس یازدهم حقوق و درآمد معادن حدود ۲ هزار میلیارد تومان بود ولی در اواخر مجلس یازدهم بدون افزایش معادن این رقم به نزدیک ۵۰ همت رسید که کمک به دولت است.

توجه به جمعیت و خانواده، جمعیت سالمند را کاهش خواهد داد

همچنین فاطمه محمدبیگی هم در این نشست اظهار داشت: در موضوع سلامت در طول دهه ۹۰ به جای افزایش سهم سلامت از بودجه های کشور، این سهم کاهش داده شد در حالی که قرار بود موضوع سهم سلامت مردم از جیب کمتر شود و کاهش سهم سلامت به مردم فشار وارد خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: بودجه صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج در این مجلس افزایش یافت که ۹ هزار میلیارد تومان در بودجه۱۴۰۳ گنجانده شده است. البته در مجلس دوازدهم ضروری است درباره طب سنتی و موضوع محیط زیست فعالیت بیشتری انجام شود.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده تاکید کرد: سالانه یک تا یک و نیم درصد به جمعیت سالمند کشور اضافه می شود و در مجلس یازدهم موضوع قانون جمعیت و خانواده را به رغم تخریب ها نهایی کردیم. اما از آنجا که چالش جمعیت در کشور بسیار جدی است، باید فراکسیون جمعیت فعالیت خود را در مجلس دوازدهم به صورت جدی پیگیری کند و اگر موضوع زنان را از خانواده جدا کنیم به چالش لیبرالی و دور شدن از شاخص های نظام اسلامی خواهیم رسید.

علیرضا بابایی کارنامی دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی گفت: ۵ میلیون نیروی شرکتی وجود دارد که ساماندهی این نیروها در مجلس یازدهم کلید خورد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: قانون کار هم ۲۰۳ ماده و تبصره دارد و امید است مجلس دوازدهم در این خصوص رسیدگی به این قانون را در دستور کار قرار دهد تا اختلاف کارگری و کارفرمایی که در ایران زیاد است ساماندهی شود. همچنین بیمه کارگران و بازنشستگان از مسائل مهمی است که انجام می شود.

در ادامه این نشست روح الله متفکرآزاد نیز اظهار داشت: فهم نظارتی مجلس جمعی است نه فردی و خروجی صحن نیازمند رای جمع نمایندگان است و مجلس یازدهم در حوزه دانش بنیان با رای جمعی که از ترکیب جوانان و با تجربه ها تشکیل شد قوانین ارزنده ای از جمله در حوزه دانش بنیان مصوب کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: در حوزه دانش بنیان یک قانون در سال ۱۳۸۹ مصوب شد که ۴ تا ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل گرفت و پایه ارتقای شرکت های دانش بنیان شد.

متفکرآزاد تاکید کرد: در ادامه طرح جهش دانش بنیان در مجلس یازدهم شکل گرفت و به تصویب رسید و دولت کار اجرایی آن را آغاز کرد و این قانون به نحوی بود که در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: شرکت های بزرگ دانش بنیان با توجه به این قانون ایجاد شدند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه تبیین شد تا اعتبارات قابل انتقال در این حوزه انجام شود و معافیت های مالیاتی در این حوزه شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با طرح دانش بنیان بازار اشباع نشده این حوزه بر روی ۱۴ میلیون تحصیل‌کرده باز شد. همچنین در حوزه علوم انسانی، مجلس یازدهم ایجاد اندیشکده هایی را ریل گذاری کرد و امید است در مجلس دوازدهم این رویه ادامه یابد.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب رفع شده و آماده ابلاغ است

احمد راستینه نیز در ادامه این نشست در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب گفت: این ایرادات رفع شده و آماده ابلاغ است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم درباره عملکرد این کمیسیون نیز تصریح کرد: این کمیسیون مواردی چون طرح جوانی جمعیت و  خانواده، ساماندهی فضای مجازی، ورزش و عفاف و حجاب را دنبال کرد. البته قانون جوانی جمعیت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی و در کمیسیون ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد.

وی با تاکید بر ساماندهی فضای مجازی یادآور شد: طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت در مجلس یازدهم پیگیری شد. چرا که در کشور ما رهاشدگی عرصه فضای مجازی مشکلاتی را در پی داشته است و باید این فضا ساماندهی شود.

راستینه با تاکید بر انجام کارهای انقلابی و فرهنگی در مجلس یازدهم گفت: در موضوع حوادث ۱۴۰۱ همه آسیب دیدیم لذا باید برای بهبود وضع فرهنگی باید همه پای کار باشیم.

وی با اشاره به بررسی لایحه عفاف و حجاب گفت: درباره عفاف و حجاب هم از دستگاه‌های متولی دعوت شد تا درباره اقدامات خود برای اجرای این قانون به مجلس گزارش دهند. این لایحه به مجلس آمد اما ایرادات اساسی داشت که رفع کردیم و تقریبا تمام ایرادات آن رفع شده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طبق رایزنی با شورای نگهبان این طرح آماده ابلاغ است، گفت: چند ایراد در این طرح بود که نقش قانون در برخورد با کشف حجاب و هنجارشکنان تضعیف شده بود که نیاز به اصلاح داشت. به هرصورت با تایید شورای نگهبان این قانون برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی  با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر سابق ورزش گفت: این استیضاح در مجلس اعلام وصول شد اما در نهایت دولت خودش تصمیم گرفت که این وزیر را کنار بگذارد و مجلس اقدامات نظارتی خوبی در حوزه ورزش انجام داد.

راستینه با بیان اینکه باید سهم فرهنگ‌ از بودجه افزایش یابد، افزود: نمایندگان در مجلس یازدهم نگاه فرهنگی داشتند و لذا همه کمک کردند. اما  باید این نگاه فرهنگی در مجلس آینده تقویت شود. چراکه سهم فرهنگ از بودجه، از نیم درصد به ۳ درصد در مجلس یازدهم افزایش پیدا کرد که باید این نگاه در مجلس بعدی تداوم داشته باشد.

در مجلس دوازدهم در حوزه سلامت نیاز به قانون جدید نداریم

علی اصغر باقرزاده دیگر سخنران این نشست بود که اظهار داشت: تلاش برای رایگان شدن هزینه ناباروری و در نظر گرفتن صندوقی برای بیماران صعب العلاج از جمله اقدامات انجام شده در مجلس یازدهم است. البته در برخی موارد همچون قانون حمایت از معلولان به خوبی عمل نکردیم که این موارد باید در مجلس بعدی پیگیری شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان تصریح کرد: تعارض منافع، مشکلات زیادی را در حوزه سلامت ایجاد کرد.‌ همچنین باید به افزایش ظرفیت پزشکی هم توجه شود که بسیاری از پزشکان به دلیل حقوق کم حاضر به کار کردن در شهرستان‌ها نیستند.

وی خاطرنشان کرد: در مجلس دوازدهم به قانونی جدید در حوزه سلامت نیاز نداریم بلکه باید در حوزه نظارت اقدامات جدی انجام شود.

اجرای سامانه مودیان مالیاتی سبب انضباط بخشی درآمدهای دولت می‌شود

مهدی طغیانی در این نشست با بیان اینکه درآمدهای دولت در سه بخش فروش نفت، واگذری دارایی های دولت، دریافت مالیات و بدهی است، گفت: برای تحقق این موضوع باید برخی از کارها از دوش دولت برداشته شود تا تورم به دلیل برخی بی انضباطی ها ایجاد نشود. از طرفی انضباط بخشی منابع از طریق نظارت های مهم مجلس است.

وی با بیان اینکه همچنان فرار مالیاتی وجود دارد، اظهار داشت: قانون سامانه مودیان مالیاتی، همان انضباط بخشی به درآمدهای دولت است.

طغیانی بیان کرد: سال گذشته ما در بودجه سنواتی، ۶۳۰ همت برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفتیم که بالای ۷۰۰ همت هزینه شده و حدود ۴۰۰ همت آن محقق شده است. یعنی بودجه ما با هزینه ها و درآمدها هیچ سنخیتی ندارد که خروجی آن، عدم تطابق کسری بودجه است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هسته سخت تورم، خروجی کسری بودجه است که عامل آن بی‌انضباطی‌های مالی است.

لایحه عفاف و حجاب ضمانت اجرایی بالا و دقت قوی دارد

امیر حسین بانکی پور در ادامه این نشست با بیان  اینکه بررسی قانون جوانی جمعیت که طبق اصل ۸۵ قانون اساسی پیگیری شد، کمک زیادی به کشور کرد، گفت: مسائل مهمی در کشور وجود دارد که اگر نمایندگان برای تصویب آن تلاش نکنند، آن مساله باقی می ماند. اما قانون جوانی جمعیت در سال نخست مجلس یازدهم تصویب شد تا در ادامه فرصت پیگیری، به نتیجه رساندن و اجرای آن فراهم شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قوانین خوبی در مجلس یازدهم تصویب شد ولی به مرحله اجرا نرسید. به عبارتی اگر از همان سال های اول مجلس برای تصویب قوانین تلاش شود، می توان به اجرای قوانین خوشبین بود. البته باید در این حوزه  سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد.

بانکی پور با اشاره به قانون جوانی جمعیت گفت: اینکه برخی می گویند قانون جوانی جمعیت به دلیل کاهش ۱۷ هزار موالید شکست خورده، درست نیست. چرا که پیش از اجرای این قانون ۱۷۰ هزار کاهش موالید بود که در حقیقت این قانون سبب بهبود موالید شد و یک پیروزی است.

وی با اشاره به لایحه عفاف و حجاب گفت: ۷۰ درصد این لایحه افزایش راهکارهایی برای دستگاه ها به منظور بهبود عفاف و حجاب در کشور است که ضمانت اجرایی بسیار بالا و دقت قوی دارد.

وی اضافه کرد: طبق این لایحه ۲۰ درصد فضاهای سبز به بانوان اختصاص داده می شود. اما مدیران و سلبریتی هایی که ترویج بی حجابی دارند، ۳۰ درصد مجازات برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. آخرین فردی هم که مجازات می شود، فرد بی حجاب در خیابان است که مجازات هایی در نظر گرفته شده است.

بانکی پور با بیان اینکه  باید صف افرادی که به دلیل فشارهای فرهنگی بی حجاب شدند از افرادی که به دنبال ترویج بی حجابی هستند جدا شود، گفت: حتی برخی از افرادی که در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به میدان آمدند، غارتگر نیستند بلکه غارت شده هستند.

آیین‌نامه داخلی خانه ملت باید در مجلس دوازدهم اصلاح شود

مهدی عبدالملکی در این نشست اظهار داشت: نخستین مساله ای که باید مجلس آینده در دستور کار قرار دهد ارتقای کیفیت قانونگذاری است و مجلس دو بازوی کارشناسی دارد که باید تقویت شود. اولین آن مرکز پژوهش های مجلس است که به صورت مکتوب و حضوری به نمایندگان گزارش هایی را ارائه می دهند و دومین بخش معاونت قوانین است که باید طبق اصول کلی قانون گذاری در طرح ها و لوایح مختلف اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به لزوم اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: اینکه برای یک طرح نمایندگان درباره کلیات آن سخنرانی می کنند ولی به خود متن رسیدگی نمی شود و پیشنهادات درباره یک ماده مطرح می شود، در حقیقت به خود متن به درستی رسیدگی نمی شود و این از اشکالات آیین نامه داخلی مجلس است. چراکه باید ابتدا درباره آن ماده در طرح و لایحه صحبت و بررسی و سپس به پیشنهادات نمایندگان درباره آن ماده پرداخته شود.

وی با اشاره به لزوم‌ تصویب قوانین جامع در مجلس آینده گفت: ۱۲ هزار قانون وجود دارد که اگر قوانین را دسته بندی کرده و قوانین بلا استفاده و پراکنده را جدا کنیم،‌ قانونگذاری موفق خواهیم داشت.

عبدالملکی ادامه داد: آیین نامه داخلی مجلس به نحوی است که‌ امکان تفکیک بین طرح و لوایح وجود ندارد و در حقیقت باید در نخستین اقدام مجلس آینده، آیین نامه داخلی مجلس اصلاح شود.

الهام آزاد دیگر سخنران این نشست بود که گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین کلیدواژه ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرمودند، جوانان هستند و نمایندگان جوان مجلس هم در مجلس یازدهم بسیار اثرگذار ظاهر شدند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس افزود: قدرت و اختیارات نماینده مجلس بسیار گسترده است و ضروری است نمایندگان در مسیر وظایف خود با قدرت و توان بیشتری فعالیت کنند.

نماینده مردم نایین در مجلس تصریح کرد: معتقدم تعداد زنان نماینده در مجلس دوازدهم کم نیستند و همراه با پشتکار و هم‌افزایی می‌توانیم به خوبی فعالانه عمل کنیم.

الهام‌ آزاد با تاکید بر فعالیت و پویایی کمیسیون اصل نود مجلس در بخش نظارتی عنوان کرد: طرح جامع حدنگار با پیگیری و نظارت کمیسیون اصل نود به خوبی اجرایی و از ۶ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافت. البته ضروری است مصوبات مجلس در راستای سیاست های کلی نظام  انجام شود.

مجتبی یوسفی نیز در این نشست گفت: تعبیر رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم این بود که مجلس، نظام مسائل کشور را شناخت و برای حل آن ها تلاش کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: اما آنچه در مجلس مهم است عدم‌ غلبه انگیزه سیاسی بر مسائل تخصصی است تا بتوان در راستای حل نظام مسائل و مشکلات مردم اقدام کرد.

وی ادامه داد:  دو قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و حمایت از دانش بنیان از قوانین مهم مجلس یازدهم بود که نهایی شد.

یوسفی خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم بعد از تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بیش از یک میلیون مجوز صادر شد.

جوان‌تر شدن مجلس دوازدهم‌ امیدوار کننده است

محسن زنگنه در جمع بندی این نشست اظهار داشت: اگر بخواهیم در مجلس تحول ایجاد کنیم، این تحول از مسیر نمایندگان می‌گذرد. نیروی انسانی متخصص در مجلس بسیار اهمیت دارد و بر اساس آمار و اطلاعات درباره نمایندگان جدید می‌توان گفت که مجلس آینده نسبت به مجلس فعلی از نظر دانش و تخصص نمره بالاتری دارد.

رییس فراکسیون گام دوم‌ انقلاب افزود: مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم جوان‌تر شده است و این موضوع امیدها را بیشتر می‌کند.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید با تاکید بر اینکه باید مصلحت مردم و کشور بر مصالح حزبی و رفاقت‌های منطقه‌ای و مصلحت‌اندیشی‌ها  در مجلس دوازدهم ترجیح داده شود، گفت: البته مجلس باید از دولت حمایت کند و موانع پیش روی دولت را بردارد و این موضوع بدی نیست که هر مجلسی وظیفه خودش را کمک به دولت بداند و اگر در جایی به دولت نقد داشته باشیم، به معنای عدم حمایت از دولت نیست.

زنگنه خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم اصلاح ساختار بودجه را به خوبی انجام داد و از محل شفافیت بودجه شاهد اتفاقات خوبی مانند افزایش رقم یارانه‌ها بودیم.

نظر شما