شناسهٔ خبر: 66632771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاثیر غیرمنتظره مصرف ۲ ماده غذایی محبوب در وعده صبحانه

شما می‌توانید صبح خود را با یک کاسه بلغور جو دوسر یا سایر غلات که برای شما مفید هستند به‌علاوه مقداری کربوهیدرات آغاز تا به شما انرژی و فیبر لازم را بدهد و احساس سیری کنید. البته کمی پروتئین ماست یا کره بادام زمینی هضم غذای شما را کند خواهد کرد و تا ناهار احساس گرسنگی نخواهید کرد.

صاحب‌خبر -

به نقل از هلث، برخی از افراد برای وعده صبحانه غلات را با شیر و برخی با آب پرتقال مصرف می‌کنند. اگرچه ممکن است برای کسانی که هرگز غلات را با آب پرتقال امتحان نکرده‌اند کمی بد به نظر برسد اما افرادی وجود دارند که سال‌هاست از مصرف آب پرتقال و غلات لذت می‌برند.

اگر آب پرتقال و غلات جزو اصلی صبحانه شما باشد، می‌تواند اثرات متفاوتی بر سیستم گوارش شما ایجاد کند به این دلیل که اسید موجود در آب پرتقال بر آنزیم‌هایی که نشاسته غلات را هضم می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

هضم غلات با آب پرتقال

آب پرتقال ممکن است هضم غلات نشاسته‌ای را آهسته کند. حتما می‌دانید که آب پرتقال مملو از ویتامین C است. ویتامین C همچنین به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود و می‌تواند آنزیم کلیدی به نام آلفا آمیلاز که نشاسته را به قندهای قابل هضم برای بدن تجزیه می‌کند، مسدود کند و افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد.

نتایج منتشرشده تحقیقی در سال ۲۰۱۶ در مجله Biomedical and Pharmacology نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع یک نسبت به افراد غیر دیابتی سطوح بالاتری از آلفا آمیلاز بزاقی دارند. بر اساس بررسی سال ۲۰۲۳ در نشریه Free Radical Biology and Medicine، مکمل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند به کنترل قند خون و فشار خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

با این حال، اگر نمی‌خواهید آب پرتقال یا مکمل‌های اسید اسکوربیک مصرف کنید تا بدنتان نشاسته را هضم نکند. شما به آلفا آمیلاز تولید شده توسط غدد بزاقی و لوزالمعده نیاز دارید تا دستگاه گوارش شما به درستی کار کند. به گفته بخش پزشکی جانز هاپکینز ایالات‌ متحده، کمبود این آنزیم گوارشی به اندازه کافی می‌تواند به دلیل کربوهیدرات‌های هضم نشده در روده شما باعث اسهال شود.

کمک به روده با آب پرتقال

آب پرتقال می‌تواند به روده شما کمک کند. در تحقیق سال ۲۰۱۹ منتشرشده در نشریه Medicinal Food، محققان تاثیر نوشیدن روزانه آب پرتقال به مدت ۲ ماه را بررسی کردند. اگرچه نوشیدن آب پرتقال ترکیب بدن زنان را تغییر نداد، اما تغییرات سالمی در سطح کلسترول، قند خون و حساسیت به انسولین آنها ایجاد کرد. آب پرتقال همچنین باکتری‌های مفید روده آنان را افزایش داده و در عین حال باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهد.

در حالی که آب پرتقال برای شما مفید است، بر اساس نتایج سال ۲۰۱۸ منتشرشده در نشریه Cell Metabolism، بهتر است ابتدا غلات را مصرف کنید زیرا مصرف آب پرتقال با معده خالی می‌تواند به دستگاه گوارش شما سرعت ببخشد و روده کوچک شما را با فروکتوز بالای آب پرتقال غرق کند. فروکتوز به خوبی توسط روده کوچک جذب نمی‌شود و به روده بزرگ می‌رسد. اگرچه این مطالعه مشخص نکرد که فروکتوز چگونه ممکن است بر روده تاثیر بگذارد، اما محققان توصیه کردند که آب پرتقال یا هر چیز حاوی قند زیاد برای کند کردن هضم غذا در معده مصرف کنید.

انتهای پیام

نظر شما