شناسهٔ خبر: 66631919 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

پرداخت مطالبات گندم‌کاران در هفته جاری/کشاورزان نگران خسارت ناشی از سیل نباشند

مجری طرح گندم از پرداخت مطالبات گندم‌کاران طی هفته جاری خبر داد و گفت: خسارت مزارع خوزستان در سیل اخیر خیلی زیاد نبود.

صاحب‌خبر -

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره نگرانی‌ها از پرداخت دیرهنگام مطالبات گندم‌کاران گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده، همزمان که خرید تضمینی گندم انجام می‌شود، اطلاعات کشاورزان در سامانه‌ای به نام سیپاد ثبت می‌شود و این اطلاعات به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم، امیدواریم در هفته جاری بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت شود؛ وزیر جهاد کشاورزی و مجموعه دولت هم پیگیری کردند که بتوانند مطالبات کشاورزان را پرداخت کنند.

سهرابی درباره خسارت وارده به مزارع خوزستان در اثر سیل اخیر گفت: استان خوزستان بیشترین سطح زیر کشت گندم در کشور را دارد. برداشت گندم در استان خوزستان از ۲۰ فروردین ماه در شهرستان‌های جنوبی استان مثل هندیجان، رامشیر، امیدیه و آغاجاری شروع شد و به سمت مرکز و شمال استان آمد.

وی ادامه داد: ۱۰ روز قبل یک بارندگی برای استان خوزستان پیش‌بینی شد. در آن مقطع در فضای باز حدود ۶۱۰ تا ۶۲۰ هزار تن گندم داشتیم. بلافاصله بعد از این پیش‌بینی، مجموعه تیم استان گندم‌های فضای باز را به انبارهای مسقف حمل کردند یا اینکه این گندم‌ها از استان خارج شد.

سهرابی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده، خسارتی به گندم‌های برداشت شده موجود در فضای باز وارد نشد. شایعاتی که مطرح شده و اعلام می‌شود بخشی از گندم از بین رفته و آن را آب برده یا سیل برده است، کذب است.

وی درباره خسارات وارد به مزارع گندم در خوزستان یادآور شد: در سطح مزرعه، دو تا سه مدل خسارت داشتیم. در دو تا سه شهرستان شمالی استان شامل شهرستان‌های دزفول، اندیمشک و شوش حجم بارندگی‌ها زیاد بود و ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیمتر بارش داشتیم.

مجری طرح گندم افزود: همزمان با بارش‌ها طوفان و باد شدید داشتیم. در آنجا چند مدل خسارت به مزارع وارد شد. یکسری مزارع دیر کاشت بودند و هنوز بوته‌های گندم آنها سبز بود. این دسته از مزارع خسارت شدیدی داشت و پرت زیاد اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: یکسری مزارع هم بودند که گندم خود را روی پشته کشت کرده بودند و خسارت آنها آنچنان نبود. مزارع گندمی که مسطح کشت کرده بودند و زهکش خوبی نداشتند در این بارش‌ها خسارت دیدند.

سهرابی یادآور شد: حجم خسارت در حد چیزی که در فضای مجازی مطرح شده و عدد ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تن برای آن اعلام می‌شود، نبوده و این اعداد کذب و دروغ است. خسارت‌هایی به مزارع وارد شده است و همکاران ما در حال بررسی هستند. عدد دقیق آن را برآورد کرده و اعلام خواهیم کرد.

پرداخت خسارت از طریق صندوق بیمه و ستاد حوادث غیر مترقبه

مجری طرح گندم درباره نحوه پرداخت خسارت به کشاورزان بیان کرد: تقریبا ۷۰ درصد مزارع گندم استان خوزستان بیمه بودند که از محل صندوق بیمه غرامت آنها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: آنهایی که بیمه نبودند از طریق ستاد حوادث غیر مترقبه شرایطشان بررسی می‌شود و خسارت آنها توسط وزارت کشور و ستاد بحران پرداخت خواهد شد.

سهرابی گفت: در سال گذشته در استان خوزستان یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم تولید و خریداری شده است. امسال قطعا به عددی حدود یک میلیون و ۵۵۰ تا یک میلیون ۶۰۰ هزار تن خرید در خوزستان خواهیم رسید.

به گفته وی، بر اساس برآوردها، کل گندم تولیدی کشور بین ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن است و امسال ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن خرید گندم در سراسر ایران انجام می‌شود. این عدد نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت.

مجری طرح گندم توضیح داد: نیاز کشور هم معادل گندمی است که خریداری می‌کنیم.

وی افزود: صبح روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، میزان خرید تضمینی گندم به عدد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است و همچنان عملیات برداشت در مناطق گرم و خشک جنوب کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، جنوب استان فارس و جنوب کرمان در حال انجام است.

کمبود برنج نداریم

سهرابی که سمت مجری طرح برنج را نیز در وزارت جهاد کشاورزی بر عهده دارد، به شایعات مطرح شده در رابطه با کمبود برنج و نیاز به واردات واکنش نشان داد و گفت: نیاز کشور به برنج، بر اساس متوسط نرخ مصرف سرانه، ۳۵ کیلوگرم به ازای هر ایرانی است.

وی ادامه داد: بر اساس جمعیت ایران، نیاز کشور به برنج با احتساب ذخیره استراتژیک، سه میلیون و ۲۵۰ هزار تن است. سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید برنج کشور بود و یک میلیون تن هم واردات اتفاق افتاد.

سهرابی یادآور شد: با توجه به مجموع واردات و تولید داخل در سالی که گذشت، کسری نداشتیم و نیاز کشور تامین شد. در ۱۴۰۳ هم عملیات کاشت برنج در استان‌های گیلان، مازندران و بخش‌هایی از گلستان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که سطح زیر کشت برنج نسبت به سال قبل و میزان تولید تغییر آنچنانی نداشته باشد و همان تولید سال گذشته را خواهیم داشت.

مجری طرح برنج در رابطه با برنج‌های خبرساز در انبار مانده طی سال گذشته بیان کرد: بخش اعظمی از برنج‌های تولیدی سال گذشته با تمهیداتی که دولت پیش‌بینی کرد، به فروش رسید. یک مقداری هم از این برنج مانده است که در ماه‌های آینده تا زمان برداشت محصول که در مرداد ماه خواهد بود، مصرف می‌شوند.

نظر شما