شناسهٔ خبر: 66631128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بنای تاریخی «کوخ کورته‌ک» مهاباد در اولویت مرمت قرار دارد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: بنای تاریخی «کوخ کورته‌ک» این شهرستان در اولویت مرمت و بازسازی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

واحد جولایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنای تاریخی «کوخ کورته‌ک» مهاباد که مدت‌ها ناشناخته بود با تلاش همکاران میراث فرهنگی شناسایی شد و در سال های گذشته بیش از یک میلیارد ریال برای مرمت این بنا شامل استحکام‌بخشی، سبک‌سازی گنبد و احیای بخش‌های آسیب‌دیده هزینه شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز این بنای تاریخی نیازمند اعتبارات دیگری برای جلوگیری از تخریب بخش های بیرونی است که با توجه به مکاتبات انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در اولویت مرمت قرار دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‎‌دستی و گردشگری مهاباد با بیان اینکه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی به عنوان پیشینه‌های غنی فرهنگی و تاریخی به توجه و برنامه‌ریزی بیشتر نیازمند است، گفت: مرمت این بنای تاریخی باید به گونه‌ای باشد که اثر مرمت شده شباهت کاملی به دوران اولیه خود داشته باشد.

وی اظهار کرد: برنامه این اداره برای مرمت این بنای تاریخی تعیین کاربری در صورت داشتن متقاضی است تا ضمن حفظ و نگهداری از این بنا از تخریب آن هم جلوگیری به عمل آید.

به گزارش ایرنا، اثر تاریخی «کوخ کورته‌ک» مهاباد در سال ۱۳۹۴ برای ثبت به اداره‌کل میراث فرهنگی معرفی شد که پس از انجام مطالعات یک سال بعد به ثبت ملی رسید.

کاروانسرای «کوخ کورته‌ک» همانند سایر کاروانسراهای کشور به سبب عبور جاده ابریشم از کشورمان از ارزش و جایگاه خاصی در میان باور و عقاید مردم منطقه برخوردار بود و تکه سنگ‌های آن بازگوکننده وقایع و درس‌های آن دوران است.

این مکان به عنوان کاروانسرا بر سر یکی از مسیرهای جاده ابریشم در جنوب آذربایجان‌غربی و در نزدیکی روستای «کانی سفید» مهاباد بنا شد و بقایای معماری آن از نظر معماری و تکنیک ساخت با کاروانسراهای «شاه عباسی» و «دره خان» خوی قابل قیاس است و قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد.

اما آنچه مسلم است این مکان تاریخی و باارزش در رابطه با رونق تجارت شکل گرفته و عوامل دیگری نظیر کاربرد نظامی در توسعه و تکامل آن نقش داشته است.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم‌شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

نظر شما