شناسهٔ خبر: 66630426 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

طوفان خورشیدی آسمان جهان را رنگارنگ کرد!

قوی‌ترین طوفان خورشیدی در بیش از ۲۰ سال گذشته، جمعه گذشته زمین را درنوردید و اختلالاتی کوچک در شبکه‌های برق ایجاد کرد.‌

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ قوی‌ترین طوفان ژئومغناطیسی در ۲۰ سال گذشته باعث شد تا شفق‌های قطبی رنگارنگ جمعه شب در سراسر جهان دید شوند و نمایش ممکن است هنوز به پایان نرسیده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ این در حالی بود که شفق قطبی با طوفان‌های خورشیدی همراه شدند و چشم اندازی زیبا از طیف رنگ‌های صورتی، بنفش و سبز را به راه انداختند. این نور‌های درخشان و زیبا در سراسر جهان قابل مشاهده بودند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» (NOAA) گفت که شرایط ژئومغناطیسی شدید G ۵ برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ به زمین رسید. البته طوفان خورشیدی اختلالات کوچکی در شبکه برق، ارتباطات و سیستم‌های مکان‌یابی ماهواره‌ای ایجاد کرد.

به گفته «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا»، اگر آسمان صاف باشد، ممکن است فرصت دیگری را برای حضور شفق قطبی ایجاد کند و یکشنبه می‌تواند نمایش‌های بیشتری را در آلاباما ترتیب دهد.

این سازمان خاطرنشان کرد که خورشید به تولید شراره‌های خورشیدی قوی ادامه داده است. این در راس انفجار‌های پلاسمای مغناطیسی است که پیشتر مشاهده شده بودند. از روز چهارشنبه یک خوشه لکه‌های خورشیدی فعال رصد شده‌اند و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا تأیید کرد که شرایط G ۵ را مشاهده کرده است. این یک سطح تعیین‌شده افراطی است که از اکتبر ۲۰۰۳ مشاهده نشده بود. مدیر این سازمان گفت که طوفان کنونی یک رویداد غیر معمول و احتمالا تاریخ‌ساز است.

سازمان NOAA آمریکا دیروز اعلام کرد شرایط طوفان‌های ژئومغناطیسی شدید همچنان ادامه دارد و گزارش‌هایی درباره اختلالاتی در شبکه‌های برق و سیستم‌های ماهواره‌ای منتشر شده است. اما آژانس فدرال مدیریت اورژانس اعلام کرد تاکنون هیچ منطقه‌ای از اختلالات شدید ناشی از طوفان‌های خورشیدی خبر نداده است.

دیروز صبح سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در وب سایت خود اعلام کرد کیفیت خدمات آن کاهش یافته و تیم مشغول بررسی وضعیت هستند.

به گزارش تلگراف، «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس روز شنبه درباره تخریب‌ها هشدار داد، زیرا به دلیل فعالیت خورشیدی در دو دهه اخیر، بزرگ‌ترین طوفان ژئومغناطیسی به زمین برخورد کرد.

ماسک پیشتر در حساب ایکس خود نوشته بود که ماهواره‌های استارلینک پاسخ‌گو هستند. ماسک در ادامه نوشت: طوفان خورشیدی ژئومغناطیسی بزرگی در حال وقوع است که بزرگ‌ترین نمونه در یک بازه زمانی طولانی به شمار می‌رود. ماهواره‌های استارلینک تحت فشار زیادی هستند، اما تا این لحظه مقاومت خود را حفظ کرده‌اند.

در این میان نور‌های درخشان بنفش، سبز، زرد و صورتی شفق قطبی در سراسر جهان از جمله آلمان، سوئیس، چین، انگلیس، اسپانیا و نقاط دیگر مشاهده شدند.

عکس‌هایی از سراسر جهان آسمانی زیبا و روشن را با رنگ‌های صورتی، بنفش و سبز نشان می‌دهد. مناظر معمولاً در عرض‌های جغرافیایی بالا دیده می‌شوند، اما به دلیل طوفان شدید خورشیدی در برخی از مناطق جنوبی نیز قابل مشاهده بودند.

خورشید گاهی اوقات انفجار‌های بزرگ‌تر از حد معمول را از خود ساطع می‌کند که «طوفان خورشیدی» نامیده می‌شوند. درخشان‌ترین نقاط خورشید، شراره‌های خورشیدی هستند که فوران‌هایی از تابش را ساطع می‌کنند.

طوفان‌های خورشیدی، ابر‌های بزرگی را از ذرات مغناطیسی و پلاسمای داغ منتشر می‌کنند و این ابر‌ها ممکن است مستقیما به سوی زمین به حرکت درآیند. این پرتاب‌ها معمولا آن قدر قوی نیستند که برای مردم مشکل ایجاد کنند و تنها در برخی از مناطق، شفق قطبی را پدید می‌آورند.

شفق‌های قطبی خیره‌کننده می‌توانند در مکان‌های غیرمنتظره با رنگ‌های آبی، سبز و بنفش در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر ظاهر شوند.

 

نظر شما